Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig välja ut en SSD


Hoya

Rekommendera Poster

Har en iMac i7 late 2011. Skulle vilja byta ut min hårddisken till en SSD, vad jag vet så stödjer datorn Sata3, men jag har inte lyckats bestämma mig vilken SSD jag ska köpa, det är ju en ren djungel där ute med många tillverkare..

 

Jag har tänkt att köpa en 256 eller 512 GB, skulle vilja ha något som är " top of the line " jag är inte så insatt i allt det här med Sandforce osv, så vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac i7 late 2011. Skulle vilja byta ut min hårddisken till en SSD, vad jag vet så stödjer datorn Sata3, men jag har inte lyckats bestämma mig vilken SSD jag ska köpa, det är ju en ren djungel där ute med många tillverkare..

 

Jag har tänkt att köpa en 256 eller 512 GB, skulle vilja ha något som är " top of the line " jag är inte så insatt i allt det här med Sandforce osv, så vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

 

Tack på förhand.

[/quote

 

 

 

DIN INSTÄLLNING GILLAR JAG

 

Jag som har Full koll pa alla Styrkretsar & minnen & C-minnen & Firm/Problem mm ( Tycker att valet är hur lätt som helst om man vill ha TOPP OF THE LINE & att den dessutom ska vara precis lika snabb efter ett års användare av Läs/Skriv ! & då utan att man ska tvingas till at uppdatera Firmen med 8-12 veck mellanrum för att inte helt förlora prestandan

 

DETTA ÄR TOPP OF THE LINE ( i stort sätt i allt )

 

Första val A. ( 256Gb ) http://www.prisjakt....p=1373634&c=all

( 512Gb ) http://www.prisjakt....t.php?p=1373635

 

Andra val B. ( 240Gb ) http://www.prisjakt....t.php?p=1376580

 

( 480 Gb ) http://www.prisjakt....t.php?p=1449414

 

 

ETT TIPS ! som ett 3e Alternativ kan vara en till Marwell Styrkrets / med eget C Minne på 256Mb- X2

 

Om det fortfarande går att för vanliga Konsumenter att hitta en ( Performens PRO )

 

Så köp den kommer att hålla sej lika snabb så länge du äger den utan att tappa 1 enda % Prestanda !!!!!! Den mest välskrivna Firmen genom tiderna ( Fortfaranda Firm 1 som den släpptes med Helt enkelt den bara Går & Går )

 

Men kan vara svår för vanliga konsumenter att få tag på ( den gjordes inte större än 256 Gb Många Proffs körde 2st i Raid 0 )

 

http://www.prisjakt....t.php?p=1024758

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret DIF..

 

Har Googlat lite på Plextor hårddisken och läst på, blev väldigt imponerad utav den, aldrig hört talas om om att Plextor ska tillverka stabila SSD's, utan bara det vanliga, OCZ, Corsair, Intel och Samsung..

 

Hur kompatibel är en sån med OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret DIF..

 

Har Googlat lite på Plextor hårddisken och läst på, blev väldigt imponerad utav den, aldrig hört talas om om att Plextor ska tillverka stabila SSD's, utan bara det vanliga, OCZ, Corsair, Intel och Samsung..

 

Hur kompatibel är en sån med OS X?

 

BÄST I TEST MED OSX !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac i7 late 2011. Skulle vilja byta ut min hårddisken till en SSD, vad jag vet så stödjer datorn Sata3, men jag har inte lyckats bestämma mig vilken SSD jag ska köpa, det är ju en ren djungel där ute med många tillverkare..

 

Jag har tänkt att köpa en 256 eller 512 GB, skulle vilja ha något som är " top of the line " jag är inte så insatt i allt det här med Sandforce osv, så vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

 

Tack på förhand.

 

Ska du byta ut disken själv eller lämna in den? Jag har funderat på att sätta i en SSD i min iMac (och behålla HDD:n), men drar mig för att plocka itu datorn… Här i Malmö är det dessutom svårt att hitta något serviceställe som kan/vill göra det. När jag förhört mig verkar det bara vara lösningen med Optibay som erbjuds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du byta ut disken själv eller lämna in den? Jag har funderat på att sätta i en SSD i min iMac (och behålla HDD:n), men drar mig för att plocka itu datorn… Här i Malmö är det dessutom svårt att hitta något serviceställe som kan/vill göra det. När jag förhört mig verkar det bara vara lösningen med Optibay som erbjuds.

 

Nope, Digital Inn i Norrköping ska göra det, dom tar 500 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, Digital Inn i Norrköping ska göra det, dom tar 500 kr.

 

Sviiiiiiiinbilligt ju. Jobbar de gratis?

 

922-9875 Cable, SSD Data/Power

076-1386 KIT,SSD BRACKETS

Samt skruv är ju prylar för över 200kr +moms

 

Dessutom är det inte alla modeller som har fastlödda skruvhål i chassit för SSD brackets. Din i7 borde dock ha det.

Om den inte har det får man ta och modifiera en 922-9485 Pressure Wall, Optical/SSD/MXM från en iMac 2010 27"

 

Och sen är det ju ett jobb som ledigt tar 1,5 timme om man ska köra lite diagnostik efteråt för att vara säker på att man inte ställt till med något.

Hela logikkortet måste lyftas ur för att komma åt kontakterna på undersidan.

 

Jag skulle påstå att det är ett jobb som går på 2000Kr men de kanske bara tar 150kr/timmen när de jobbar? :)

 

Hur ser deras 500Kronors lösning ut?

 

*edit* Såg nu att den befintliga hårddisken skulle bytas ut. Men hur löser de en "SSD only configuration" utan en 922-9877

Cable, Jumper Plug, Hard Drive Power samt SSD-disken monterad med 922-9875 Cable, SSD Data/Power för att förhindra att fläktarna rusar med avsaknaden av den ordinarie hårddiskens temperatursensor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Sitter i PRECIS samma sits och behöver råd. Har en 21,5" Mitten 2011 och jag ska byta 500-disken mot en SSD och vill veta vilken jag ska ha samt att jag undrar över det med fläktarna!

Har fått en pris av en auktoriserad firma med egen serviceverkstad på 800 :- vilket jag tycker e löjligt billigt.

 

Men som sagt... hur fan löser dem det med fläktarna? Sitter väll en tempsensorkabel på originaldisken som inte kan användas på nya SSD och då rusar väll fläktarna?

 

En annan intressant fråga är hur OSX rapporterar om den nya disken? Varför jag frågar är för att en kollega köpte en MacBook Pro Mitten 2012 för 1 månad sedan och fick org.disken på 500 GB bytt mot en SSD på 240. OSX talar om att det sitter 500 GB disk på den platsen nu... fast den är på 240 som sagt. Dock talar om både Finder och Path Finder om korrekt antal GB som är ledigt på disken.. men som sagt under "Om den här datorn" och i skivverktyg säger systemet att han har Intel 330 disk med kapacitet på 500 GB... är systemet så nedlåst så OSX inte fattar att man bytt disk riktigt?

 

Kommer det bli likadant för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter i PRECIS samma sits och behöver råd. Har en 21,5" Mitten 2011 och jag ska byta 500-disken mot en SSD och vill veta vilken jag ska ha samt att jag undrar över det med fläktarna!

Har fått en pris av en auktoriserad firma med egen serviceverkstad på 800 :- vilket jag tycker e löjligt billigt.

 

Men som sagt... hur fan löser dem det med fläktarna? Sitter väll en tempsensorkabel på originaldisken som inte kan användas på nya SSD och då rusar väll fläktarna?

 

En annan intressant fråga är hur OSX rapporterar om den nya disken? Varför jag frågar är för att en kollega köpte en MacBook Pro Mitten 2012 för 1 månad sedan och fick org.disken på 500 GB bytt mot en SSD på 240. OSX talar om att det sitter 500 GB disk på den platsen nu... fast den är på 240 som sagt. Dock talar om både Finder och Path Finder om korrekt antal GB som är ledigt på disken.. men som sagt under "Om den här datorn" och i skivverktyg säger systemet att han har Intel 330 disk med kapacitet på 500 GB... är systemet så nedlåst så OSX inte fattar att man bytt disk riktigt?

 

Kommer det bli likadant för mig?

 

Jag ska göra samma sak, eller nästan. Ska stoppa i en SSD och byta ut original 3,5" HDD mot en större.

Du beskriver ju problemet med fläktarna, vilket är riktigt om man byter ut originaldisken. Vet inte hur det är om man stoppar dit en SSD som komplement.

 

Jag beställde hur som helst OWC's nya kabel som tar hand om fläktproblemet: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIM27HDD11/

Finns även till 21".

Köpte även SSD kitet med verktygen. MHA deras filmen kan det inte vara så svårt, har bytt disk i en iMac 2009 förut, det var inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en iMac i7 late 2011. Skulle vilja byta ut min hårddisken till en SSD, vad jag vet så stödjer datorn Sata3, men jag har inte lyckats bestämma mig vilken SSD jag ska köpa, det är ju en ren djungel där ute med många tillverkare..

 

Jag har tänkt att köpa en 256 eller 512 GB, skulle vilja ha något som är " top of the line " jag är inte så insatt i allt det här med Sandforce osv, så vilken hårddisk skulle ni rekommendera?

 

Tack på förhand.

 

 

 

SATA6 stödjer den enligt MacTracker. Den optiska enheten sitter på SATA3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

DIF,

 

Jag beställde en Plextor i höstas, det funkade problemfritt fram till förra veckan då den plötsligt la av, helt stendöd.

 

Jag har skickat tillbaka den till Webhallen där jag köpte den, har nu 4000 att välja ut en ny SSD, då denna Plextor har utgått och inte längre finns i sortimentet, du som har full koll på Styrkretsar & minnen & C-minnen & Firm/Problem mm, vad ska jag välja för hårddisk till min iMac nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har varit inne och läst på lite där, men jag kan noll om styrkretsar, firmwire och hur bra dom passar till iMac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har varit inne och läst på lite där, men jag kan noll om styrkretsar, firmwire och hur bra dom passar till iMac..

Gå på rekomendationerna. Det gör du ju här i alla fall. Samsung är favvo men det finns fler att välja mellan. Bifogar rätt länk....

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test/Rekommendationer-och-utmarkelser.html#content

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung 840 Pro har länge varit kung på deras lista.

Jag är väldigt nöjd med min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...