Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 13 "- valet och kvalet mellan 2,5 eller 2,9!


Kentamannen

Rekommendera Poster

Hej alla Mac-användare!

I snart ett års tid har jag velat köpa en Mac men nu är behovet mycket stort då min bärbara PC är så långsam och strular så mycket att jag snart drar en spik igenom den. Den sista månaden har jag kollat seriöst på att köpa en MBP 13" men kan inte bestämma mig för om jag ska inhandla 2,5:an eller 2,9:an.

 

Mitt resonemang lyder:

Jag är student och är ganska ekonomisk (läs. snål i vissa fall). Fotar oerhört mycket och gillar att jobba i Lightroom, dock väldigt sällan i Photoshop (kanske pga min dator som havererar bara vid tanken på Google Chrome och Word samtidigt). Vill ha en dator där allt flyter på bra och smidigt och jag planerar i framtiden på att jobba mer seriöst med fotandet.

 

Min plan är att själv uppgradera till 16 GB ram oavsett vilken dator jag väljer och jag skulle mer än gärna uppgradera till en SSD-disk för att få en drömdator. Så enda anledningen till varför jag skulle köpa i7 2,9 är egentligen processorn. Och då är min fråga: är det värt 3000 kr extra bara för att få processorn? Har självklart tänkt behålla datorn i många år så är det värt det? Eller får jag mer "bang for the buck" om jag köper i5 2,5, uppgraderar till 16 GB ram och SSD-disk? Märks det stor skillnad med processorn eller blir det tillräckligt för mig med med mer ram och SSD?

 

Bryter man mot garantin om man monterar originaldisken i en Optibay och kör den i datorn?

 

Har försökt läsa mig till all information men just nu uppskattar jag respons oerhört mycket då jag går runt och tänker på detta. Ibland kan jag ha en sådan beslutsångest! Hah!

 

Med vänliga hälsningar

Ken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Med tanke på att du kan få en i5 2,5 GHz med MAX RAM och en bra SSD till samma pris så skulle jag lägga slantarna där*. En sån dator är generellt mycket snabbare än en 2,9 GHz med mekanisk disk. Kollar man tex på Geekbenchresultat där en 2,9 GHz med 8GB RAM är ungefär 12% snabbare än en 2,5 GHz med 8GB RAM och kostar typ 25% mer**. Det säger en del om prestanda-per-krona. Vad avser Optibay så ryker garantin, åtminstone om du gör't själv - kanske kan man behålla den om man låter en auktoriserad verkstad göra jobbet men det kostar å andra sidan. Nåväl - nyckelfrågan du ska ställa dig är hur mycket lagringsutrymme du måste ha?

 

*Att uppgradera dessa komponenter är enkelt och påverkar inte garantin. Här på forumet kan du få hjälp med länkar till lämpliga minnen och SSD-er.

 

**Förutsatt att du inte uppgraderar minnet på Applestore vilket man inte ska ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Det är så jag också resonerar, att jag bör få mer dator för pengarna om jag köper i5 2,5 och uppgraderar den fullt ut. Datorn bör väl fungera som den ska tillsammans med Lightroom? Jag håller för tillfället inte på med några "monsterfiler" men fotar RAW ganska ofta.

 

Lagringsutrymmet är alltid mitt krux, jag har alltid för lite utrymme eftersom jag försöker ha bilderna på datorn men jag tänker inte bryta mot garantin eller AppleCare som jag köper till. Tack återigen för din input! Om det är någon som har andra synpunkter var då vänliga att skriva dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att 13-tummaren inte har någon ljudingång, bara ana/digi ut o stöd för hörlurar, samt mikrofonen förstås för ljud in. Blev pinsamt medveten om detta när jag skulle koppla in min förstärkare för att föra över vinyl-material till datorn. Man måste upp till 15-tummare för ljud in (dvs line in) enligt Apple Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...