Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa filhanteraren?


Uppohoppa

Rekommendera Poster

Finder känns ju inte så där riktigt vass om man vill ha koll på läget. Jag gillar iofs inte Utforskaren heller i Windows. Vilken filhanterare använder du dig av i Mac och varför? Själv vill jag gärna ha en filhanterare med dubbla fönter (från - till) så att jag ser exakt vad jag gör. Det kan man t ex inte i Windows filhanterare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade Path Finder men tyckte mest att det kändes slött och inte tillförde så mycket. Men det finns ju i trail-version som du kan prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ingen filhanterare. När det gäller bilder och musik låter jag respektive program (Aperture och iTunes) ha hand om placeringen av filerna, när det gäller backup låter jag TimeMachine sköta det och när det gäller resten av filerna (ordbehandling, kalkyl, presentationer) så räcker det gott med spotlight för att hitta runt bland dem. Starta program gör jag genom dockan eller spotlight. Det är rätt sällan jag ens använder Finder. Filhantering känns Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Total Commander-beroende blev det en hel del letande innan jag hittade en vettig filhanterare när jag bytte till Mac. Uppenbarligen är det så att man inte ska syssla med filhantering i Mac utan i stället gå via resp program. Hur som helst fastnade jag för ForkLift (binarynights.com). Inte TC-klass självklart men, enligt mig i alla fall, det bästa mac-alternativet. Hemsidan är inte uppdaterad utan utvecklaren sköter information och support via twitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen är det så att man inte ska syssla med filhantering i Mac

 

Men varför skulle man behöva syssla med något sådant? Jag har ju en dator. Att lägga filer på rätt ställe är väl en av de uppgifter den har, det är väl inget jag skall behöva bry mig om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen är det så att man inte ska syssla med filhantering i Mac utan i stället gå via resp program.

För musik och foton gäller detta definitivt. Om man väljer att hantera dessa via iTunes resp iPhoto så bör man hålla fingrarna borta från Finder, annars ber man om problem. Och med korrekta ID3-taggar på musiken och nyckelord, händelser och albumhantering i iPhoto så hittar man sina filer inifrån programmen precis lika lätt (om inte lättare) som via en filhanterare.

 

Personligen gillar jag detta arbetssätt. Musik och foton är ju tillämpningar där man tenderar att ha väldigt många filer (själv har jag över 12.000 musikfiler och över 5.000 foton) och då känns "manuell" filhantering lite 90-tal enligt mig.

 

Övriga program hanterar inte filer på samma sätt, men där har man ju sällan så många filer att hantera. Då räcker Finder bra, för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder känns ju inte så där riktigt vass om man vill ha koll på läget.

Den är "sylvass". ;)

 

Men lite allvarligt, så är det inga problem med Finder, att ha koll på just allt. Vad är det du inte får fram/hittar/saknar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle man behöva syssla med något sådant? Jag har ju en dator. Att lägga filer på rätt ställe är väl en av de uppgifter den har, det är väl inget jag skall behöva bry mig om?

 

Jag har flera datorer, både mac och pc och till detta också en NAS. Jag använder inte iTunes, iPhoto eller TimeMachine utan har andra lösningar som fungerar bättre för mitt sätt att arbeta. Då blir det en hel del filhantering och det är inget som jag upplever som ett problem utan ett för mig, effektivt sätt att lösa saker. Därför vill jag ha en bra filhanterare och där är Finder inte det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera datorer, både mac och pc och till detta också en NAS. Jag använder inte iTunes, iPhoto eller TimeMachine utan har andra lösningar som fungerar bättre för mitt sätt att arbeta. Då blir det en hel del filhantering och det är inget som jag upplever som ett problem utan ett för mig, effektivt sätt att lösa saker. Därför vill jag ha en bra filhanterare och där är Finder inte det bästa alternativet.

 

hej! jag har också svårt att vänja mig att finder är så olik filhanteraren. Det skulle vara intressant att veta vilket program du använder dig som fungerar som filhanterare på Mac?. Själv har jag Macintosh Explorer och det fungerar ganska bra som ersättning för utforskaren men inte optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förvånar mig att ingen nämnt totalfinder. Är mkt nöjd med den!

Håller med magobe fair play till er som inte behöver/vill använda finder, men till oss krångelpellar som flyttar filer via USB och/eller har behov av att flytta filer t ex till NAS mm är Totalfinder den bästa lösningen jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förvånar mig att ingen nämnt totalfinder. Är mkt nöjd med den!

Håller med magobe fair play till er som inte behöver/vill använda finder, men till oss krångelpellar som flyttar filer via USB och/eller har behov av att flytta filer t ex till NAS mm är Totalfinder den bästa lösningen jag testat.

Jo, marinette ovan har en egen aktuell tråd om samma sak, och där svarade jag:

 

Här har du en artikel av en person som känner som du. Han fastnade för TotalFinder. Kanske ett alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! jag har också svårt att vänja mig att finder är så olik filhanteraren. Det skulle vara intressant att veta vilket program du använder dig som fungerar som filhanterare på Mac?. Själv har jag Macintosh Explorer och det fungerar ganska bra som ersättning för utforskaren men inte optimalt.

 

Som jag skrev här ovan blev det ForkLift som jag fastnade för till slut. Jag provade lite olika, bl.a. TotalFinder, men eftersom jag sitter nästan lika mycket med PC som Mac, och där är helt beroende av Total Commander, ville jag ha något liknade på Macarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, marinette ovan har en egen aktuell tråd om samma sak, och där svarade jag:

 

 

 

jag kollade på skärmbilder över dessa program men de verkar inte stämma med det jag behöver. Det verkar vara avancerade program. Som sagt, jag är ganska nöjd med Macintosh Explorer och vill gärna fortsätta med det programmet. Tack i alla fall!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev här ovan blev det ForkLift som jag fastnade för till slut. Jag provade lite olika, bl.a. TotalFinder, men eftersom jag sitter nästan lika mycket med PC som Mac, och där är helt beroende av Total Commander, ville jag ha något liknade på Macarna.

Enligt skärmbilderna jag har sett på ForkLift så ser det ganska identiskt ut som Macintosh Explorer. Dvs att programmet är uppdelad på 2 fönster. Vänstra fönster är enbart alla mappar och högra är filerna. Det stämmer väl?

Om det stämmer så undrar jag om det går att utvidga hela mappstruktur (jag har över 200 mappar) med snabbklickning . Nämligen fungerar inte den funktion i Macintosh Explorer vilket innebär att jag måste klicka framför varje mapp för att utvidga strukturen och det tar för lång tid.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt skärmbilderna jag har sett på ForkLift så ser det ganska identiskt ut som Macintosh Explorer. Dvs att programmet är uppdelad på 2 fönster. Vänstra fönster är enbart alla mappar och högra är filerna. Det stämmer väl?

 

Nja, min Forklift visar två av varandra oberoende filhanterare (olika mappar) i de två delarna. Mycket behändigt om du ska flytta/kopiera filer eller jämföra vad som finns i en mapp med en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forklift är kanon. Enda saker jag irriterar mig på är att jag inte kan "dubbelklicka" för att ladda upp filer på server. Sen hade jag önskat att kunna ha split view under en tab och enkel under annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forklift är kanon. Enda saker jag irriterar mig på är att jag inte kan "dubbelklicka" för att ladda upp filer på server. Sen hade jag önskat att kunna ha split view under en tab och enkel under annan.

 

Hur menar du, dubbelklicka? Jag kopierar bara filen mellan de två halvorna (F5 som i TotalCommander).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du, dubbelklicka? Jag kopierar bara filen mellan de två halvorna (F5 som i TotalCommander).

 

I Panics Transmit kan jag t ex dubbelklicka på en fil som ligger i den vänstra vyn (lokal) och då laddas den automatiskt upp på min FTP (högra vyn). Jag tycker personligen bättre om det än copy paste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, min Forklift visar två av varandra oberoende filhanterare (olika mappar) i de två delarna. Mycket behändigt om du ska flytta/kopiera filer eller jämföra vad som finns i en mapp med en annan.

 

Svårt att förstå......Du menar på att mapparna inkl. filerna finns i samma fönster och att samma sak visas i 2 fönster?. Varför ska visar man samma sak på 2 fönster undrar jag? Har inte du en skärmdump du kan visa?

I fall mappstrukturen inkl. innehållet (filerna) visas i samma fönster så innebär det väl att man ska bläddra i oändlighet om man har hela strukturen utvidgad?

Det skulle vara intressant att veta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå......Du menar på att mapparna inkl. filerna finns i samma fönster och att samma sak visas i 2 fönster?. Varför ska visar man samma sak på 2 fönster undrar jag? Har inte du en skärmdump du kan visa?

I fall mappstrukturen inkl. innehållet (filerna) visas i samma fönster så innebär det väl att man ska bläddra i oändlighet om man har hela strukturen utvidgad?

Det skulle vara intressant att veta.

 

 

 

 

Hon hänvisar till en funktion som gör att du kan dela fönstret i två delar och där visa antingen samma mapp eller två olika. Ett FTP-program brukar ha den layouten som standard. T ex lokal vy till vänster och server till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder ingen filhanterare. När det gäller bilder och musik låter jag respektive program (Aperture och iTunes) ha hand om placeringen av filerna, när det gäller backup låter jag TimeMachine sköta det och när det gäller resten av filerna (ordbehandling, kalkyl, presentationer) så räcker det gott med spotlight för att hitta runt bland dem. Starta program gör jag genom dockan eller spotlight. Det är rätt sällan jag ens använder Finder. Filhantering känns Windows.

 

Att det känns Windows... ja jag kommer ju från Windows-världen och har ännu inte hunnit ta tag i och få ordning på min Mac. Men filhantering förstår jag inte hur man skulle kunna klara sig utan. Jag menar... jag ska ju bland annat flytta över alla nödvändiga filer från min pc till Macen. Är inte det filhantering? Och för mig är det viktigt att ha ordning och struktur på mina filer. Mac lagrar ju också alla dokument, bilder och annat som... just filer. Så hur man kan klara sig utan filhantering är (än så länge) helt obegripligt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forklift verkar faktiskt helt kanon. Vid en första anblick är det exakt vad jag behöver. Laddar hem och provar i två veckor. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att förstå......Du menar på att mapparna inkl. filerna finns i samma fönster och att samma sak visas i 2 fönster?. Varför ska visar man samma sak på 2 fönster undrar jag? Har inte du en skärmdump du kan visa?

I fall mappstrukturen inkl. innehållet (filerna) visas i samma fönster så innebär det väl att man ska bläddra i oändlighet om man har hela strukturen utvidgad?

Det skulle vara intressant att veta.

 

Fixade denna lilla film, kanske den förklarar lite?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixade denna lilla film, kanske den förklarar lite?

 

 

 

 

 

 

 

Väldigt bra och pedagogisk med filmen du har skapat. Det ser ganska identiskt utseendemässigt som utforskaren. Dock när man t ex flyttar filer så verkar det som man inte kan bara dra med raköver från ena till andra fönster. Då föredrar jag Macintosh Explorer som är mer lik utforskaren. Tack för visningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra och pedagogisk med filmen du har skapat. Det ser ganska identiskt utseendemässigt som utforskaren. Dock när man t ex flyttar filer så verkar det som man inte kan bara dra med raköver från ena till andra fönster. Då föredrar jag Macintosh Explorer som är mer lik utforskaren. Tack för visningen!

 

Dra och släpp fungerar också för den som föredrar det. Anledningen till att jag använder just Forklift är dock att den är så pass bra på kortkommandon.

 

Återstående funktionalitet kommer i featureversionen på 3x3 timmar :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...