Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installering av RAM-minne misslyckad


MacUllis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag installerade på eget bevåg ett nytt ram-minne i min Macbook 13 tum, aluminium, köpt tidigt 2009. Datorn har börjat bli riktigt seg och jag tipsades om att köpa nytt ram-minne. När jag gick in på "Om den här datorn" innan jag installerade det nya minnet, stod det att jag hade 2 GB i ram-minne. På Macoteket sa de att jag skulle skaffa ett minne som var 4 GB. Jag plockade ut det gamla minnet (ett minne) och installerade det nya på 4 GB.

 

Problemet är att datorn är nu segare än någonsin. När jag går in på "om den här datorn" står det att den bara har 1 GB ram-minne. Vad gjorde jag för fel? Har jag installerat fel minneskort? Fanns det ett till minneskort i datorn som skulle plockas ut innan jag satte i det nya?

 

Hjälp, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte bytt minnen i en MacBook, utan har enbart gjort det i Pro modellen. Det ska bara vara att byta ut det gamla mot ett nytt.

 

Prova att sätta tillbaka det gamla minnet, och om du då får tillbaka 2 GB när du tittar "Om den här datorn", så skulle jag anta att minneskapseln du köpt är trasig eller felaktig för din modell.

 

- Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är det så att datorn läser in det ena RAM av två, ja. Det du satte in kan vara fel, eller har inte satts i korrekt. Kan du ge lite mer detaljerade specifikationer om både dator och RAM vore det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska knäppa till nöär du tryckt i det ordentligt.

Är det rätt sorts minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade j*kla problem att få RAMen att funka när jag skulle skaffa nytt. Löste det genom att mer eller mindre tryckte ner dom samtidigt.

 

EDIT: Såg nu att du bara hade 1 minne. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla MacBooks ska ha två minnesplatser. Så du behövde inte ta ut det gamla minnet för att sätta in ett nytt.

 

http://support.apple.com/kb/HT1651

Högst sannolikt hade TS 2 x 1 GB RAM i sin dator, tog ut den översta och ersatte den med en 4 GB-sticka, som inte läses in, och då återstår bara 1 GB, den understa, orörda RAM-stickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst sannolikt hade TS 2 x 1 GB RAM i sin dator, tog ut den översta och ersatte den med en 4 GB-sticka, som inte läses in, och då återstår bara 1 GB, den understa, orörda RAM-stickan.

 

Naturligtvis. :blushing:

 

Så det nya minnet var antingen fel modell, trasigt eller inte isatt ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis. :blushing:

 

Så det nya minnet var antingen fel modell, trasigt eller inte isatt ordentligt.

Nåväl, jag gissar bara, någorlunda initierat, vi får väl se vad TS har att säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...