Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur startar man en begagnad Macbook Air?


annask

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis impulsköpt en begagnad Macbook Air då min andra dator surrar på sista refrängen (många år på nacken).

 

Nu till problemet: jag kan inte starta den pga har inte förre användarens Apple-ID-inlogg. När jag startar datorn kommer det upp (som det enda möjliga alternativ som jag anser det vara, det är fyra alternativ) att jag ska ominstallera OS X Lion, men då fungerar inte mitt ID, utan jag måste använda det som köpte Lion. Går det att köpa om Lion (eller annat) i det startläget som datorn är i nu eller vad kan jag göra? Är den totalt obrukbar utan förre ägarens ID?

 

Får lite smått panik nu. Hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig!

 

Mvh,

Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple- id ska du väl inte behöva ha, det är väl före ägarens lösenord du ska ha.

Varför har du inte fått med det, hur har du köpt den?

Ta kontakt med säljaren. Har han "glömt" det så ska du vara lite orolig

 

Vi kan ju inte hjälpa till att låsa upp din dator, utan veta om den är köpt på "lagligt" sätt.

Förmodar att förra ägaren har gett dig inköpskvitto, som styrker att han varit ägare till den.

 

Enklast är det i så fall att du vänder dig till Appleåterförsäljare och de hjälper dig att låsa upp datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn levererades säkert med SnowLeopard när den såldes ny.

Tidigare ägaren har köpt Lion i App-Store med sitt Apple-id och installerat Lion på datorn.

Innan den såldes har hårddisken formaterats med Recovery-partionen har sparats eller om det är internet recovery som startas i detta fall. (ointressant)

 

När trådskaparen väljer Installera om Lion i Recovery måste ett Apple-id anges (vilket Apple-id som helst som har köpt Lion i App-Store)

 

 

Ett förslag är att köpa MountainLion i AppStore via en annan dator och göra en Bootbar installations USB-sticka och installera från denna.

Vad är det för modell av MacBook Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple- id ska du väl inte behöva ha, det är väl före ägarens lösenord du ska ha.

Varför har du inte fått med det, hur har du köpt den?

Ta kontakt med säljaren. Har han "glömt" det så ska du vara lite orolig

 

Vi kan ju inte hjälpa till att låsa upp din dator, utan veta om den är köpt på "lagligt" sätt.

Förmodar att förra ägaren har gett dig inköpskvitto, som styrker att han varit ägare till den.

 

Enklast är det i så fall att du vänder dig till Appleåterförsäljare och de hjälper dig att låsa upp datorn

 

+1 Bra svar, kanske skulle tråden stängas tills svar på dina funderingar klarnar??? Vet ju inte hur ni moderatorer brukar agera när det är oklarheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 Bra svar, kanske skulle tråden stängas tills svar på dina funderingar klarnar??? Vet ju inte hur ni moderatorer brukar agera när det är oklarheter?

 

 

Jag låser tråden tills vidare.

Frågeställaren får kontakta mig via PM så jag får klarhet i frågan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar upp ämnet igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Okej, så här ser det ut. Jag testade usb-stickan med kopia av mjukvaran men då kom det upp att jag inte kunde välja macintosh hd. Har ni några tips?

 

 

 

 

 

]8389455171_e2defe05bd_c.jpg

 

8390547060_13a7442f92_c.jpg8389461141_cfc3a20b3a.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär behöva formatera Macintosh HD innan du installerar om OS X SnowLeopard från USB-stickan.

Det gör du med skivverktyget i installationshanteraren.

 

Vill du installera MountainLion enligt de nedre bilderna så måste du verifiera att du köpt MountainLion med ett Apple-id. Detta Apple-id behöver inte vara tidigare ägares utan vilket Apple-id som helst som har köpt MountainLion någon gång i AppStore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär behöva formatera Macintosh HD innan du installerar om OS X SnowLeopard från USB-stickan.

Det gör du med skivverktyget i installationshanteraren.

 

Vill du installera MountainLion enligt de nedre bilderna så måste du verifiera att du köpt MountainLion med ett Apple-id. Detta Apple-id behöver inte vara tidigare ägares utan vilket Apple-id som helst som har köpt MountainLion någon gång i AppStore.

 

 

Tusen tack för svar! Hm hur är det med MountainLion, måste jag ha det? Jag vet inget Apple-ID som har köpt det innan. Eller kan jag köpa det på något annat vis och sedan logga in med samma ID på Air:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Anledningen till att datorn klagar är för att du försöker installera Snow Leopard (Mac OS X 10.6) ovanpå Mountain Lion (Max OS X 10.8), alltså du försöker installera ett äldre operativsystem ovanpå ett nyare - och det går inte. För att installera det äldre operativsystemet, det som datorn kom med, så behöver du radera hårddisken i datorn först - alltså formatera den. Detta gör du i återställningspartitionen / recovery partition - CMD+R vid uppstart. Här kör du igång Skivverktyg och formaterar hårddisken med Mac OS X journalförd. Allright. Efter detta kör du igång Snow Leopard igen och fullföljer installationen.

 

Och som föregående talare har informerat om - om du ska installera Mountain Lion så behöver du ha ett sådant på ditt Apple ID. Det kan du absolut köpa, men börja först med att installera Snow Leopard. Sen kan du köpa Mountain Lion (om du inte har gjort det) och installera det ovanpå Snow Leopard (men tvärtom går alltså inte). Mountain Lion är bra och torde passa denna Macbook Air fint.

 

När du formaterar om datorn så försvinner dessutom tidigare användares Apple ID från den så datorn kommer inte klaga mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär behöva formatera Macintosh HD innan du installerar om OS X SnowLeopard från USB-stickan.

Det gör du med skivverktyget i installationshanteraren.

 

Vill du installera MountainLion enligt de nedre bilderna så måste du verifiera att du köpt MountainLion med ett Apple-id. Detta Apple-id behöver inte vara tidigare ägares utan vilket Apple-id som helst som har köpt MountainLion någon gång i AppStore.

 

Är det "reparera skiva" jag skall göra med HDn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!! Jag testade radera HDn och körde nu in stickan. Det kommer upp samma sak som innan, att den "inte kan startas från den här skivan". Skall jag även "reparera" den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, i skivverktyget markerar du din hårddisk i listan till vänster. (raden precis ovanför Macintosh HD)

Klicka på "partionera"

I rullgardinsmenyn under "Partionslayout" väljer du 1 partioner

Vid namn skriver du lämpligen Macintosh HD

Format väljer du Mac OS Extended (journalförd)...... detta borde väljas automatiskt.

Du kan även klicka på Alternativ-knappen och se till att GUID är valt.

Sen klickar du på Använd-knappen

 

Hårddisken partioneras och formateras nu om.

Precis allt försvinner från hårddisken, inklusive Recover-partionen från den gamla MountainLioninstallationen

Recovery-partionen installeras på nytt om du väljer att installera MountainLion vid ett senare tillfälle.

Om du väljer att köra vidare på SnowLeopard så gör ju Recoverypartionen ingen större nytta och därför vill vi ha bort den.

 

Stäng skivverktyget och välj att installera om OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för den utförliga hjälpen!

Det kom dock upp "Partioneringen misslyckades. Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet." Suck. Finns det något jag kan göra åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för den utförliga hjälpen!

Det kom dock upp "Partioneringen misslyckades. Fel: Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet." Suck. Finns det något jag kan göra åt det?

 

Det tror jag beror på att du kör skivverktyget via Recovery-partionen istället för via USB-minnet.

Men vi kan väl fuska lite då om du vill radera Macintosh HD via Recovery-partionen.

Markera Macintosh HD och välj radera och sen klicka på radera-knappen.

Nu raderas enbart Macintosh HD och recoverypartionen ligger kvar.

En ompartionering är ändå kanske att rekommendera för att få en ny fräsch partionskarta... men men... testa att enbart radera för att se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag beror på att du kör skivverktyget via Recovery-partionen istället för via USB-minnet.

Men vi kan väl fuska lite då om du vill radera Macintosh HD via Recovery-partionen.

Markera Macintosh HD och välj radera och sen klicka på radera-knappen.

Nu raderas enbart Macintosh HD och recoverypartionen ligger kvar.

En ompartionering är ändå kanske att rekommendera för att få en ny fräsch partionskarta... men men... testa att enbart radera för att se om det fungerar.

 

Nu vill den inte radera heller. Vad händer om jag väljer det förinställda i "Partionera"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill den inte radera heller. Vad händer om jag väljer det förinställda i "Partionera"?

 

Kör du skivverktyget från USB-minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du skivverktyget från USB-minnet?

 

Jag startade om datorn med USB-minnet i, då kom "Skivverktyg"-alternativet upp med detsamma. Jag körde den. Är det något annat jag skall göra för att köra via USB-minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade om datorn med USB-minnet i, då kom "Skivverktyg"-alternativet upp med detsamma. Jag körde den. Är det något annat jag skall göra för att köra via USB-minnet?

 

Nä, stoppa i det, håll nere alt-knappen när du startar datorn och välj sen att starta från minnet.

Med andra ord, välj inte Recovery HD eller Återställning 10.8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, stoppa i det, håll nere alt-knappen när du startar datorn och välj sen att starta från minnet.

Med andra ord, välj inte Recovery HD eller Återställning 10.8

 

Tack UNDERBARA du för all hjälp!! Nu installerar den Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...