Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

time machine via telia smart


elwis4

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har sökt på detta forum efter svar men det var inte det lättaste. Verkar finnas många olika åsikter.

Mitt problem

Använder mig av Macbook pro. Till detta har jag en extern hårddisk (3,5) som jag kör backup på (time machine).

 

Vill nu koppla in den via routern (telia smart) så jag slipper koppla in den i datorn varje gång jag ska ta backup.

Men det funkade ju inte. Fick "mounting error"

 

Så hur ska jag göra nu?

1. Jag kan tänka mig att skippa time machine och bara ha en "ren hd" kopplat till nätverket där jag kan ta backup på viktiga filer. Vilket format ska jag då formatera hårddisken till?

 

2. Funkar det att köra time machine via routern över huvudtaget? i så fall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar 1: Det beror på vad routern stödjer, kolla manualen.

 

Svar 2: Det beror på om routern stödjer Time Machine. Alla gör inte det, särskilt inte billigt skräp man får hos Telia och andra ISP.

 

Så mitt råd är: Skaffa en NAS som stödjer Time Machine. Använd den befintliga hårddisken för lagring på annan plats. Tänk stöld, brand, översvämning, åska,...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples Airport-enheter som har stöd för påkopplad hårddisk, de fungerar med TimeMachine. Jag tror det är att begära problem om man väljer en annan lösning. Alla routers har inte stöd för hårddiskar heller även om de har en USB-utgång.

 

Det finns många alternativ till Time Machine-programmet. Sök på backup i Mac App Store och det kommer upp flera stycken...

Ska man använda en hårddisk till säkerhetskopiering av Mac bör den vara formaterad i Mac OS X HFS+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur manualen för Thomson 787:I

Vad behöver jag?

 

'En FAT32-formaterad USB-lagringsenhet.

Information om hur du formaterar enheten för FAT32 finns i hjälpen till operativsystemet. Skapa en säkerhetskopia av dina data innan du gör detta. När du formaterar enheten tas alla data bort.'

 

Som tidigare nämnts måste du ha en Airport Extreme. Jag har testat Netgears och Dlinks router som oxå dessa inte stödjer Os X filsystem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur manualen för Thomson 787:I

Vad behöver jag?

 

'En FAT32-formaterad USB-lagringsenhet.

Information om hur du formaterar enheten för FAT32 finns i hjälpen till operativsystemet. Skapa en säkerhetskopia av dina data innan du gör detta. När du formaterar enheten tas alla data bort.'

 

 

FAT32 har så många begränsningar att man inte bör använda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 har så många begränsningar att man inte bör använda det.

 

men är FAT32 det ända som funkar?

Finns det några alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är FAT32 det ända som funkar?

FAT32 funkar på samma sätt som en mopedbil skulle funka som familjebil. Visst, du kan ta dig från A till B, men inte med för mycket last och inte för långt bort.

 

Finns det några alternativ

Skaffa utrustning som är AVSEDD för Mac (och Time Machine).

 

Martin Timell i "Äntligen hemma" sa i något program att han hade fått tittarbrev som tyckte att "Det var väl ingen konst med så dyra verktyg". "Nej, just det. Om man hyr eller köper riktiga riktiga verktyg så är det ingen kost."

 

Så köp riktiga grejor. Försök inte hanka dig fram med sekunda utrustning. Det blir aldrig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om man kan köra TM på en fat32formatterad disk.

 

Det kan man inte. TM kräver antingen Mac OS Extended (lokala diskar) eller Apple Filing Protocol 3.3 eller senare (nätverkslagring).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vi skippar TM helt och hållet.

Det jag vill ha en extern HD kopplat via telia smart (thompson)

Är det då FAT32 som gäller eller kan jag köra på något annat? NTFS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt:

FAT32 kan inte lagra stora filer, bara upp till 4GB.

FAT32 tillåter inte en hel massa tecken i filnamn. Du kan inte ens döpa en fil till "inlägg 17/1.txt" för snedstreck är förbjudet.

FAT32 kan inte lagra (all) metadata om dina filer. http://sv.wikipedia.org/wiki/Metadata

FAT32 kan inte lagra äldre Macfiler, sådana som innehåller resurser. http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_fork

 

Så skaffa ordentliga grejor i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt bara krånglar...Skiter i att köra via routern. Får det inte att funka ända..

Kör som jag har gjort innan. Tack för hjälpen alla ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...