Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trimma filmklipp i QuickTime player


Mons

Rekommendera Poster

Jag har importerat en massa film till min iMac.

Nu undrar jag om jag kan trimma klippen i QuickTime player utan kvalitetsförlust?

 

Det vore himla smidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilket format klippen är i.

 

Om det är ett format som lämpar sig för redigering så går det bra utan kvalitetsförlust. DV är ett sådant format.

 

Om det är ett format som inte lämpar sig för redigering så kan det bli en mindre kvalitetsförlust. MPEG (1, 2 och 4) är ett sådant format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. måste undra lite .. :)

 

.. om jag exempelvis ändrar in- eller utpunkten i en »komprimerad« filmfil .. betyder detta att QT sparar om filen (dvs gör en ny komprimering) ?

 

.. jag förmodade att QT helt enkelt bara ändrade just start- och slut-tid i denna ?! - att datafilen skrevs om med en ny header (vet inte riktigt vad det heter men första »paketet« i en datafil som så att säga håller i hop den digitala informationen) ..

 

- j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Telly

Det är ju mina gamla VHS-band som nu ligger som DV-klipp. Tack för hjälpen i den andra tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. måste undra lite .. :)

 

.. om jag exempelvis ändrar in- eller utpunkten i en »komprimerad« filmfil .. betyder detta att QT sparar om filen (dvs gör en ny komprimering) ?

 

.. jag förmodade att QT helt enkelt bara ändrade just start- och slut-tid i denna ?! - att datafilen skrevs om med en ny header (vet inte riktigt vad det heter men första »paketet« i en datafil som så att säga håller i hop den digitala informationen) ..

 

- j

 

Det beror på två saker:

1. Hur du sparar i QT.

2. Vilket format filmen är i.

 

post-69734-048495800 1359100970_thumb.png

Om du sparar som referensfilm så sker ingen omkodning alls. Men då har du inte sparat någon plats.

 

Om du sparar som fristående film så måste den koda om åtminstone början och slutet av en MPEG-film. En DV-film omkodas inte (och all kvalitet bevaras), för där är varje filmruta lagrad för sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Telly

Det är ju mina gamla VHS-band som nu ligger som DV-klipp. Tack för hjälpen i den andra tråden

 

Hej Mons.

 

Jo, jag trodde nog det var dina DV-klipp. :)

 

Vad använde du för att importera? BTV? Premiere?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mons.

 

Jo, jag trodde nog det var dina DV-klipp. :)

 

Vad använde du för att importera? BTV? Premiere?

 

Det blev Premiere :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, och hur löste du problemet med stopp efter 10 minuter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, och hur löste du problemet med stopp efter 10 minuter?

 

Jag håller koll på maskinen och gör inga längre klipp än 10 min.

Snarare kortare så att redigeringen underlättas sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.

Och då kan man ju passa på att göra en grovsortering och inte importera det dåliga/ointressanta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.

Och då kan man ju passa på att göra en grovsortering och inte importera det dåliga/ointressanta alls.

 

Precis

 

Nu har jag hittat ett arbetsflöde som funkar fint :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat en massa film till min iMac.

Nu undrar jag om jag kan trimma klippen i QuickTime player utan kvalitetsförlust?

 

Det vore himla smidigt

 

Det går med QT Pro, även om Apple tycks ha förstört det genom att inte uppdatera det. Använder det dock hela tiden. Man markerar en del i tidslinjen den trianglarna och trycker på Delete / Backspace eller klipper ut och klistrar in på annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QTpro7 is the real thing - ett vitalt verktyg i lådan för alla videoproddare. Använder det varje dag. QTX är än så länge bara en simpel spelare med några få presets för ompackning - bara originalkodec eller H264 - thats it. Trimmningen gäller bara in och ut-punkter.

QTpro7 is the real thing. Kan nästan ALLT.

Däremot måste jag tyvärr varna alla pros för Perian - det kan fucka upp en del grejer med Compressor, FCPX och Motion....och pro-videokort typ BlackMagic och Matrox. Jag har rensat ut Perian på alla burkar. VLC löser titt av obskyra filer.

Vanliga dödliga kan nog köra med Perian även fortsättningsvis...men om obsyra problem dyker upp så testa först med att radera Perian från maskinen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag kapar den här tråden för jag sitter och funderar på samma fråga. Jag har en massa Goprofilmer, mp4 och skulle gärna klippa ner dem innan jag börjar mitt projekt. En MASSA klipp är 8 minuter långa och jag är bara intresserad av att spara 20 sekunder av dem. Dessa småklipp tänkte jag spara innan jag konverterar dem till MOV.

 

Blir det kvalitetsförlust? Behöver jag spara alla mina 8 minuters filer eller kan jag slänga dem och spara mina klipp från quicktime.

 

Mvh Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
2016-01-21 på 00:16, MarieF säger:

Jag kapar den här tråden för jag sitter och funderar på samma fråga. Jag har en massa Goprofilmer, mp4 och skulle gärna klippa ner dem innan jag börjar mitt projekt. En MASSA klipp är 8 minuter långa och jag är bara intresserad av att spara 20 sekunder av dem. Dessa småklipp tänkte jag spara innan jag konverterar dem till MOV.

 

Blir det kvalitetsförlust? Behöver jag spara alla mina 8 minuters filer eller kan jag slänga dem och spara mina klipp från quicktime.

 

Mvh Marie

Har det löst sig för dig? söker också efter en videoklipp-redigerare.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2013-01-25 på 09:06, Telly81 säger:

 

Det beror på två saker:

1. Hur du sparar i QT.

2. Vilket format filmen är i.

 

post-69734-048495800 1359100970_thumb.png

Om du sparar som referensfilm så sker ingen omkodning alls. Men då har du inte sparat någon plats.

 

Om du sparar som fristående film så måste den koda om åtminstone början och slutet av en MPEG-film. En DV-film omkodas inte (och all kvalitet bevaras), för där är varje filmruta lagrad för sig själv.

Denna option spara som fristående film mm finns numera inte att välja på nya QTplayer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 timmar sedan, cemoa säger:

Har det löst sig för dig? söker också efter en videoklipp-redigerare.......

I din tråd föreslog jag iMovie, även hur du ska göra med Quicktime, men jag ger dig även "Videopad video editor". Superenkelt program. Finns att ladda ner gratis via App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! kände inte till denna video-editor. Ska prova den. Hoppas man kan redigera enstaka filmer också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, cemoa säger:

Tack för tipset! kände inte till denna video-editor. Ska prova den. Hoppas man kan redigera enstaka filmer också?

Absolut, det kan man. Trimma, klippa ner, editera färg och filter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...