Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrivbord till iMac


Frosty

Rekommendera Poster

Hej,

Har gått i köptankarna länge nu att skaffa en iMac och lutar åt en 27". Men mitt stora I-landsproblem är mitt skrivbord, jag har Bestå Burs från IKEA idag som har måtten:

Bredd: 180 cm

Djup: 40 cm

Höjd: 74 cm

 

Man kommer att komma på tok för nära skärmen med tanke på att djupet på iMac är ca 20 cm. Tänker jag iallafall men vad säger ni?

 

Hur har ni löst det? Var har ni för mått och vad skulle ni rekommendera?

Hittar inget direkt skrivbord som skulle fungera, är ett ganska litet rum nämligen.

 

Har försökt titta runt bland bilder på diverse forum men blir inte klokare.

 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50147354/

besta-burs-skrivbord__0090374_PE224144_S4.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng datorn på väggen, finns väggfästen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng datorn på väggen, finns väggfästen

 

Men blir det inte väldigt jobbigt då när man behöver dra i eller ur nån kontakt på baksidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng datorn på väggen, finns väggfästen

 

Vad jag har läst än så länge så går det inte att hänga nya iMac, gick på den tidigare modellen men nu saknas möjligheten att använda ett Vesa fäste.

 

// P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett alternativ helt klart, vad tycker ni om avståndet mellan skärm och ögon läste någonstans ca 50cm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1358920750[/url]' post='1602653']

Det är ett alternativ helt klart, vad tycker ni om avståndet mellan skärm och ögon läste någonstans ca 50cm?

 

Det tycker jag är individuellt . Man måste prova sig fram helt enkelt, precis som man måste göra med hur man sitter framför datorn, inga uppskjutna axlar eller behöva ha huvudet uppåtriktat. Ergonomin är jäetteviktig om man sitter mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bordet är alldeles för smalt för någon datorskärm tycker jag. En grundregel brukar vara att ha armlängds avstånd till skärmen. Kan variera något från person till person och datorskärm. En bra skärm som iMacen har kan man förmodligen ha på längre avstånd (vid normalsyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bordet är alldeles för smalt för någon datorskärm tycker jag. En grundregel brukar vara att ha armlängds avstånd till skärmen. Kan variera något från person till person och datorskärm. En bra skärm som iMacen har kan man förmodligen ha på längre avstånd (vid normalsyn).

 

Håller med. Armlängds avstånd gäller. (Vid stor skärm något mer.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bordet är alldeles för smalt för någon datorskärm tycker jag. En grundregel brukar vara att ha armlängds avstånd till skärmen. Kan variera något från person till person och datorskärm. En bra skärm som iMacen har kan man förmodligen ha på längre avstånd (vid normalsyn).

 

det är också min reflektion, en stor skärm kräver förmodligen ett hörskrivbord så att djupet blir ca 90 cm eller däromkring där själva skärmen placeras.

 

Själv har jag med tiden upptäckt att jag fått svårare att se på nära håll vilket medförde att jag lyfte huvudet så jag såg i den nedre delen av glasögonen (har progressiva glas), vilket medförde att jag i princip fick nackspärr.

 

Att placera skärmen så man får en vilsam vinkel för ögonen är verkligen A och O.

 

Själv använder jag A och A funktionen jättemycket om jag tycker avståndet är något för långt ibland

post-67957-055412800 1358928544_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag med tiden upptäckt att jag fått svårare att se på nära håll vilket medförde att jag lyfte huvudet så jag såg i den nedre delen av glasögonen (har progressiva glas), vilket medförde att jag i princip fick nackspärr.

Skaffa ett par billiga terminalglasögen och byt när du sitter vid datorn (en längre stund).

Har du ingen astigmatism (utan "bara" ålderssynt) så kan du köpa glasögon på Clas Ohlson för en femtilapp.

Har du astigmatism så prova ut ett par terminalglasögon hos en (billig) optiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett par billiga terminalglasögen och byt när du sitter vid datorn (en längre stund).

Har du ingen astigmatism (utan "bara" ålderssynt) så kan du köpa glasögon på Clas Ohlson för en femtilapp.

Har du astigmatism så prova ut ett par terminalglasögon hos en (billig) optiker.

 

nja, så enkelt är det inte..... jag är närsynt, dvs har sett skitbra på nära håll och sämre ju längre bort det är. Numera ser jag dåligt på både nära och på långt håll. Det löser man inte med OK-glasögon även om jag brukar ha sådan ibland över mina vanliga, dvs dubbla glasögon. Det är ett finlir att få till skärpan som skiljer markant beroende på om det är 2, 3, 4, dm bort eller mer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett par billiga terminalglasögen och byt när du sitter vid datorn (en längre stund).

Har du ingen astigmatism (utan "bara" ålderssynt) så kan du köpa glasögon på Clas Ohlson för en femtilapp.

Har du astigmatism så prova ut ett par terminalglasögon hos en (billig) optiker.

 

nja, så enkelt är det inte..... jag är närsynt, dvs har sett skitbra på nära håll och sämre ju längre bort det är. Numera ser jag dåligt på både nära och på långt håll. Det löser man inte med OK-glasögon även om jag brukar ha sådan ibland över mina vanliga, dvs dubbla glasögon. Det är ett finlir att få till skärpan som skiljer markant beroende på om det är 2, 3, 4, dm bort eller mer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, så enkelt är det inte..... jag är närsynt, dvs har sett skitbra på nära håll och sämre ju längre bort det är. Numera ser jag dåligt på både nära och på långt håll. Det löser man inte med OK-glasögon även om jag brukar ha sådan ibland över mina vanliga, dvs dubbla glasögon. Det är ett finlir att få till skärpan som skiljer markant beroende på om det är 2, 3, 4, dm bort eller mer.....

 

OK.

 

Jag är också närsynt, men har linser. Så då funkar det med bensinmacks-läsglasögon.

 

Då får det väl bli en billig optiker för din del, som provar ut terminalglasögon för det avstånd du har till din skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...