Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-enhet drar för mycket ström, helt plötsligt


krukvaext

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder så uppstår problem då jag ska koppla in min externa hårddisk. Just detta problem är väldigt nytt, senast igår så fungerade det klanderfritt att koppla in hårddisken via usb och använda sig utav den. Men nu fungerar det inte alls, whatsoever. Har provat starta om Macen och så men jag finner inte riktigt någon lösning på det här. Någon som sitter på en eventuell lösning?

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en annan USB-kabel, hjälper inte det råder jag dig att sluta använda hårddisken innan du förstör logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en annan USB-kabel, hjälper inte det råder jag dig att sluta använda hårddisken innan du förstör logikkortet.

 

Har provat med en annan USB-kabel men det är samma problem som uppstår. Förstår dock inte hur situationen kan uppstå, någon som sitter på något svar? Ena dagen fungerar den felfritt, andra dagen så fungerar det inte alls då USB-enheten helt plötsligt drar för mycket ström.

 

Jag har ju mer eller mindre allt jag äger på min externa, bilder, dokument, et citera som verkligen inte får försvinna... är problemet i den externa hårddisken, eller kan det vara något problem inuti datorn, någon inställning eller så?

 

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte backup på den externa?

Hårddiskar är som nämnts här många ggr, förbrukningsvara och kan gå sönder på ett ögonblick, helt utan förvarning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte backup på den externa?

Hårddiskar är som nämnts här många ggr, förbrukningsvara och kan gå sönder på ett ögonblick, helt utan förvarning.

 

Den externa har fungerat som backup, så nej. Visst, det är jag medveten om men jag förstår bara inte själva problemet som uppstått, strömtillförseln fungerar ju felfritt, den går igång och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den drar mer srröm kan det tyda på att den är på väg att kortslutas, så har du allt på den disken, så blir det kris..Disken i sig förstörs ju inte, men elektroniken runt den kan förstöras, och då nlir det kostsamt att rädda allt på hårddisken..

 

Se till att skaffa en extern disk till, kostar inte så mycket som en räddningsinsats kostar

Satsa hellre på Firewire än på USB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den drar mer srröm kan det tyda på att den är på väg att kortslutas, så har du allt på den disken, så blir det kris..Disken i sig förstörs ju inte, men elektroniken runt den kan förstöras, och då nlir det kostsamt att rädda allt på hårddisken..

 

Se till att skaffa en extern disk till, kostar inte så mycket som en räddningsinsats kostar

Satsa hellre på Firewire än på USB

 

 

Visst, men jag behöver prylarna från den nuvarande externa, så det finns ingen relevans i att skaffa en ny i och med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den kräver extern strömtillförsel meddelst adapter?

Kanske USB-porten ger för lite ström..

 

Gör en PRAM-reset, kan väcka liv i porten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den kräver extern strömtillförsel meddelst adapter?

Kanske USB-porten ger för lite ström..

 

Gör en PRAM-reset, kan väcka liv i porten..

 

Exakt detta har jag råkat ut för, hade en gammal icke strömförsörjd hub i en låda som jag anslöt min nyinköpta externa disk med, disken knackade med konstiga ljud och funkade ju såklart inte. Tog ett bra tag innan jag erinrade mig nåt om det djupt i mitt minne och begrep vad som var felet - som ju då var lätt åtgärdat. Men detta kan ju liksom inte uppstå från den ena dagen till den andra så som Krukvaext beskriver det?

 

Men ska man verkligen behöva backup två ggr? Först backup via TM till extern + en extern till som också backupar. låter lite som både hängslen och livrem? Eller är det en extern disk som man sparar ner allt filmaterial när man s a s producerar det och som då inte TM är inblandad i, som du menar? För isåfall finns väl bara filen endast på den externa och kommer inte med i TM;s backup. För att inte krångla till denna tråd så att den flyter över till andra frågeställningar så får du eller någon annan gärna besvara med en länk till någon sida som beskriver detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att den kräver extern strömtillförsel meddelst adapter?

Kanske USB-porten ger för lite ström..

 

Gör en PRAM-reset, kan väcka liv i porten..

 

Tack för tipset, dessvärre gjorde PRAM-reseten ingenting. Båda USB-portarna i datorn fungerar annars felfritt och har gjort det så länge jag kan minnas. Allt annat som blir ikopplat fungerar utan problematik, bara den här externa som på något vänster fått för sig att det blir såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt detta har jag råkat ut för, hade en gammal icke strömförsörjd hub i en låda som jag anslöt min nyinköpta externa disk med, disken knackade med konstiga ljud och funkade ju såklart inte. Tog ett bra tag innan jag erinrade mig nåt om det djupt i mitt minne och begrep vad som var felet - som ju då var lätt åtgärdat. Men detta kan ju liksom inte uppstå från den ena dagen till den andra så som Krukvaext beskriver det?

 

För mig så beter sig disken som vanligt när jag kopplar in den i eluttaget. Låter som vanligt och så. Nej, inte heller så att jag har gjort några specifika inställningar hux flux i datorn eller så. Hade kopplat in den kvällen innan och då fungerade allt som det skulle, sedan dagen efter så skedde det här.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...