Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte stänga ner iMac i5


bkotovich

Rekommendera Poster

Jag har helt plötsligt fått ett problem med min iMac. Den kan helt enkelt inte stänga ner. Den ser ut att stänga ner men fastnar med vit bakgrund och snurrande hjul.

 

Har googlat en del och försökt både och försökt återställa NVRAM och också stäng av datorn och kopplat ifrån strömdaptern i flere timmar. Den kan varken starta om eller stänga ner. Enda sättet är att hålla knappen inne 5-6 sekunder.

 

Det är inga problem att sätta den i standby. Tycker fläkten kör något mer en vanligt, men det går upp och ner. Har låtit den vila flera timmar med samma resultat.

 

Några förslag? Är nervös den håller på att crasha....den har över 700 GB och har inte backup på allt....

 

Tacksam för förslag.

 

OS är Mac OS X Lion 10.7.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med de enkla standardåtgärderna.

Kolla hårddisken med skivverktyget. Reparera även skivbehörigheter

Gör en säker start med shift nedtryckt när du startar datorn

Kör programuppdatering och installera uppdateringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt datorn via mitt gamla jobb i Köpenhamn. Måste man ha skivan för att köra skivverktyg? Har googlat fram att man fsck utan skiva. Men förlora man all data då?

Har också läst att man ominstallera Lion (som jag köpt online), men betyder det igen att man förlorar data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra skivverktyget i Lion men hittas fel som behöver repareras får du starta om datorn i Recovery HD och köra skivverktyget igen där i.

cmd+r hålls inne vid uppstart av datorn för att starta Recovery

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kört repair disk men verify disk och den hittade inga fel. Körde också check f¨r permission, och den hittade några konflikter. Dessa kunde repareras utan disk.

 

Men...också inne i denna mode kunde datorn inte stänga ner... den hade den gråa bakrgrunden som den har i detta mode, och hjulet snurrade runt hela tiden...

 

Fösöker tänka på om jag har installerat något program som kan vara problemet men kommer inte på något...

 

Tar datron skada av att stänga ner den med power knappen intrycket? Sätter den ny i standby mode...som sagt kör fläkten ibland något mer än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar datron skada av att stänga ner den med power knappen intrycket?

Ja, risken finns att filer inte skrivs ner fullständigt till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem och jag har lokaliserat felet till iTunes. Om jag inte startar iTunes efter en omstart så stänger min dator av sig som de skall eller startar om som den skall. Startar jag däremot iTunes så kommer datorn att hänga sig vid det snurrande hjulet.

Har pratat med AppleCare men där fick jag ingen lösning. Har testat att ominstallera, fixat skivbehörighet, inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att ominstallera,

Ominstallera vad? Bara iTunes? Eller rensade du hela hårddisken (=formaterade) och installerade allt från början?

 

Som SirKnasen skrev: Testa en säker start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallerat först bara iTunes sedan installerade jag om operativet utan att radera det gamla. Typ arkivera/installera.

Skall prova säker start men det har jag för mig att jag testat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte iTunes är felet i mitt case, menar jag har slagit ifrån så att den inte startar automatiskt. Men kollar det när jag kommer hem.

 

När jag köpte paketet för två år sedan investerade jag i en Time Capsule. Den har strulat så har använt den som router. Ska nu använda helgen på att försöka få upp den och ta backup, för att sedan formatera datorn. Gick över till Mac för att jag naivt trodde det inte skulle behövas :) Men kryssar fingrarna för att jag hittar installations CD:en - vi har nämligen precis gått igenom en större flytt. Tjejen har två MacBooks - kan jag anväanda en av dessa CD:en? Och jag installarade Lion online på Appples sida. Kan jag fortfarande uppdatare till Lion efter att ha ominstallerat med äldre skiva?

 

Altrernativet är sätta datorn i Standby istället för att stänga ner. Det fungerar fint. Och rensade ut lite dubbla filer igår utan att fläkten körde så mycket mer än tidigare....

 

Skulle vara surt om jag måste investera i ny dator redan efter två år...en iMac 27" är inte direkt billig, så ska man byta redan efter två år kanske det blir PC för min del igen...Men får se...Mac är ju i mångt och mycket enklare att använda, och dessutom mycket snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en modellspecifik installationsskiva, det funkar alltså inte med skivorna från MacBookarna.

Men kör du Lion eller MountainLion på datorn så behövs inga skivor.

Bara starta datorn från Recovery-partionen (cmd+r vid uppstart)

Eller starta från internet recovery (alt+cmd+r vid uppstart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SirKnase och även ni andra för råden. Kommer som sagt använda några dagar på att ta backup. Time Capsel strular, så investerar nog i ny extern HD.

 

Sen försöker jag med ominstallation av Lion - därefter upgradering till Mountain Lion. Men disken blir egentligen inte formerad väl? För det var mitt nästa steg - formatera hårdisken och använda installationskivan (om jag hittar den...). Går utifrån att jag fortfarande kan uppgradera till Lion/Moutain Lion utan att betala.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inga installationsskivor om datorn har Lion nu.

Är det en 2010år modell eller nyare, vilket det måste vara om den har en i5 processor så är det bara att starta datorn med cmd+alt+r för att nå internet recovery, partionera om och formatera om hårddisken med skivverktyget i installationshanteraren. (Hårddisken bli helt tömd, det var väl tanken?)

Sen är det bara att välja installera om Lion.

OBS!!! När du väljer installera om Lion så kommer installationshanteraren fråga efter ett Apple-id som har köpt Lion i App-Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat säker start och medans datorn var startad i säker start läget startade jag iTunes, när jag sedan valde att stänga av datorn fastnade den på samma plats. Utan att starta iTunes så gick det fint att starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt ett par dagar på att ta backup och uppgraderade till Mountain Lion. Det ser ut att fungera nu. Var dock lite nervös - efter att installation gick igång skulle datorn startas om och det ville den självklar inte...Efter att stängt ner den med Power knappen och startat den gick installation igång igen. Nät Mountain Lion väl var installerat kan den nu stänga ner.

 

Men vill tilläga att jag inte fick möjligheten att formatera datorn - så jag har alla program och filer kvar. Om problemet uppstår igen försöker jag detta.

 

Tack för alla råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup är ju så enkelt att det är fullkomligt huvudlöst köra utan.

 

1) skaffa en eller två externa diskar. Anslut. "vill du använda denna disk för backup med Time Machine?" Svara JA. GLÖM den disken sen.

 

2) Ha en extern disk dit du gör som vana kopiera viktiga saker, denna kan du formattera som macOS Extended, ej skiftlägeskänslig och GUID

Installera sedan ett färskt SYSTEM på denna. Detta är din extra startupdisk/verktygsdisk. Här skall du ha skivverktyg, Techtool och sånt.

Imagefiler av installationer är sketabra att ha på den här disken. Anslut, montera, installera, Tjoff

 

3) Skaffa konto på t ex Backblaze, ALLT på din dator kopieras till en server i ett bergrum någonstans. Krypterat. 30:- i månan.

 

Har du dessa tre är du skyddad mot

Brand, "den har jag slängt", inbrott, rasad hårddisk, stöld, översvämning, blixtnedslag och t o m lokalt kärnvapenkrig i Europatappahakan.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...