Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac pro 2008 startar konstant om


Joppa

Rekommendera Poster

Igår när jag statt framför min dator och kollade på film och slösurfade så slutade den plötsligt att fungera. Mus och tangentbord försvann bilden till filmen frös och ljudet hackade och tillslut startade den om. Vit skärm och grått äpple och sen bara vitskärm. Jag prövade med säker uppstart men fick ingen input fråntangentbordet. Jag lät den vila i 30. Minuter och försökte igen. Då kom jag fram till skrivbordet som blev alldeles deformerat (typ som när ett fönster fryser på windows) sen startade den om. Nästa försök kom den fram till en hudfärgad skärm (basfärgen på mitt skrivbord) sen gav jag upp för kvällen i dag, efter en grundlig städning så startar den men den verkar ha väldiga problem. Ingen kontakt med varken mus eller tangentbord (tangentbordet är med sladd och musen trådlös) nu snurrar badmollen som emelanåt fryser helt och nedre halvan av skärmen blinkar till. Vad kan det vara för fel? Är det mjukvara eller hårdvara?

Med vänlig hälsning, johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter som det skulle kunna ha med grafikkortet att göra,testa att byta mot ett annat (det borde väl gå,då mac pro är en stationär dator..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera och formattera om hårddisken och installera om ditt system på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn.

Plocka ur och sätt tillbaka RAM-minnen, grafikkort och SATA-kablarna. Detta rensar oxid och skit på kontakterna.

Testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat det. Hjälper inte. Har datorn vilat lite så starta den upp men den har problem att hitta tangentbort och mus och blir aldrig riktigt klar med all inläsning. Efter en stund blinkar undre halvan av skärmen till och så startar den om. Prövade att starta från skiva men det gick inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat det. Hjälper inte.

Vad är "det" som du prövat? (Det finns en hel del olika tips i tråden och det är oklart vilket av dem du prövat.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en NVRAM-reset

 

post-113-005326400 1357135751_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, sorry. såg inte dom andra svaren tidigare. Nu är datorn i alla fall igång. Jag plockade ut grafikkort, ramminnerna och Alla hårdiskar. sen satte jag tillbaka grafikkort, ramminnena och systemdisken. sen startade jag datorn och hör nere shift. Det går segt som sirap och skärmen uppdateras långsamt men den är igång i alla fall. Så något tips på hur jag går vidare? Pocahontas föreslår en formatering och ominstallation. Dina råd brukar vara väldigt bra så du får jättegärna tala om hur jag skall gå tillväga. (jag har mountainlion) Jag har länge funderat på att byta systemdisken till SSD för att piffa upp datorn lite. Några tips och råd?

 

Stort jättetack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det, har du flera hårddiskar i datorn.

Den du har Systemet på, hur mycket ledigt utrymme har du på den disken?

Bör ju vara minst 20% ledigt.

Inte säkert att det är fel på hårddisken, mer än att Systemet är korrupt..

Har du kört Reparera Skiva osv.

Var därför jag föreslog ominstallation. Backup tar du väl.

 

Du har ju möjlighet att lägga Mac OS X på en av de andra hårddiskarna om det finns utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en skivkontroll nu. Jag har systembackup också. Just dom två diskarna råkar vara dom äldsta. Disken är ganska full men inte proppfull strax över 20 gb av 320. Dom andra diskarna är det först och främst jobb på. Går väl inte att lägga systemet på dom utan att formatera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de inte redan formatterade i Mac OS X Extended samt i GUID Partitionstabell?

 

Det kollar du med skivverktyg om du markerar dem..

Är de det kan du installera Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte disken som spökar Endå. Efter att städat lite på syspemdisken så startade jag om datorn i vanligt läge. Trodde att allt fungerade som det skulle tills jag startade safari. Dåblev skärmen pixlig och datorn startade om sig i en endlös loop. Är någon hjälpt av en problemrapport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du reparerat Skivbehörigheter?

 

Förmodligen är ditt system korrupt eller så har du en del korrupta tillägg i Safari

Provat att skapa en Gästanvändare

 

Då vi inte alls vet vad du har för egna installerade program och tillägg så är det nästintill omöjligt att leta efter vad det är som stör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har reparerat skivbehörigheten. Jag tror inte att boven är safar eller tillägg. Eftersom hela systemet är segt. Jag försöker skapa ett gästkonto nu men där ser det ut att ta stopp badbollen är i full gång. Jag vet att det är skitsvårt förer men ni är till otrolig hjälp. I problemraporten står det CPU failing to respond.är det till någon hjälp? Ser inte ut som om jagfår göra något gästkonto. Fick förslaget att plocka ut lite ramminne om det är det som spökar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne har du i datorn.

Är det original, eller sådana du köpt till senare.

Inte omöjligt att minnen kan börja spöka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt i när jag köpte den. 10 gb vad är minimum som den klarar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minimum är väl 4 GB, så 10 GB är väl så bra.

 

Du har inte tillgång till andra diskverktyg, typ DiskWarrior eller Tech Tool Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Prövade precis med 4 gb. Kändes som om det fungerade som det skulle. En liten stund. När jag öppnade systeminställningarna för andra gången på rad så pallade det ur igen. Skrivbordet ritas liksom fram fel. Så då är det inte minnet. Jag tror inte att det är hårdisken. Kanske grafikkortet men jag tror nog att det är värre en så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog bli att lämna in skiten. Sjukt irriterande med ett fel som är så slumpartat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog bli att lämna in skiten. Sjukt irriterande med ett fel som är så slumpartat.

 

 

Inte utan ett Hardware Test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade men tangentbordet svarade int. Men jag skall göra ett nytt flrsök om en stund. Drar jag ut sladden och låter den vila så ser det ut som om oddsen för att den skall starta ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lyser en röd diod på ena ramkortet men inte på det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lyser en röd diod på ena ramkortet men inte på det andra.

 

Det ska det inte göra, det indekerar fel.

Är RAM-minnet korrekt installerat? Kolla länken nedan här.

https://support.apple.com/kb/HT4433?viewlocale=sv_SE

Byt plats med ramkorten, följer den lysande LED:en kortet eller är det samma ramkort-slot som får LED att lysa.

 

Och så måste du vara tydligare med vad du har för Mac Pro.

Är det en 2:nd generation alltså en MacPro 2.1 8-core

Eller är det en Mac Pro early-2008 aka 3.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...