Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket RAM-minne till 27" iMac?


Odjuret

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag har varit inne på youtube där vissa förklarar hur man kan enkelt kan uppgradera sin ram minne upp till 32 GB. Vilket jag hade tänkt mig eftersom apples hemsida har strax över 5000 lappen för det.

Hur som helst, vill jag få råd av de som vet eller har gjort det tidigare på sina macar.

 

Tydligen ska det vara bus enkelt men när jag ska välja ut en ram finns det flera olika allt välja mellan.

 

Här finns en som ska vara tydligen för just macar:

http://www.amazon.co...orsair+apple+16

 

Den här ska tydligen vara för stationära:

http://www.amazon.co...ir+vengeance+16

 

Och den här ska vara för bärbara:

http://www.amazon.co...ir+vengeance+16

 

Vilken ska jag använda mig utav? Liksom den de använder på youtube verkar vara den för bärbara. Det gör mig förvirrad. Hjälp från alla mac experter här på forumet !!!

Youtube klipp: http://www.youtube.com/watch?v=0uYzM9cwNas

 

Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken iMac du har. Filmen är från en "late 2012", är det en sådan?

 

Och så köp minnen inom EU. Du slipper krångel med tullen och krångel med eventuella garantiärenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Det är en iMac 27"

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz,

8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB, 1 TB fusion drive

DeOja, tänkte köpa från sverige, men vet inte exakt den jag ska ha. Alla verkar likanda ut men någon liten marginell skillnad bör det ju finnas? Man är rätt petig i början av ett köp

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ska det vara någon skillnad på Corsair, Kingston eller Crucial?

 

Vad tycker du personligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tre är välrenommerade märken. En del minnen kallas för "Apple-certifierade" eller liknande och det tycker jag är (något) viktigare än fabrikatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för tipset!

 

Det blev en Kington till slut med sitt "apple-certificat".

 

Det skulle vara trevligt att veta vart du köpte dessa minnen.

Är själv ute efter dessa.

 

Mvh: Thord:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej

 

Är också ute efter minne till min iMac

jag har nu 8gb i den orginal men vill upp till 32 men de kostar därefter så min fråga är om jag kan ha kvar mina 8 gb och sätta in 2*8 dvs 16 till och få 24gb med min 8 orginal eller måste man

ha dvs 8-16-32gb i den ordningen?

 

tänka köpa dessa

 

http://www.komplett....aspx?sku=772723

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du har två stycken 4GB minnen kan dessa sitta kvar och du kan köpa 2*8GB för att få 24GB.

Men om du har fyre stycken 2GB så måste du plocka ut två för att lämna plats till de nya och då får du 20GB.

 

Detta förutsätter att din iMac kan använda så mycket minne. Du skriver inte vilken 27-tummare du har, så det är omöjligt att säga om minnena passar och hur mycket du kan ha. Ja, du skriver ju ens att det är en 27-tummare, du kanske bara råkat posta i en tråd för 27-tummare utan att äga en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du har två stycken 4GB minnen kan dessa sitta kvar och du kan köpa 2*8GB för att få 24GB.

Men om du har fyre stycken 2GB så måste du plocka ut två för att lämna plats till de nya och då får du 20GB.

 

Detta förutsätter att din iMac kan använda så mycket minne. Du skriver inte vilken 27-tummare du har, så det är omöjligt att säga om minnena passar och hur mycket du kan ha. Ja, du skriver ju ens att det är en 27-tummare, du kanske bara råkat posta i en tråd för 27-tummare utan att äga en.

 

 

hej

sorry, glömde bort mig helt där.

 

har precis köpt in en ny iMac 27 och fick den i måndags, minnerna är 2 * 4 gb förmodar jag :/ apple sätter väll knappast in 1 st 8 gb?

 

Processor 3,4 GHz Intel Core i7

Minne 8 GB 1600 MHz DDR3

Grafik NVIDIA GeForce GTX 675MX 1024 MB

Programvara OS X 10.8.2 (12C3103)

 

http://www.dustinhome.se/product/5010654016/corsair-16gb-ddr3-1600mhz-2x8gb-so-dimm-macbook/#intcmp=searchProvider_dacsa

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772723

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Bra tråd :)

Tänkte kolla för jag har inte den blekaste... skaffade mig en 27 iMac Fusion drive 2013, 3,2 GHz Intel I5

Pallar den upp till 32 gb? tänkte ju dock börja med att sopa i 2x8 så man ändå hamna på 24 gb först då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Ja, du kan ha 32 GB. Det bästa vore om du köpte 4x8 GB ram som kostar circus 1200 kr. Du kan både välja Kingston eller Corsair. Det är som att välja mellan adidas och nike. Men att kombinera ska ju också gå, men man brukar hänvisa att helst inte göra det.

 

Bra tråd :)

Tänkte kolla för jag har inte den blekaste... skaffade mig en 27 iMac Fusion drive 2013, 3,2 GHz Intel I5

Pallar den upp till 32 gb? tänkte ju dock börja med att sopa i 2x8 så man ändå hamna på 24 gb först då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande, tackar o bugar. Jo kollade runt lite men ja med frakt landar de mesta kring 1500.. isch. törs inte beställa på typ Ebay eller Amazon, så drygt med retur om de nu skulle vara nått eller så

Tjena,
Ja, du kan ha 32 GB. Det bästa vore om du köpte 4x8 GB ram som kostar circus 1200 kr. Du kan både välja Kingston eller Corsair. Det är som att välja mellan adidas och nike. Men att kombinera ska ju också gå, men man brukar hänvisa att helst inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanka hem uppslagsverket Mactracker så hittar ni alla fakta där. Måste säga att det är ett MÅSTE för alla Macare.

...

Sen måste jag fråga varför ni vill ha 32 GB RAM? Det är ytterst få som behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig fel med bra RAM :P men 8 som original kommer man inte långt med :/ så 2x8 är ju värd investering :) då har man så de räcker och blir lite över ett bra tag framöver :) 24 är ju helt ok. Tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig fel med bra RAM :P men 8 som original kommer man inte långt med :/ så 2x8 är ju värd investering :) då har man så de räcker och blir lite över ett bra tag framöver :) 24 är ju helt ok. Tycker jag...

Jag har 12 GB RAM och det räcker och blir över till allt jag gör. Skulle klarat mig med 8. Renderar du i 3D, redigerar HD-film eller vad gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande, tackar o bugar. Jo kollade runt lite men ja med frakt landar de mesta kring 1500.. isch. törs inte beställa på typ Ebay eller Amazon, så drygt med retur om de nu skulle vara nått eller så

Jag köper från Crucial och det blir fraktfritt med Royal Mail. Deras set med 2 x 8 GB mactestade RAM till din Imac kostar 151,19 euro, alltså drygt 1300 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 12 GB RAM och det räcker och blir över till allt jag gör. Skulle klarat mig med 8. Renderar du i 3D, redigerar HD-film eller vad gör du?

ja de blir en del film fixa, Håller på mycket med bildbearbetning så de är lite tyngre grejor som går ofta på datorn. så därför vore de trevligt med lite ram, sen ser jag de inte som en utgift med 1400 till ram utan mer som en investering för mer flytande arbete :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper från Crucial och det blir fraktfritt med Royal Mail. Deras set med 2 x 8 GB mactestade RAM till din Imac kostar 151,19 euro, alltså drygt 1300 kronor.

grymt med Doh! "

Part Availability Notice

We are sorry, but the product you selected is temporarily out of stock. However, we are constantly replenishing our inventory and there's a good chance that this product will become available soon.

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grymt med Doh! "

Part Availability Notice

We are sorry, but the product you selected is temporarily out of stock. However, we are constantly replenishing our inventory and there's a good chance that this product will become available soon.

"

Hoppsan, jag hade ju ingen anledning att för egen del trycka på köpknappen. Det var ju synd. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej, jag har en 27" imac från 2013 och tänkte skaffa 16 GB minne. Kan någon förklara för mig skillnaden mellan dessa 2 produkter. Är det bara mac-anpassningen som skiljer? Men den är kanske så pass viktig att man bör välja dom från Webhallen?

 

http://www.proshop.se/RAM/Crucial-8-GB-1x-8-GB-SO-DIMM-204-pin-2345396.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite#

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176743-crucial_ddr3_1600mhz_16gb_sodimm_for_mac_cl11_2x8gb

 

Jag har mailat till Proshop då de skriver både att det gäller 1x8 och 2x8 GB, men jag förutsätter att det gäller för 2x8 med tanke på priset.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara och bara, de är testade så att man vet att de funkar på en mac. Andra minnen funkar för det mesta. Är prisskillnaden värd att chansa? Det avgör du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...