I snart ett års tid har jag velat köpa en Mac men nu är behovet mycket stort då min bärbara PC är så långsam och strular så mycket att jag snart drar en spik igenom den. Den sista månaden har jag kollat seriöst på att köpa en MBP 13" men kan inte bestämma mig för om jag ska inhandla 2,5:an eller 2,9:an.
Mitt resonemang lyder:
Jag är student och är ganska ekonomisk (läs. snål i vissa fall). Fotar oerhört mycket och gillar att jobba i Lightroom, dock väldigt sällan i Photoshop (kanske pga min dator som havererar bara vid tanken på Google Chrome och Word samtidigt). Vill ha en dator där allt flyter på bra och smidigt och jag planerar i framtiden på att jobba mer seriöst med fotandet.
Min plan är att själv uppgradera till 16 GB ram oavsett vilken dator jag väljer och jag skulle mer än gärna uppgradera till en SSD-disk för att få en drömdator. Så enda anledningen till varför jag skulle köpa i7 2,9 är egentligen processorn. Och då är min fråga: är det värt 3000 kr extra bara för att få processorn? Har självklart tänkt behålla datorn i många år så är det värt det? Eller får jag mer "bang for the buck" om jag köper i5 2,5, uppgraderar till 16 GB ram och SSD-disk? Märks det stor skillnad med processorn eller blir det tillräckligt för mig med med mer ram och SSD?
Bryter man mot garantin om man monterar originaldisken i en Optibay och kör den i datorn?
Har försökt läsa mig till all information men just nu uppskattar jag respons oerhört mycket då jag går runt och tänker på detta. Ibland kan jag ha en sådan beslutsångest! Hah!
Med vänliga hälsningar
Ken
Redigerat av Kentamannen, 22 January 2013 klockan 14:25.

Nya ämnen
Senaste nytt från MacWorld
Vi fyller år idag
Forum-meny