Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini 2,5 GHz Intel Core i5 inkompatibel med Moutain Lion trots at


richard@ownit.nu

Rekommendera Poster

richard@ownit.nu

Problem nr 1: Hur alt-bootar jag med ett Apple Wireless keyboard? Har datorn hunnit parkoppla dem redan innan "boinget" kommer? För mig funkar det inte. Alltså kan jag inte boota från USB-stickan.

Problem Nummer 2: Jag vill göra en ren nyinstallation av Mountain Lion på min nyinköpta Mac Mini 2,5 GHz Intel Core i5 (4 GB RAM). Det första jag stöter på är när jag försöker göra som problem nr 1 beskriver. Försöker jag köra installationen ifrån Mac OS X 10.8.2 står det att "köpet ej kunde genomföras eftersom datorn ej är kompatibel" Hur går det ihop? Jag har lyckats boota från en ML-USB på långt äldre datorer och fått installationen att funka. Detta är ingen fulversion av ML heller. Den köpte jag på Mac App Store samma dag som den kom ut och la den på en bootbar USB-sticka.

Tacksam för svar.

 

Mvh Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter i USBstickan och väljer den i i Startskiva i Systeminställningar, det borde fungera.

Trådlösa tangentbord i all ära. men de har aldrig fungerat för mig fullt ut, så jag kör med trådat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ownit.nu

Tack P

Men det funkar inte heller. Får bara upp symbolen för att startskiva saknas. Jag ska försöka få tag på ett trådat tangentbord och se om det funkar då. Men det som förbryllar mig mest är att OS X säger att versionen på USB-stickan inte är kompatibel med datorn. Kanske allt hänger samman? De på Apple Store på Emporia i Malmö är inte till någon hjälp heller. De visste knappt att Mac Mini ens har en HDMI-port när jag frågade vilken version det var på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ownit.nu

Jag gjorde min usb-sticka i Disk Utility och har funkat på mina andra datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ownit.nu

Nu har jag provat att boota från en USB-sticka gjord i Disk Utility och en gjord med Lion DiskMaker. Inget funkar. Har provat att boota med ett trådat tangentbord och då får jag iaf upp bootmenyn när jag håller nere ALT, men när jag väljer att boota från USB-stickan får jag bara "krysset". Det är något skumt här. Förslag någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ownit.nu

Tror felet ligger i den EFI-uppdatering som Apple släppte för Mac Mini i mitten på december. Den gör helt enkelt att originalversionen av Mountain Lion (från App Store) inte känner igen min Mac Mini. Jag får väl snällt vänta på nästa uppdatering 10.8.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat väljs Skivverktyg och formttera om hårddisken.

Välj fliken Partition, och där Mac OS Extendet (Journalförd, efter det välja alternativ och sedan GUID.Partitionstabell. Efter det försöka installera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ownit.nu

@Pocahontas: Hur kommer jag åt skivverktyg när jag inte ens kan boota från USB-stickan? Visst kommer jag åt det inne i OSX men där finns väl inte möjligheten att formatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en extern disk eller annan Mac så har två sätt att komma åt disken i din Mac Mini.

Klona över Mac OS X till extern disk och starta upp från den och formattera Mac Minin...

 

En andra Mac, starta i Target mode, och anslut Firewirekabel emellan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med din ML på sticka är troligen att datorn är för ny. Den fanns helt inte när du köpte ML. Alltså finns den inte som modell på den versionen av ML. Förklarar också varför det går bra på äldre Macar. Du kan t ex inte installera SnowLepoard på nya Macar av samma anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en sprillans ny Mac Mini?

Har du ML på den nu?

I så fall har du väl Recoverypartition på den ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...