Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Titta på Svt Play på TV:n


olssonb

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte höra om någon kan tipsa om en bra metod för att kunna titta på Svt Play på TV:n, med hjälp av en mac. Jag har en Samsung TV med DLNA-anslutning och webbläsare. Tyvärr försvann möjligheten att titta på Svt Play via webbläsaren i höstas när Svt gjorde en teknikförändring. Jag har testat några olika mediaserverlösningar, men har än så länge inte fått det att fungera. Jag äger ingen Apple TV.

 

 

Någon som har en fungerande lösning och kan tipsa om hur man ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köra med sladd från någon av dina macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du köra med sladd från någon av dina macar?

 

Det borde vara möjligt att lösa (med minidisplayportadapter, HDMI-kabel och att Tv: n kopplas in som extern skärm). Jag tänkte dock att det hade varit smidigt att slippa hålla på med kablar som jag i så fall skulle behöva koppla i och ur beroende på vad jag använder datorn till. Jag gillar trådlösa lösningar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar trådlösa lösningar :-)

 

Köp Apple TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Tyvärr försvann möjligheten att titta på Svt Play via webbläsaren i höstas när Svt gjorde en teknikförändring. ...

Kan du utveckla det där? Jag tittade på SVT Play via webbläsaren (Chrome) för bara några minuter sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla det där? Jag tittade på SVT Play via webbläsaren (Chrome) för bara några minuter sedan.

 

Tror han menar tevens webbläsare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror han menar tevens webbläsare...

 

Stämmer bra. Det brukar bli lite trångt framför 13-tummaren, min MacBook :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om inte din TV har möjlighet att ladda in PLEX appen, sen kör du PLEX media server på någon av dina Macar. Din PLEX media server måste ha SVT Play appen. Sen är det bara att välja PLEX i din TV och titta på SVT Play. Funkar klockrent!

 

Reservation att du behöver möjligen göra några hack med SVT Play pluginen för PLEX eftersom SVT har ändrat i sin HTML.

 

http://www.plexapp.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om inte din TV har möjlighet att ladda in PLEX appen, sen kör du PLEX media server på någon av dina Macar. Din PLEX media server måste ha SVT Play appen. Sen är det bara att välja PLEX i din TV och titta på SVT Play. Funkar klockrent!

 

Reservation att du behöver möjligen göra några hack med SVT Play pluginen för PLEX eftersom SVT har ändrat i sin HTML.

 

http://www.plexapp.com/

 

Jodå, inga problem att installera Plex-appen och den hittar också min Plex media server. Problemet är bara att tv:n inte "ser" Svt Play-appen, eller någon annan kanal för den delen. Kan du se kanaler med en mac som server och Plex Appen i tv:n som spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, inga problem att installera Plex-appen och den hittar också min Plex media server. Problemet är bara att tv:n inte "ser" Svt Play-appen, eller någon annan kanal för den delen. Kan du se kanaler med en mac som server och Plex Appen i tv:n som spelare?

 

Om du går in på Plex och sedan bläddrar till Video-channels dyker alltså inte SVTplay appen upp? Syns andra video appar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på Plex och sedan bläddrar till Video-channels dyker alltså inte SVTplay appen upp? Syns andra video appar där?

 

Nej, Svt Play-appen dyker inte upp, och inte någon annan video-app heller. Det enda som dyker upp är sådant som jag lagt till i "Mitt bibliotek"

 

För tydlighetens skull, dessa komponenter är det jag använder:

 

  • En mac-dator som jag installerat Plex Media Server (version 0.9.7.9.375) på.
  • En Samsung TV (ue32es6715) som jag installerat appen Plex på. TV: har inbyggd wifi och kan ansluta via DLNA

Är det något jag missar? Behöver jag göra några specialinställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på Plex och sedan bläddrar till Video-channels dyker alltså inte SVTplay appen upp? Syns andra video appar där?

 

Den appen fungerar inte överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan jag använde svt-play appen i Plex så jag vet inte om den fungerar längre. Nästa Plex-version som testas just nu innehåller stöd för Air-play och borde väl vara ute som en fri uppdatering de kommande månaderna. Annars kan man betala 30kr/månad för att testa på den nya uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Som Jontboy sa tidigare, köp en AppleTv!

Det är en relativt liten investering och den förhöjer tv tittandet avsevärt. Gränssnittet är bättre och snabbare än Samsungs smart tv funktion (jag har också en samsung). Du kan se bilder, youtube, apple konserter, Netflix etc. snabbt och enkelt. Snart kommer säkert ett jailbreak så man kan installera de få funktioner som saknas. Förutom att bara koppla den till din tv, kan du dessutom koppla den till en förstärkare och streama musik från datorn. Alla som är uppkopplade på ditt nätverk kan strama media till den så det är praktiskt när man har gäster också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...