Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utforskaren "Macintosh Explorer" i stället för Finder


marinette

Rekommendera Poster

Jag har installerat Macintosh Explorer som passar mig bättre i stället för Finder. Det är lättare att navigera mellan mappar och flytta filer och det ser (nästan) ut som "utforskaren" som jag hade på min PC.

Fast jag saknar en del funktioner och jag undrar om det är någon annan som använder den också och har lite tips?

Eftersom jag har en ganska omfattande mappsystem med undermappar så undrar jag om man kan utveckla/se hela strukturen med en klick istället som jag gör nu att jag måste klicka på symbolen framför varenda mapp vilken tar en så himla tid........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat Macintosh Explorer som passar mig bättre i stället för Finder. Det är lättare att navigera mellan mappar och flytta filer och det ser (nästan) ut som "utforskaren" som jag hade på min PC.

Fast jag saknar en del funktioner och jag undrar om det är någon annan som använder den också och har lite tips?

Eftersom jag har en ganska omfattande mappsystem med undermappar så undrar jag om man kan utveckla/se hela strukturen med en klick istället som jag gör nu att jag måste klicka på symbolen framför varenda mapp vilken tar en så himla tid........

Låter som du har allt i ikon-läge.

 

Öppna ett Finderfönster och kika överst (se bild). Där kan du välja olika sätt att visa filer/mappar.

 

post-64246-081837100 1358530548_thumb.png

 

Själv kör jag med kolumn-vy. Är helt outstanding då man har mkt filer o mappar. :finder:

 

Du kan oxå snabbväxla mellan de olika lägena med:

⌘1 ⌘2 ⌘3 ⌘4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder är väl det som switchers oftast aldrig kommer till rätta med (om de ens kommer förbi ikonvyn som trist nog är default). Det sitter i benhårt att tänka Windows när det gäller mappstruktur. För mig som alltid har varit "bi- eller trisexuell" vad gäller datorer ser jag att de alla (Mac, Windows, Linux) har sina lösningar, och att ingen av dem egentligen vinner över den andre, det är vad man grottat ned sig i som avgör. Med det sagt föredrar jag ändå Finder i kolumnvy, enkelt och avskalat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era svar men det är Mackintosh Explorer jag undrar eftersom jag använder den i stället för Finder..... Finder fungerar inte alls bra för mig, oavsett hur än jag ställer in.

Optimalt är att man skulle ha haft Utforskaren för mac, då hade inte varit några problem. Fast det finns väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimalt är att man skulle ha haft Utforskaren för mac, då hade inte varit några problem. Fast det finns väl inte?

 

Varför kör du OS X? Ärligt frågat alltså. Finns det något program du måste använda som kräver OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för era svar men det är Mackintosh Explorer jag undrar eftersom jag använder den i stället för Finder..... Finder fungerar inte alls bra för mig, oavsett hur än jag ställer in.

Optimalt är att man skulle ha haft Utforskaren för mac, då hade inte varit några problem. Fast det finns väl inte?

Här har du en artikel av en person som känner som du. Han fastnade för TotalFinder. Kanske ett alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder fungerar inte alls bra för mig, oavsett hur än jag ställer in.

Men om man vänder på det istället. :) Vad är det som inte fungerar? Vad vill du kunna göra? osv... Så kanske man kan föklara hur man gör. Finder är verkligen suveränt, när man kommit in i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men denna tråd (och en annan) fick mig att undra vad ni använder era datorer till.

 

Jag använder min till att producera saker, surfa på webben, hantera epost, lyssna på musik samt hantera foton. Jag använder inte datorn till filhantering. För de användningsområden där jag har många filer (musik och foton) så sköts dessutom filhanteringen automagiskt av iTunes resp iPhoto (eller motsvarande program).

 

För den filhantering jag ändå gör funkar Finder i kombination med spotlight alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men denna tråd (och en annan) fick mig att undra vad ni använder era datorer till.

 

Jag använder min till att producera saker, surfa på webben, hantera epost, lyssna på musik samt hantera foton. Jag använder inte datorn till filhantering. För de användningsområden där jag har många filer (musik och foton) så sköts dessutom filhanteringen automagiskt av iTunes resp iPhoto (eller motsvarande program).

 

För den filhantering jag ändå gör funkar Finder i kombination med spotlight alldeles utmärkt.

 

Du skrev exakt vad jag tänkte när jag läste tråden. Vad gör folk egentligen i filsystemet som inte iPhoto eller iTunes fixar så mycket bättre? Eller är det bara ovanan att släppa PC-tänket som spökar?

Kanske läge att switcha tillbaka om man nu hela tiden försöker tvinga ett äpple att bete sig som ett päron.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men denna tråd (och en annan) fick mig att undra vad ni använder era datorer till.

 

Jag använder min till att producera saker, surfa på webben, hantera epost, lyssna på musik samt hantera foton. Jag använder inte datorn till filhantering. För de användningsområden där jag har många filer (musik och foton) så sköts dessutom filhanteringen automagiskt av iTunes resp iPhoto (eller motsvarande program).

 

För den filhantering jag ändå gör funkar Finder i kombination med spotlight alldeles utmärkt.

 

 

 

haha ja det finns ju roligare saker att göra med datorn än att flytta filer fram o tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du OS X? Ärligt frågat alltså. Finns det något program du måste använda som kräver OS X?

 

Det ingick med datorinköp. Jag köpte en mac dator eftersom jag behövde en ny dator och hade en iPhone och tyckte att det var lika bra att köpa en Mac i stället för PC.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en artikel av en person som känner som du. Han fastnade för TotalFinder. Kanske ett alternativ?

 

TotalFinder verkar inte vara det jag söker.........

Jag är faktiskt ganska nöjd med Macintosh Explorer men eftersom den är på engelska så är det svårare att orientera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men denna tråd (och en annan) fick mig att undra vad ni använder era datorer till.

 

Jag använder min till att producera saker, surfa på webben, hantera epost, lyssna på musik samt hantera foton. Jag använder inte datorn till filhantering. För de användningsområden där jag har många filer (musik och foton) så sköts dessutom filhanteringen automagiskt av iTunes resp iPhoto (eller motsvarande program).

 

För den filhantering jag ändå gör funkar Finder i kombination med spotlight alldeles utmärkt.

 

Har man många filer så är det svårt att hantera. Dels att jag måste ha ordning och ha mina bilder sorterade i huvudmappar och undermappar vilket är praktiskt och då är det lätt att navigera sig fram till önskade mapp och få en överskådlig bild av innehållet och sedan är det enkelt att bara dra och flytta filen vart man vill i en annan mapp i strukturen. Jag får inte det att fungerar med de program de anger ovan.

Jag tar in varje dag många bilder av olika slag som ska sedan sorteras . iPhoto är ett bra enkel visningsprogram samt att man kan skapa album men inte "underalbum" så att man får någon vettig struktur.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfrågor..........

Är det bara fördelar med att Indexera/tagga sina filer när man ska sortera dem?

Hur behåller man kontroll över alla filer när själva mapp-strukturen är åtkomligt enbart i själva programmet man använder sig av?

 

Hur ska man ha kontroll över sina filer och mappar när man indexerar eller taggar filerna med tanke på att det finns så många olika indexerings-varianter. Det gäller ju att vara konsekvent också samt komma ihåg vad man använde för typ av indexerings-kriterier ifall man behöver söka i t ex spotlight.

Att man "indexerar" eller "taggar" filer för att sortera dem är för mig något osäkert eftersom denna katalogiseringssystem fungerar enbart i just det programmet man använder och det är tveksamt om det blir kompatibelt med andra program.

 

 

Till exempel i iTunes har jag sorterat enligt sådana "tagg- kriterier" och när jag råkade "strula till det" så blev det svårt att få någon överskådlighet på över 1000 filer så jag försökte fixa i Windows "utforskaren" (då jag hade PC ) (fast jag tror inte att det skulle fungera bättre att fixa till i Mac "finder") och det blev bara en enda röra eftersom det verkar som att "mapp-systemet" har ersätts med någon form av "listor" som gäller bara för programmet iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man många filer så är det svårt att hantera. Dels att jag måste ha ordning och ha mina bilder sorterade i huvudmappar och undermappar vilket är praktiskt och då är det lätt att navigera sig fram till önskade mapp och få en överskådlig bild av innehållet och sedan är det enkelt att bara dra och flytta filen vart man vill i en annan mapp i strukturen. Jag får inte det att fungerar med de program de anger ovan.

Jag tar in varje dag många bilder av olika slag som ska sedan sorteras . iPhoto är ett bra enkel visningsprogram samt att man kan skapa album men inte "underalbum" så att man får någon vettig struktur.

Jag använder inte heller iPhoto - precis som du så vill jag ha snabb åtkomst/överikt på alla mappar/undermappar över bilder och dokument man sorterat. Vill inte att ngt program skall göra det år mig. Och det är där som Finder är så bra. Väldigt smidigt och med kolumnvy'n pilar man sig runt snabbt. Enkelt att slänga upp ett gäng nya mappar ... och en av de bästa "nya" funktionerna som kom med Lion - att man kan markera X antal (filer|foldrar), högerklicka på dem och välja att skapa en mapp till dem. :finder:

 

post-64246-033820300 1358757959_thumb.png

 

Sen att flytta/kopiera runt grejjer är smidigt med en el flera Finder öppna. Bara att dra. Och man behöver inte hålla på att klippa ut/kopiera klistra in som i PC - utan bara dra. Vill man att de skall kopieras... håll nere . Vill man att de skall flyttas håll nere .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte folk bara svara på frågorna trådskaparen ställer utan att dryga sig för att han/hon inte gör exakt som de..?

Är det så att om man inte älskar ALLT med Mac/Apple så ska man inte ha en?

Hoppas inte det för då får jag sälja alla mina Appleprylar igen.

Har hittills inte varit med om något OS där jag förutsättningslöst älskat allt, och tvivlar på att den dagen kommer, och tills den kommer, låt folk hantera filer i Terminal, tredjepartsapp eller inte alls..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan inte folk bara svara på frågorna trådskaparen ställer utan att dryga sig för att han/hon inte gör exakt som de..?

Är det så att om man inte älskar ALLT med Mac/Apple så ska man inte ha en?

Hoppas inte det för då får jag sälja alla mina Appleprylar igen.

Har hittills inte varit med om något OS där jag förutsättningslöst älskat allt, och tvivlar på att den dagen kommer, och tills den kommer, låt folk hantera filer i Terminal, tredjepartsapp eller inte alls..

Det är ju ett forum av frivilligt anslutna medlemmar som efter eget huvud och gottfinnande hjälper andra. Ingen betalsupport. Etiketten är "MacWorld", dessutom. Och ibland är ett annat svar, än det du skulle få om du betalade för det, ett bättre svar, för här kan man vara ärlig och stå för sin åsikt, och tillföra sådant som man kanske inte själv hade tänkt på. När det gäller just switchers är det alltid på sin plats att påpeka att Mac inte är Windows, och att kanske det är så att möjligheterna finns i Mac, men kanske inte där man som Windows-van användare hittar dem. Det vore fel att då inte upplysa om det. I den här tråden har flera kreativa svar getts. Och marinette verkar inte själv ha haft anledning att klaga som du gör, det bådar gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fair enough, kanske jag som läser fel mellan raderna.. ( mitt förra inlägg var inte riktat mot dig, Alix utan mera generellt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men denna tråd (och en annan) fick mig att undra vad ni använder era datorer till.

 

Jag använder min till att producera saker, surfa på webben, hantera epost, lyssna på musik samt hantera foton. Jag använder inte datorn till filhantering. För de användningsområden där jag har många filer (musik och foton) så sköts dessutom filhanteringen automagiskt av iTunes resp iPhoto (eller motsvarande program).

 

För den filhantering jag ändå gör funkar Finder i kombination med spotlight alldeles utmärkt.

 

Håller med helt och hållet. Öppna- och sparadialogerna är utmärkta filnavigerare. Själv använder jag mig av "listvy". Dessutom är Finder mer kraftfullt än vad det verkar vid första anblicken. Man kan t e x med Applescrift skapa kortkommandon till de mappar man önskar.

 

En funktion som jag skulle vilja ha är att kunna anpassa sidofälten i öppna/spara-dialogerna till olika program. Men man kan inte få allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...