Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två problem med min MBP


GeneraaL

Rekommendera Poster

Efter att ha letat på forumet under en tid nu och inget som verkar kunna lösa mina problem slänger jag upp en egen tråd.

 

Jag har en Macbook pro med OS X 10.6.8 som jag köpte beggad för något år sen. Datorn är från 2009. Kan i förhand säga att jag inte är någon expert på datorer och Mac, men efter att ha använt det under en tid så lär man sig ju ett och annat.

 

Problem 1, läsa skivor:

 

Jag pluggar väldigt sällan in skivor i min Macbook Pro och bestämde mig nu för att blåsa rent datorn och körde in min installationsskiva i datorn, därefter låter det som att datorn läser av skivan men skickar sen bara ut skivan. Inget kommer upp i findern eller något utan bara det här "läs ljudet" och sedan ploppar den ut igen. Provade även den andra installationsskivan jag har och samma problem där. Vad har hänt? Inga repor på någon av skivorna. Känns rätt jobbigt då det är ju ett rätt stort problem i min mening om datorn inte kan läsa skivor. Tips? Vad kan jag göra? Help me!

 

Problem 2, Safari:

 

Jag har ända sedan jag köpte datorn använt Safari som min webbläsare, jag har även installerat Firefox och använder när jag är på sidor som kräven en annan webbläsare (tex Unibets poker). I förrgår när jag klev upp på morgonen och startade upp datorn för att sen starta Safari så kraschar programmet c.a 10 sekunder efter att jag har startat upp det. "Safari avslutades oväntat" kommer upp och en meföljande felrapport jag inte kan tolka själv. De lösningar jag har provat göra är att prova starta datorn i säkert läge och provat safari och sen tillbaka i vanligt läge. i båda lägena så kvarstår problemet. Jag har tagit bort Safari från datorn och installerat samma version som jag hade tidigare, samma problem som tidigare efter detta också. Jag såg i en annan tråd ( LÄNK ) där en fick tips om att tömma nån map (Extensions hette mappen) i User-Bibliotek-Safari-Extensions. Den mappen fanns inte för mig men jag hittade en liknande map som jag chansade på att tömma som hette LocalStorage. Där hade han också skrivit att man skulle tömma en annan map också som låg här, Macintosh HD->Användare->Du (huset)->Bibliotek->Cashes->com.Apple.Safari->Extension. Hittade en denna map och tömde mappen Webpage Previews. Nä för att det inte ska bli för mycket text så följde jag det han sa till punkt och pricka. Hjälpte inte heller.

 

Nu har jag slut på idéer förutom att blåsa rent datorn, men det går ju inte pga datorn inte vill läsa skivorna. Vad ska jag göra?

 

Tack för mig, jag hoppas någon kan hjälpa mig lösa mina problem på ett så litet kostsamt sätt som möjligt!

 

/Slutpåidéer&behöverhjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det är där problemet sitter då, att läsarn behöver en tur till tvättstugan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det är där problemet sitter då, att läsarn behöver en tur till tvättstugan?

 

Japp. Smuts på linsen är inget ovanligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Happ köpte ju den du länkade, men den endast till diskar där det far ut en grej som man sätter skivan på. Inte till datorer där man trycker in skivan i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med en extern läsare. Finns hos Kjell den också. Använder du rätt skiva ? Den som följde med datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp använder skivan som följde med datorn. Dom verkar inte ha nå rengöringskivor alls till datorer som inte har en grej som kommer ut som man sätter skivan på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Happ köpte ju den du länkade, men den endast till diskar där det far ut en grej som man sätter skivan på. Inte till datorer där man trycker in skivan i datorn.

 

Jodå, den fungerar fint. Kör på.

 

Har likadan och fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..det är väl inte helt ovanligt att DVD-läsaren i MacBook Pro dör. Hade man de äldre som jag hade och lyfte datorn när den använde DVD-läsaren så böjde sig datorn och man hörde hur DVD-skivan skrapade emot. Tror det var orsaken till att min dog. Har man en nyare dator så är ju de stabilare och där borde inte det problemet finnas. Extern CD/DVD kostar inte så mycket och kan vara ett bra alternativ.

Ett annat bra alternativ är att göra ett bootbart USB-minne med MacOSX på. Då lan man installera från det. Finns gott om guider hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag tror det lättaste blir då att köpa en extern läsare då. skönt jag inte bröt förpackningen på tvättcd:n :)

 

Ingen som vet något om Safari varför det beter sig som det gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert? Hon i butiken snackade något om att den kunde fastna där eller nått.

 

Vad står det på förpackningen? Står det verkligen att man måste ha släde? (Heter "tray" på engelska.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inget alls om det på förpackningen. "DVD Deluxe laserrengöringsskiva, torr. För laseroptiken i DVD-spelaren; inkl. Sex mikroborstar för rengöring; med omfattande testprogram för hemmabioanläggningen ( 5.1 Audio channel, ProLogic audio-system, färg, konstrast, ljus, ...)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÄNK

 

Här har vi en annan och där står det ju faktiskt att man inte ska använda den till datorer som inte har en släde.

 

"Använd endast i läsare med släde, ej läsare som endast har inmatningsspringa (slot-in). All användning med våtrengöring sker på egen risk. Vid osäkerhet rekommenderas torr-rengöring"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en sådan med borste, den kom ut utan problem och efter 2 ggr funkade spelaren igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÄNK

 

Här har vi en annan och där står det ju faktiskt att man inte ska använda den till datorer som inte har en släde.

 

"Använd endast i läsare med släde, ej läsare som endast har inmatningsspringa (slot-in). All användning med våtrengöring sker på egen risk. Vid osäkerhet rekommenderas torr-rengöring"

 

Jo, men det är ju en helt annan typ av skiva. Det står ju till och med en rekommendation att hellre använda en skiva med borstar, alltså en sådan som jag rekommenderade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, en liten update!

 

Det fungerade fint med rengörings CDn och efter tvätten så fungerade läsarn igen och kunde läsa skivan. Så nu har jag formaterat om datorn och Safari fungerar igen. Känns skönt att få bort allt skräp man hade och även få ett fungerande Safari igen!

 

Mina problem är löst och tråden kan låsas om så önskas, eller så hålls den öppen. Skitsamma för mig.

 

Tack Telly och ni andra för tipsen, det uppskattas verkligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...