Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför lirar inte min outlook.com-adress med Apple Mail?


marcusoft

Rekommendera Poster

Då outlook.com dök upp tog jag chansen att fixa en bättre e-postadress än den jag har haft hos Gmail. Sjukt nog stöder outlook.com IMAP, utan det är POP3 som gäller.

 

På min iPhone funkar allt fint, ta emot och skicka. Där har jag inte uppgett någon SMPT-server för utgående mail, det funkade automatiskt då jag satte upp nya kontot och valde Outlook, eller vad jag nu valde. Men på Macen, där jag använder Apple Mail, kan jag bara få in mail, jag kan inte skicka.

 

Någon som har lyckats lösa detta? Jag har googlat som en galning, och smtp.live.com är ständigt återkommande, liksom några andra varianter. Men inget fungerar.

Innan jag skaffade Apple Mail försökte jag dra igång en @icloud.com-adress. Men där gick det inte att hitta någon lämplig adress, eftersom varje användare med några enkla knapptryckningar kan välja upp till fem "pseudonymer" eller vad Apple kallar det. En enda Anders Andersson tar med andra ord upp adresserna anders.andersson@iCloud.com, a.andersson@iCloud.com, anders.a@iCloud.com och så vidare. Idiotiskt av Apple.

Om någon varmt kan rekommendera någon annan webbmail med IMAP som lirar bra med Mac och iPhone så säg till! Jag har ett ganska vanligt namn, så en vettig adress hos Gmail är bara att glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder den SMTP-server som din internetleverantör tillhandahåller. Kolla med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN! TACK!

 

Om någon annan harvar med detta och har ComHem så är det

mailout.comhem.se som gäller.

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Du använder den SMTP-server som din internetleverantör tillhandahåller. Kolla med dem.

 

Hej igen.

 

Jaha, då blir det förstås problem nu då jag sitter med iPhone som modem på ett kafé, eller då jag är uppkopplad på något wifi hos en kund eller liknande. Det är ju magiskt dumt det här, och inträffade aldrig med Gmail. Förslag på vad jag gör nu, när jag sitter med min iPhone som modem?

 

TRÖTTSAMT!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan använda smtp.live.com men med port 587 i stället för 25?

 

http://answers.micro...5c-6e208e750326

 

http://windows.micro...ail-outlook-faq

 

Tack för svar. Tyvärr funkar inte det heller. Ångrar djupt att jag skaffade en outlook.com-adress, det fungerar helt enkelt under all kritik. Dessutom saknas IMAP, för att Microsoft anser att det är en "gammal teknik". Jaha, men det är i alla fall en teknik som fungerar för oss som läser mail på mer än en enhet, till skillnad från POP3.

 

Dessvärre tryckte jag den adressen på mina visitkort också, överväger starkt att slänga dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts mejltjänst Outlook fungerar bäst med Microsofts produkter, som mejlprogrammet Outlook som ingår i de dyrare MS Office-versionerna. Microsofts rekommenderar att man använder ett mejlprogram med Exchange-stöd, då detta är ett måste för full funktionalitet med Outlook på webben. POP3 och IMAP4 är i Outlook-webben begränsade, Microsoft har alltså valt att satsa på sin egen standard Exchange istället.

 

Apple Mail från version 10.6 (kom med Snow Leopard) och uppåt stödjer Exchange. Ställ alltså in din e-mail på Outlook som ett Exchange-konto i Mail.

 

Om du har Mac OS X 10.8.nn Lion, så hittar du detta under Systeminställningar - E-post, kontakter, kalendrar.

Klicka på "Microsoft Exchange" i listan över mejltjänster till höger och följ instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...