Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla router till Mac m statiskt IP


lillMia

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bor numera i en lägenhet som har ett nätverksuttag direkt från väggen. När jag ringde supporten så sa de att de inte kunde modellen på min router zyxel p-2602 hwt -f1. Hur ska jag göra för att installare den?

 

 

Men med en annan router skulle man ha sladden i WAN-uttaget, fått en sifferkod av dem som är en webbpage och genom den sidan skulle man "styrt" och installerat routern. När jag googlar namnet på routern för att hitta den specifika adressen och därmed det statiska IP hittar jag ingen aktuell sida?

 

Förstår ni vad jag menar?

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm inlogget funka inte :( sen jag ingen manual, hade gärna haft en..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att man kan använda 192.168.0.1 eller 192.168.0.254

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla systeminställning- ethernet (trådat) eller Airport (otrådat). Hilightar du ethernet ser du vilken adress routern har under router. Hilightar du Aitport finns routern under avancerat-tcpip.

Logga på routern genom att ange denna adress i Safari. uid admin pw 1234.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerver mind, i fucked up...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat Zyxel hemsida för download, där finns ingen modell som heter det som du säger http://www.zyxel.com/se/sv/support/download_library.shtml

 

Nåväl, lillMia, ska se om jag kan hjälpa. En av routrarna från Zyxel jag kollat var en kombinerad adsl modem/router och kan inte användas. Routern som ska användas har en WANport (märkt på routern) mot internet där du kopplar en rj45 (ethernet/nätverkskabel) till ditt uttag i väggen. Den andra varianten som inte kan användas har ADSL (märkt på modemet) mot internet, en rj12, en telekabel.

 

Har du en router med WANport gäller mitt tidigare inlägg, ta reda på routerns adress och logga på. Du ska sedan i routern inte använda dhcp utan statisk adress typ 192.168.0.x med mask 255.255.255.0 om routerns adress är typ 192.168.0.1 eller 192.168.0.254. Om routern har adress 192.168.1.1 eller 254 skall den adress vara 192.168.1.x. Du måste tillhöra samma nät som routern, det är det som är 0 eller 1.

 

Har du en router med ADSLanslutning måste du köpa en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...