Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte pc:n i nätverket


Mr Z

Rekommendera Poster

Har (tyvärr) köpt en bärbar pc med win 8 till frun. Jag hade nu tänkt flytta över bilder och dyl via nätverket men då jag aldrig har gjort något sådant innan så har jag inte en aning om hur.

Har alltid bara haft en dator igång i taget så jag har aldrig behövt tänka på det innan.

Finns det någon guide eller någon som lite kortfattat kan förklara hur man gör.

Jag antar att man måste vara i samma arbetsgrupp men jag hittar inte var man gör det på pc:n.

Jag kör 10.7.5 på macen, kanske kan vara bra att veta. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade om pc:n nu efter lite uppdateringar. Då dök den upp i Findern i ca 4 sekunder men nu hittar jag inte den... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom den tillbaka igen :)

Nu ska jag logga in till "servern" Ska jag använda min frus logg in? Eller vad ska jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom den tillbaka igen :) Nu ska jag logga in till "servern" Ska jag använda min frus logg in? Eller vad ska jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bevandrad du är på datorer, det är inte helt enkelt att komma åt filer på w8 från en mac och vise versa, det enklaste är förstås att använda ett usbminne eller en extern disk. Vill ändå försöka med fildelning via nätet, googla på fildelning mellan mac och windows så får du tex denna tråd:

https://forum.macworld.se/topic/154944-fildelning-mellan-mac-pc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bevandrad du är på datorer, det är inte helt enkelt att komma åt filer på w8 från en mac och vise versa, det enklaste är förstås att använda ett usbminne eller en extern disk. Vill ändå försöka med fildelning via nätet, googla på fildelning mellan mac och windows så får du tex denna tråd:

http://forum.macworl...-mellan-mac-pc/

 

Ganska bra för att vara hemmapulare men visst har man sina begränsningar ;)

Det är väl windows 8 som man aldrig har jobbat med innan men en del påminner iallafall om gamla windows...

Tack för hjälpen! Ska kolla länken och se om jag får ihop det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är om man har samma user + pw på bägge datorerna, man delar ut mappar i w8 och kör med smb-fildelning i macen. Jag har lekt med detta men kommer inte i håg alla detaljer. I något fall har jag använt finders Gå-anslut till server (se bif bild)

post-48757-055077600 1358963800_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har labbat lite. Startade upp en w8 pc, delade ut mappen inetpub i w8, kom åt mappen från macen (kör förresten SL) genom Finders Gå-Anslut till server (se bild) efter att ha tagit reda på w8s ipadress, var tvungen att först disabla brandväggen i w8 (det går säkert att fixa till med nya regler i brandväggen), samma uid + pw i bägge maskinerna men blir promptad på pw i w8.

post-48757-087453800 1359012378_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, från w8 till mac, misslyckas jag med. Försöker mappa upp movies, blir promtad på uid + pw för att ansluta till macen men det går inte trots att jag använder de uid som angivit under delning på macen systeminstallningar-delning-fildelning..Tror att det beror på att w8 lägger till domännamn för själva uid. För att få det verifierat måste jag köra nätverkstrace. Men det var några år sedan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades komma åt några utdelade mappar på macen från windatorn. Men inte tvärtom. Hittar windatorn ibland men sen försvinner den. Kan inte koppla upp mot den. Ska fortsätta när jag kommer hem. Tack för hjälpen så länge ;)

Vet du förresten om man kan få tillbaka startknappen som vanligt i win8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...