Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Youtube till mp3 konvertering - Lagligt?


gabbe170

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill, innan jag formulerar frågan, klargöra att jag inte har några intentioner på att nedladda musik olagaligt. Varför jag vill fråga är för att jag och min kusin har haft olika åsikter en hel dag nu om just nedladdning av ljudspår från youtube. Så till min fråga...

 

Är det olagaligt att ladda ner mp3-ljudspår från youtube eller ej. Enligt mig är det olagaligt, men min kusin menar att om ljudfilerna, exempelvis "musikvideos från kända artister", ligger ute på youtube så spelar det ingen roll om man laddar ned dem för privat bruk eller ej. Eftersom man ändå kan nå ljudfilerna från youtube, spotify m.m. när man vill, gratis.

 

Har sökt igenom google om svar, men väldigt olika subjektiva synpunkter. Så om nu någon med höga juridiska kunskaper kan svara på frågan skulle det vara toppen.

 

Ps. vill tacka detta forum på förhand för alla bra svar som upkommer och för allt jobb ni gör för många.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mer här. Citat därifrån (tillämplig på YouTube):

 

post-28798-043897200 1357249631_thumb.png

 

Vad gäller sista meningen kan du alltså ladda ned video/audio lagligt för eget bruk, men inte dela det vidare, i de fall vi talar om officiella kanaler/egna upphovsmän. Olagligt uppladdat material (typ "jag äger inga rättigheter") får man ta del av via surfning, men inte ladda ned som självständiga kopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum frågeställning tycker jag. Begreppet "spelar ingen roll" har väl inte nödvändigtvis något med begreppet "olagligt" att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Material som läggs ut på youtube tillhör fortfarande rättighetsinnehavarna. Man får inte kopiera det materialet utan tillåtelse. Samma gäller alla hemsidor. Om du tar exempelvis en bild eller en text från en vanlig hemsida, gäller även hemsidor för privatpersoner, utan att be om tillåtelse först så bryter du mot reglerna. Tyvärr är det många som inte känner till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Material som läggs ut på youtube tillhör fortfarande rättighetsinnehavarna. Man får inte kopiera det materialet utan tillåtelse. Samma gäller alla hemsidor. Om du tar exempelvis en bild eller en text från en vanlig hemsida, gäller även hemsidor för privatpersoner, utan att be om tillåtelse först så bryter du mot reglerna. Tyvärr är det många som inte känner till detta.

 

Men det beror på vad du menar med "kopiera". Du får för privat bruk spara kopior på det som lagligt lagts upp på (exempelvis) YouTube, men du får INTE sprida det vidare.

 

EDIT: Du får alltså inte använda bilder eller texter (eller ljud/video) som du laddat ner och publicera på din egen hemsida (eller någon annanstans). Däremot får du naturligtvis länka till texterna etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu förstått detta rätt, så får man enligt lag konvertera och ladda ner från youtube för privata ändamål, men att man ej får sprida det som nedladdats så fler kan ta del av den?

 

Detta måste betyda att om man laddar ned en konverterad video från youtube, så får man spara den på datorn och lyssna på den när man vill?

 

F*n... då hade min kusin kanske rätt. Aja man kan väll inte vinna alla slag mot famljen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu förstått detta rätt, så får man enligt lag konvertera och ladda ner från youtube för privata ändamål, men att man ej får sprida det som nedladdats så fler kan ta del av den?

 

Detta måste betyda att om man laddar ned en konverterad video från youtube, så får man spara den på datorn och lyssna på den när man vill?

 

F*n... då hade min kusin kanske rätt. Aja man kan väll inte vinna alla slag mot famljen ;)

 

Rätt.

Jämför med att spela in från radio på en kassett som man gjorde förr. Det är helt lagligt, så länge du inte gör kopior av kassetten och ger bort (med eller utan betalning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är Youtubes standardavtal som gäller om inget annat anges:

http://www.youtube.com/t/terms

 

Dock kan uppladdaren av ett videomaterial styra avtalet, alltså uppladdaren kan välja exempelvis en s k "creative commons" licens där youtube-materialet tillåts att "citeras" och användas i annat material. Så det exakta avtalet och rättigheterna kan variera från video till video, beroende på om uppladdaren har slängt upp det med standardavtalet eller under "creative commons".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu förstått detta rätt, så får man enligt lag konvertera och ladda ner från youtube för privata ändamål, men att man ej får sprida det som nedladdats så fler kan ta del av den?

 

Detta måste betyda att om man laddar ned en konverterad video från youtube, så får man spara den på datorn och lyssna på den när man vill?

 

F*n... då hade min kusin kanske rätt. Aja man kan väll inte vinna alla slag mot famljen ;)

Om någon har lagt upp material olagligt på youtube så får man ta del av det på sajten men inte ladda ned kopior för eget bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är Youtubes standardavtal som gäller om inget annat anges:

http://www.youtube.com/t/terms

 

Dock kan uppladdaren av ett videomaterial styra avtalet, alltså uppladdaren kan välja exempelvis en s k "creative commons" licens där youtube-materialet tillåts att "citeras" och användas i annat material. Så det exakta avtalet och rättigheterna kan variera från video till video, beroende på om uppladdaren har slängt upp det med standardavtalet eller under "creative commons".

"Som gäller"? I Sverige gäller svensk lag. Avtalet du nämner gäller mellan Youtube och användaren/kontoinnehavaren, i de fall det inte strider mot svensk lag, utan är dispositivt, avtalet gäller inte de som surfar på Youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lathund:

 

1. Olagligt material på YT: Du får se och lyssna i webbläsaren. Punkt.

2. Lagligt material på YT: Du får se och lyssna i webbläsaren OCH ladda ned en kopia för eget bruk MEN INTE dela kopian vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lathund:

 

1. Olagligt material på YT: Du får se och lyssna i webbläsaren. Punkt.

2. Lagligt material på YT: Du får se och lyssna i webbläsaren OCH ladda ned en kopia för eget bruk MEN INTE dela kopian vidare.

 

Bra formulerat, men kan generaliseras litet:

 

1. Olagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren. Punkt.

2. Lagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren OCH ladda ned en kopia för eget bruk MEN INTE dela kopian vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra formulerat, men kan generaliseras litet:

 

1. Olagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren. Punkt.

2. Lagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren OCH ladda ned en kopia för eget bruk MEN INTE dela kopian vidare.

Jovisst, det gäller ju hela internet. Om man sitter med burken eller mobilen i SVERIGE, alltså. Jag skrev fosterlandets namn med versaler eftersom jag börjar lacka ur lite mot den "populära" uppfattningen att USA och deras feta bolag genom sina avtal bestämmer vad som är lagligt här hemma. En vida spridd myt och den bör bekämpas. Endast Sverige svenska lagar och domstolar har, och vi är svenska rättssubjekt. closedeyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra formulerat, men kan generaliseras litet:

 

1. Olagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren. Punkt.

2. Lagligt material på Internet: Du får se och lyssna i webbläsaren OCH ladda ned en kopia för eget bruk MEN INTE dela kopian vidare.

Antagligen inte relevant för Youtube, men barnporr får man väl inte ens titta (eller lyssna?) på i webbläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen inte relevant för Youtube, men barnporr får man väl inte ens titta (eller lyssna?) på i webbläsaren?

Vi pratar om olagligt/lagligt ur ett upphovsrättsligt perspektiv i den här tråden, naturligtvis finns det också andra legala aspekter att ta hänsyn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...