Hoppa till innehåll

Foto
* * * * * 1 Betyg

Skrivbord till iMac

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 Frosty

Frosty
  • Medlem
  • 134 inlägg
  • Plats: Skåne

Postad 22 januari 2013 klockan 22:22

Hej,
Har gått i köptankarna länge nu att skaffa en iMac och lutar åt en 27". Men mitt stora I-landsproblem är mitt skrivbord, jag har Bestå Burs från IKEA idag som har måtten:

Bredd: 180 cm

Djup: 40 cm

Höjd: 74 cm

Man kommer att komma på tok för nära skärmen med tanke på att djupet på iMac är ca 20 cm. Tänker jag iallafall men vad säger ni?

Hur har ni löst det? Var har ni för mått och vad skulle ni rekommendera?
Hittar inget direkt skrivbord som skulle fungera, är ett ganska litet rum nämligen.

Har försökt titta runt bland bilder på diverse forum men blir inte klokare.

http://www.ikea.com/...ducts/50147354/
Postad bild

Redigerat av Frosty, 22 januari 2013 klockan 22:24.

• 0

#2 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 029 inlägg
  • Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 22 januari 2013 klockan 22:28

Häng datorn på väggen, finns väggfästen
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#3 kiplon

kiplon
  • Medlem
  • 4 951 inlägg
  • Plats: Hemma
  • Mac(ar):  MBA 13' mitten 2011  MBP 17' Early 2011  iMac 21' mitten 2010,  iPhone 4S  iPad2

Postad 23 januari 2013 klockan 00:02

Men blir det inte väldigt jobbigt då när man behöver dra i eller ur nån kontakt på baksidan?
  • 0
Kiplon
..........................
Upplever tillvaron som meningsfull, begriplig och hanterbar nästan jämt

#4 patjoh82

patjoh82
  • Medlem
  • 34 inlägg
  • Plats: Lidköping
  • Mac(ar): iPhone 4, iMac 27 2013

Postad 23 januari 2013 klockan 06:42

Vad jag har läst än så länge så går det inte att hänga nya iMac, gick på den tidigare modellen men nu saknas möjligheten att använda ett Vesa fäste.

// P
  • 0

#5 Frosty

Frosty
  • Medlem
  • 134 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 06:59

Det är ett alternativ helt klart, vad tycker ni om avståndet mellan skärm och ögon läste någonstans ca 50cm?
  • 0

#6 kiplon

kiplon
  • Medlem
  • 4 951 inlägg
  • Mac(ar):  MBA 13' mitten 2011  MBP 17' Early 2011  iMac 21' mitten 2010,  iPhone 4S  iPad2

Postad 23 januari 2013 klockan 07:16

1358920750[/url]' post='1602653']
Det är ett alternativ helt klart, vad tycker ni om avståndet mellan skärm och ögon läste någonstans ca 50cm?

Det tycker jag är individuellt . Man måste prova sig fram helt enkelt, precis som man måste göra med hur man sitter framför datorn, inga uppskjutna axlar eller behöva ha huvudet uppåtriktat. Ergonomin är jäetteviktig om man sitter mycket
  • 0
Kiplon

#7 johnalder

johnalder
  • Medlem
  • 13 687 inlägg
  • Plats: Fjärdhundra
  • Mac(ar): MacBook Pro 13'' Retina, Mac Mini, iPhone 5S

Postad 23 januari 2013 klockan 08:58

Det bordet är alldeles för smalt för någon datorskärm tycker jag. En grundregel brukar vara att ha armlängds avstånd till skärmen. Kan variera något från person till person och datorskärm. En bra skärm som iMacen har kan man förmodligen ha på längre avstånd (vid normalsyn).
  • 0

#8 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac 27", MBP 15"

Postad 23 januari 2013 klockan 09:09

Det bordet är alldeles för smalt för någon datorskärm tycker jag. En grundregel brukar vara att ha armlängds avstånd till skärmen. Kan variera något från person till person och datorskärm. En bra skärm som iMacen har kan man förmodligen ha på längre avstånd (vid normalsyn).

Håller med. Armlängds avstånd gäller. (Vid stor skärm något mer.)
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.

#9 kiplon

kiplon
  • Medlem
  • 4 951 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 09:10

det är också min reflektion, en stor skärm kräver förmodligen ett hörskrivbord så att djupet blir ca 90 cm eller däromkring där själva skärmen placeras.

Själv har jag med tiden upptäckt att jag fått svårare att se på nära håll vilket medförde att jag lyfte huvudet så jag såg i den nedre delen av glasögonen (har progressiva glas), vilket medförde att jag i princip fick nackspärr.

Att placera skärmen så man får en vilsam vinkel för ögonen är verkligen A och O.

Själv använder jag A och A funktionen jättemycket om jag tycker avståndet är något för långt ibland
Bifogad fil  Skärmavbild 2013-01-23 kl. 09.08.08.png   23,26K   0 Antal nerladdningar
  • 0
Kiplon

#10 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 09:14

Själv har jag med tiden upptäckt att jag fått svårare att se på nära håll vilket medförde att jag lyfte huvudet så jag såg i den nedre delen av glasögonen (har progressiva glas), vilket medförde att jag i princip fick nackspärr.

Skaffa ett par billiga terminalglasögen och byt när du sitter vid datorn (en längre stund).
Har du ingen astigmatism (utan "bara" ålderssynt) så kan du köpa glasögon på Clas Ohlson för en femtilapp.
Har du astigmatism så prova ut ett par terminalglasögon hos en (billig) optiker.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.

#11 kiplon

kiplon
  • Medlem
  • 4 951 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 09:23

Skaffa ett par billiga terminalglasögen och byt när du sitter vid datorn (en längre stund).
Har du ingen astigmatism (utan "bara" ålderssynt) så kan du köpa glasögon på Clas Ohlson för en femtilapp.
Har du astigmatism så prova ut ett par terminalglasögon hos en (billig) optiker.

nja, så enkelt är det inte..... jag är närsynt, dvs har sett skitbra på nära håll och sämre ju längre bort det är. Numera ser jag dåligt på både nära och på långt håll. Det löser man inte med OK-glasögon även om jag brukar ha sådan ibland över mina vanliga, dvs dubbla glasögon. Det är ett finlir att få till skärpan som skiljer markant beroende på om det är 2, 3, 4, dm bort eller mer.....
  • 0
Kiplon

#12 kiplon

kiplon
  • Medlem
  • 4 951 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 09:24

nja, så enkelt är det inte..... jag är närsynt, dvs har sett skitbra på nära håll och sämre ju längre bort det är. Numera ser jag dåligt på både nära och på långt håll. Det löser man inte med OK-glasögon även om jag brukar ha sådan ibland över mina vanliga, dvs dubbla glasögon. Det är ett finlir att få till skärpan som skiljer markant beroende på om det är 2, 3, 4, dm bort eller mer.....
  • 0
Kiplon

#13 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg

Postad 23 januari 2013 klockan 09:30

OK.

Jag är också närsynt, men har linser. Så då funkar det med bensinmacks-läsglasögon.

Då får det väl bli en billig optiker för din del, som provar ut terminalglasögon för det avstånd du har till din skärm.
  • 0

#14 Frosty

Frosty
  • Medlem
  • 134 inlägg

Postad 24 januari 2013 klockan 07:01

Tack för all info!
  • 0

#15 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 468 inlägg

Postad 24 januari 2013 klockan 10:29

Hej,
Har gått i köptankarna länge nu att skaffa en iMac och lutar åt en 27". Men mitt stora I-landsproblem är mitt skrivbord, jag har Bestå Burs från IKEA idag som har måtten:

Bredd: 180 cm

Djup: 40 cm

Höjd: 74 cm

Det där är närmast att beteckna som ett avlastningsbord. Ett skrivbord skall vara dubbelt så djupt, dvs 80 cm.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Senaste nytt från MacWorld