Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Installering av RAM-minne misslyckad

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 MacUllis

MacUllis
  • Medlem
  • 1 inlägg

Postad 22 januari 2013 klockan 03:20

Hej!

Jag installerade på eget bevåg ett nytt ram-minne i min Macbook 13 tum, aluminium, köpt tidigt 2009. Datorn har börjat bli riktigt seg och jag tipsades om att köpa nytt ram-minne. När jag gick in på "Om den här datorn" innan jag installerade det nya minnet, stod det att jag hade 2 GB i ram-minne. På Macoteket sa de att jag skulle skaffa ett minne som var 4 GB. Jag plockade ut det gamla minnet (ett minne) och installerade det nya på 4 GB.

Problemet är att datorn är nu segare än någonsin. När jag går in på "om den här datorn" står det att den bara har 1 GB ram-minne. Vad gjorde jag för fel? Har jag installerat fel minneskort? Fanns det ett till minneskort i datorn som skulle plockas ut innan jag satte i det nya?

Hjälp, tack!
  • 0

#2 dvalfrid

dvalfrid
  • Medlem
  • 113 inlägg
  • Plats: Vendelsö
  • Appleprylar: Macbook Air 13"  Macbook Pro 15", 13"  Mac Pro 4.1, 6.1  MacMini  iPhone 3G, 4, 5  iPad 2, 3, Air

Postad 22 januari 2013 klockan 08:48

Jag har själv inte bytt minnen i en MacBook, utan har enbart gjort det i Pro modellen. Det ska bara vara att byta ut det gamla mot ett nytt.

Prova att sätta tillbaka det gamla minnet, och om du då får tillbaka 2 GB när du tittar "Om den här datorn", så skulle jag anta att minneskapseln du köpt är trasig eller felaktig för din modell.

- Daniel
  • 0

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system

#3 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 526 inlägg

Postad 22 januari 2013 klockan 08:52

Sannolikt är det så att datorn läser in det ena RAM av två, ja. Det du satte in kan vara fel, eller har inte satts i korrekt. Kan du ge lite mer detaljerade specifikationer om både dator och RAM vore det bra.
  • 0

#4 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 512 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 22 januari 2013 klockan 09:05

Det ska knäppa till nöär du tryckt i det ordentligt.
Är det rätt sorts minnen?
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

http://www.palmecenter.se/Stod-oss-NY/

#5 Stetch

Stetch
  • Medlem
  • 985 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 24" 2009, MacBook Pro 15" 2011, iPhone 5 32GB - Svart

Postad 22 januari 2013 klockan 10:04

Jag hade j*kla problem att få RAMen att funka när jag skulle skaffa nytt. Löste det genom att mer eller mindre tryckte ner dom samtidigt.

EDIT: Såg nu att du bara hade 1 minne. Sorry.

Redigerat av Stetch, 22 januari 2013 klockan 10:07.

• 0

#6 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27", MBP 15"

Postad 22 januari 2013 klockan 10:42

Alla MacBooks ska ha två minnesplatser. Så du behövde inte ta ut det gamla minnet för att sätta in ett nytt.

http://support.apple.com/kb/HT1651
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.

#7 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 526 inlägg

Postad 22 januari 2013 klockan 10:49

Alla MacBooks ska ha två minnesplatser. Så du behövde inte ta ut det gamla minnet för att sätta in ett nytt.

http://support.apple.com/kb/HT1651

Högst sannolikt hade TS 2 x 1 GB RAM i sin dator, tog ut den översta och ersatte den med en 4 GB-sticka, som inte läses in, och då återstår bara 1 GB, den understa, orörda RAM-stickan.
  • 0

#8 Telly81

Telly81
  • Medlem
  • 1 319 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27", MBP 15"

Postad 22 januari 2013 klockan 10:55

Högst sannolikt hade TS 2 x 1 GB RAM i sin dator, tog ut den översta och ersatte den med en 4 GB-sticka, som inte läses in, och då återstår bara 1 GB, den understa, orörda RAM-stickan.

Naturligtvis. :blushing:

Så det nya minnet var antingen fel modell, trasigt eller inte isatt ordentligt.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.

#9 Alix

Alix
  • Medlem
  • 34 526 inlägg

Postad 22 januari 2013 klockan 11:03

Naturligtvis. :blushing:

Så det nya minnet var antingen fel modell, trasigt eller inte isatt ordentligt.

Nåväl, jag gissar bara, någorlunda initierat, vi får väl se vad TS har att säga. :)
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Senaste nytt från MacWorld