Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Hur öppnar jag en komprimerad fil på Macen från en pc?

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 Tinaizabella

Tinaizabella
  • Medlem
  • 6 inlägg
  • Appleprylar: macbook air

Postad 23 januari 2013 klockan 19:51

Hej. Jag har komprimerat en filmfil på min pc o sen lagt över till min hårddisk för
att sen lägga över den i macen. Men det händer inget när jag försöker öppna filen i vlc. måste jag packa upp filen på något sätt o ladda hem win rar och i så fall hur? jag har en macbook air som är 3dagar gammal så har inte så mkt program än.
  • 0

#2 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27", MBP 15"

Postad 23 januari 2013 klockan 19:57

Hur har du komprimerat filen? Du kunde väl bara ZIPat den?
(Fast eftersom video redan är komprimerat så tjänade du inget på den extra komprimeringen ändå.)
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.

#3 Tinaizabella

Tinaizabella
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 20:09

Hur har du komprimerat filen? Du kunde väl bara ZIPat den?
(Fast eftersom video redan är komprimerat så tjänade du inget på den extra komprimeringen ändå.)

• 0

#4 Tinaizabella

Tinaizabella
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 20:10

jag var tvungen att komromera filen först för att min externa hårdisk inte vill ta filer som överstiger 4gig, plus att jag inte är speciellt high tec på datorer eller teknik över huvudtaget
  • 0

#5 rickard1234

rickard1234

Smörjmeister

• Validating
  • 32 229 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 20:49

Testa detta;

http://www.tuxera.co...a-ntfs-for-mac/

Funkade bra för mig. :yeahbaby:
  • 0

#6 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 4 066 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White MacBook Unibody MacBook Pro Ipod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPad 2 Mac Mini iPad Mini Retina

Postad 23 januari 2013 klockan 20:51

jag var tvungen att komromera filen först för att min externa hårdisk inte vill ta filer som överstiger 4gig, plus att jag inte är speciellt high tec på datorer eller teknik över huvudtaget

Att din externa hårddisk inte kan hantera filer som är större än 4GB beror på att filsystemet är FAT32.
Du måste formatera den till tex ExFat och här har du en guide hur man gör.

eller

http://www.mactip.ne...party-software/

Obs i guiden väljer dom FAT32 men du ska välja exFat

• 0

#7 Tinaizabella

Tinaizabella
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 21:07

min fil ligger redan på macen så att formatera om hårdisken är inget alternativ testade att ladda hem tuxera men den ville inte installera sig av nån konstig anledning. har laddat hem unrar x och har föröskt att extracta filen i den men då kommer det upp efter 37% att the file header is korrupt. vad betyder det? hur ska jag göra? vill ju se min serie.
  • 0

#8 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 4 066 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White MacBook Unibody MacBook Pro Ipod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPad 2 Mac Mini iPad Mini Retina

Postad 23 januari 2013 klockan 21:10

Filen är skada,inte mycket att göra åt.
  • 0

#9 rickard1234

rickard1234

Smörjmeister

• Validating
  • 32 229 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 21:17

min fil ligger redan på macen så att formatera om hårdisken är inget alternativ testade att ladda hem tuxera men den ville inte installera sig av nån konstig anledning. har laddat hem unrar x och har föröskt att extracta filen i den men då kommer det upp efter 37% att the file header is korrupt. vad betyder det? hur ska jag göra? vill ju se min serie.

Jag satte in USB-minnet, öppnade Skivverktyg o valde att formatera med Tuxera. Inga problem.

Testa i morrn igen o se om det går att installera programmet. :crossfingers:
  • 0

#10 Tinaizabella

Tinaizabella
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 21:45

fick bli till slut att jag tog ett usb minne och omformaterade till exfat så tack så mycket för hjälpen där..
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar