Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverksproblem med Wifi i min iMac Mid2011!


sirlindqvist

Rekommendera Poster

sirlindqvist

Har ett jätteproblem med min iMac och det trådlösa nätverket nätverket här! Ska försöka förklara vad som händer.

 

 

Sitter och surfar på ett gäng websidor och helt plötsligt så står Safari bara och tuggar och jobbar, inget händer. Helt plötsligt "släpper" det och sidan laddas. Sedan år det nån minut och sedan blir det likadant igen!

 

 

Tänkte ju såklart att det är fel på routern så jag skaffade en ny. Problemen kvarstod!

 

 

Har nu satt en ping på routern, till 192.168.1.1 och varsin ping till Bahnhofs DNS'er samt Googles DNS. Alltså totalt 4 olika ping.

 

 

Fenomenet går att skapa genom att frenetiskt öppna olika websidor, till slut för datorn tuppjuck och sidan står bara och laddar. Kollar man då i terminalen på alla pingar så tappar datorn kontakten på alla 4, alltså även till routern. Därför var det lätt att tro att det var fel på routern. Som sagt, samma sak med en ny router. Nämnas bör också att om jag försöker fjärrstyra datorn utanför hemmet så tappar jag helt kontakten och får då återansluta och man ser då på terminalerna när jag väl kommer in igen att pingen har tappat kontakten på alla 4 fönster.

 

Tror ju att felet ligger i iMacen. Har 2 st. iPhones hemma och har provat att streama i 320 k/b i Spotify på ena mobilen. Hade det vart fel på routern så borde ju musikstreamen också laggat och hakat upp sig eftersom telefonen borde fått dessa "dippar" också. Men här flyter allt på fint, inget hack eller lagg och jag har streamat oavbrutet i säkert en halvtimme!

 

 

Verkar också som att problemen försvinner när jag kör en ethernetkabel mellan iMac och router varför jag vill tro att det är nått med Wifi i iMacen.

 

 

Datorn är en iMac 21" Mid2011 med 16GB ram inköpt i Augusti 2012. Problemen började uppstå nu i helgen, har inte märkt något tidigare.

 

 

Vet inte riktigt vad jag ska göra! Frågan är ju om det är fel på wlan-kortet i datorn? Kan det vara något jag installerat som orsakar detta? Måste hitta felkällan. Sista utvägen är ju att lämna den på service för ev. utbyte av wlan-kortet. Känns iaf som att jag lokaliserat felet till det trådlösa i iMacen.

 

 

Vad skulle ni göra, hjälp, tips!!

 

EDIT: Verkar ju vara ett större problem, verkar som MÅNGA har bekymmer: https://discussions.apple.com/thread/2344256?start=360&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som kan vara värd att testa är att välja kanaler på routern manuellt i stället för automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Läst lite grann på länken jag posta och vissa har bytt kanal och gått från WPA2 till endast WPA kryptering.. samt ändrat från AES till TKIP (eller om det var tvärtom).

 

Tror du att det är därför det inte fungerar? Har ju gått bra i typ 4 månader innan detta hände...

 

EDIT: Ni tror inte det är fel i iMacens wifi kort som är kass då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Ringde Apple då jag har Protection Plan. Är inte hemma nu så kan inte testa men han föreslog att jag skulle radera hela mappen Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration/ och sedan starta om. Är detta en lösning tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även starta systemmeddelanden och söka på bssid

för att kolla om det trådlösa nätverkskortet tappar kontakten med din router.

Då loggas en rad.

Men du har kanske inte det problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem här.

 

Hemma i korridorsrummet där jag enbart har en airport express funkar det utan problem.

 

På besök hos föräldrarna (router: Netgear WPN824v2) har både jag och syrran problem med att använda wifi, och som sirlindqvist skriver så försvinner problemet om datorerna båda ansluts med nätverkskabel. (Både jag och syrran har MacBook Pro mid 2011).

 

Hjälpte det att ta bort mappen: Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration/ ?

Störande problem detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har samma problem här.

 

Hemma i korridorsrummet där jag enbart har en airport express funkar det utan problem.

 

På besök hos föräldrarna (router: Netgear WPN824v2) har både jag och syrran problem med att använda wifi, och som sirlindqvist skriver så försvinner problemet om datorerna båda ansluts med nätverkskabel. (Både jag och syrran har MacBook Pro mid 2011).

 

Hjälpte det att ta bort mappen: Macintosh HD/Bibliotek/Preferences/SystemConfiguration/ ?

Störande problem detta...

 

Nej.. det hjälpte inte.

 

Har fortfarande detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...