Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgval


Gäst

Rekommendera Poster

Jag ska teckna ett abonnemang där iPhone 5 ingår men funderar på vilken färg jag ska välja. Jag tycker att båda är fina så jag tänker mest på de för- och nackdelar jag hört med välja en viss färg.

 

Fördelen med välja svart ska vara att appar som ännu inte har hunnit blivit uppdaterade inte märks lika tydligt (appar som inte blivit uppdaterade för iPhone 5 har tomrum ovanför och under på skärmen). Nackdelen med svart ska vara att repor och fingeravtryck tydligen syns tydligare samt att om sidan skrapas så blir den silvrig för metall inte är svart.

 

Fördelen med vit är då att den redan är silvrig på sidan och att repor och fingeravtryck ska synas mindre. Nackdelen med vit är att tomrummen som uppstår med appar som inte är uppdaterade blir tydligare.

 

Något jag glömt eller var det allt?

 

Hur enkelt eller vanligt är det att skrapa bort färgen på sidan (på den svarta)? Stämmer det att skrapmärkena blir silvriga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att skrap märkena blir silvriga har själv den vita och den är grymt snygg, har alltid haft svart men byttade till vit när jag köpte 5:an och jag ångrar mig inte alls. Det svarta är riktigt snygg men den vita enligt mig är snyggare, och dom flesta har svart så det blir tråkigt att ha samma som alla andra samt den vita ger en lyxig känsla. Hoppas det hjälpte // kvick10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svarta är nästan lika snygg i verkligheten jämfört med dess (av)bild. Den är mycket snygg på "pappret" (skärmen).

Den vita är kanske inte lika snygg som den svarta på bild, men är istället mycket snyggare (än på bild, alltså) i verkligheten.

Känn på båda; de finns väl överallt nu, fysiskt (fysiskt, alltså). Tafsa lite, får du se. Det gjorde jag :)

Vad blev det, tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är ju vit. Alltid använt och kommer alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit på mhstore och Tele2 (fanns bara svart hos mhstore, vit fanns på Tele2). Jag hade lite bråttom så det blev snabbt tafsande på båda. Den svarta var påslagen men inte den vita. Konverserade lite snabbt på båda ställena och båda verkade eniga om att repor syns mindre på den vita (killen på mhstore hade ändå svart och tog fram sin för demonstrera de repor han hade fått på baksidan). Ingen visste dock om den svarta fick silvriga märken om färgen skrapas bort på sidorna, men båda sa att det kanske kunde vara så. Nackdelen med vit påstod de även var att den blir smutsigare (eller att det syns tydligare på den vita).

 

Kan inte påstå att valet blev lättare av tafsa på båda färgerna i verkligheten. Jag ville ha svart från början och tycker verkligen den var snygg i verkligheten. Fast den vita såg också bra ut. Det är mest alla argumenten för den vita som gör mig osäker att välja svart även om jag föredrar svart (gillar att alla appar ser bra ut, skärmen syns inte när den är avslagen och distraherar mindre när jag streamar vilket jag gör mycket). Jag vill till skillnad från många inte ha skal eller dylikt utan gillar hur iPhone ser ut. Killen på Tele2 sa att den svarta iPhone 5 inte kommer att bli så repig eftersom den har mer aluminium än tidigare iPhones.

 

Jag undrar hur vanligt eller lätt det är att skrapa färgen på sidorna av den svarta? Repor på baksidan (ovan och under aluminium) kan jag ju ev. skydda med skydd bak och fram utan behöva skal. Fast sidorna blir lite svårare. Det är ju aluminium så funderar på hur lätt det är, eller är det bara skrapa färgen som är lätt (inte själva aluminiumet)? För aluminiumet på baksidan verkar vara svårare att skrapa.

 

Jag läste även i något forum att någon påstod att svarta iPhone blir varmare i solljus. Det låter ju rätt logiskt eftersom jag blir varmare i svarta/mörka kläder än i vita/ljusa kläder på sommaren.

 

Alltså många argument för den vita medan argumenten för den svarta är mer estetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart reflekterar inte lika mycket solljus som vitt, därför är vitt svalare och svart varmare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det du själv ville slut ögonen vilken färg är det du tänker på? Ta den, har vit själv och min kompis har en vit och han lagar cyklar, mycket olja, smuts och sånt och hans är inte alls smutsig inte min heller för den delen. Tycker inte att du ska lyssna på vad alla säger, alla i min omgivning sa ta svart ta svart jag tog vit och det är många som håller med mig om att vit är snyggare. Enligt mig tycker jag att du ska ta det du känner för och den färgen du ser när du tänker på en Iphone så gjorde jag. Lycka till men väljandet // kvick10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp båda :)

… innan iPhone 6 eller 7 kommer med 6 (eller fler) nya färger (aluminium går att eloxera eller anodisera i nästan alla kulörer i många sköna nyanser), för då blir det ännu svårare…eller, hmm… kanske lättare(?)

Kolla bara: http://www.google.se/search?q=eloxerad+aluminiumpl%C3%A5t&tbm=isch&hl=sv&gbv=2&gs_l=img.1.0.0l2j0i24l8.18949.22204.0.26638.7.6.0.1.1.0.43.225.6.6.0...0.0...1ac.1.UswZdCFu0GQ&oq=eloxerad+aluminiumpl%C3%A5t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bekräfta att det är silvrig färg som framkommer när den svarta färgen skavs. Baksidan är hållbar mot detta, men dom två polerade sidorna på ramen är ganska enkelt att skava. Detta är inte speciellt vackert.

 

Har själv en vit, men har fått se detta på många kollegors telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp båda :)

 

Antar att du är ironisk.

 

… innan iPhone 6 eller 7 kommer med 6 (eller fler) nya färger (aluminium går att eloxera eller anodisera i nästan alla kulörer i många sköna nyanser), för då blir det ännu svårare…eller, hmm… kanske lättare(?)

Kolla bara: http://www.google.se...miniumpl%C3%A5t

 

Jag gillar inte hippiefärger. Svart och vit känns som bra grundfärger (eller svart och vit är ju inte färger egentligen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bekräfta att det är silvrig färg som framkommer när den svarta färgen skavs. Baksidan är hållbar mot detta, men dom två polerade sidorna på ramen är ganska enkelt att skava. Detta är inte speciellt vackert.

 

Har själv en vit, men har fått se detta på många kollegors telefoner.

 

Ok, fast tror du inte att heltäckande displaysskydd (fram/bak/kanter) skonar svarta färgen från att skavas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, fast tror du inte att heltäckande displaysskydd (fram/bak/kanter) skonar svarta färgen från att skavas?

Säkert delvis, men om du sett ramen på iphone 5 så kanske du sett de polerade kanterna? Har väldigt svårt att tro att det finns någon plastfilm som kan skydda detta? Filmen skyddar troligtvis endast den delen av ramen som inte är polerad/blank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert delvis, men om du sett ramen på iphone 5 så kanske du sett de polerade kanterna? Har väldigt svårt att tro att det finns någon plastfilm som kan skydda detta? Filmen skyddar troligtvis endast den delen av ramen som inte är polerad/blank.

 

Hur menar du? Jag tycker det ser ut som plastfilmen täcker allt. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Jag tycker det ser ut som plastfilmen täcker allt. fundersam.gif

 

Ramen har två blanka/polerade kanter. Det är dessa som lätt repas. Titta på bilder på telefonen så förstår du nog vad jag menar. Tror aldrig att den filmen skyddar dessa. Filmen skulle bara lossna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramen har två blanka/polerade kanter. Det är dessa som lätt repas. Titta på bilder på telefonen så förstår du nog vad jag menar. Tror aldrig att den filmen skyddar dessa. Filmen skulle bara lossna.

 

Hm... Jag får fundera lite till. Fortfarande inte bestämt mig om jag ska slå till på ett visst abonnemang eller invänta ett annat. Så jag kan vela lite till, men just nu känns det 50/50. Lika stor chans det blir vit som svart och tvärtom. Ska kanske försöka ta mig tid till att klämma på dem igen och se om någon butik ha dem sida vid sida. Kändes lite orättvist när den svarta var påslagen och inte den vita eftersom den svarta blev mer levande (dessutom gick det inte se baksidan på den vita eftersom det satt något som dolde).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du är ironisk.

 

Jag gillar inte hippiefärger. Svart och vit känns som bra grundfärger (eller svart och vit är ju inte färger egentligen).

Ja, klart det :) Alldeles oavsett vad alla trevliga och deltagande forummedlemmarna "råder" dej till, kommer du att köpa den du vill ha, vad annars? Men om det visar sej att du blir missnöjd med ditt val, kommer du tycka det var forumets fel? Man kan naturligtvis inhämta synpunkter, men beslutet, det tar man själv. Inte kan du väl vara (o)avsiktligt ovetande om den sortens enkla "psykologi". För det handlar ju väldigt lite om rena faktiska hårdvaroskillnader, nej, utan mest om personliga estetiska preferenser.

 

Ja gillar inte heller alla dessa eloxerade MTB- och bergsklättrarfärgskalorna, vilket -om färghysterin i framtiden skulle slå igenom- kommer valet att bli enklare: man bara väljer bort dessa, helt enkelt. Kvar blir "endast" svart och vitt. Hur lätt som helst ;) (lätt ironi, eller kanske en sorts humor, även här)

Men… Lycka till i ditt val!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, klart det :) Alldeles oavsett vad alla trevliga och deltagande forummedlemmarna "råder" dej till, kommer du att köpa den du vill ha, vad annars? Men om det visar sej att du blir missnöjd med ditt val, kommer du tycka det var forumets fel? Man kan naturligtvis inhämta synpunkter, men beslutet, det tar man själv. Inte kan du väl vara (o)avsiktligt ovetande om den sortens enkla "psykologi". För det handlar ju väldigt lite om rena faktiska hårdvaroskillnader, nej, utan mest om personliga estetiska preferenser.

 

Haha, så stor grej är det inte. Svart eller vit, det är fortfarande en iPhone 5. Om jag blir missnöjd med något så är det knappast färgen. Skulle inte ens tänka tanken att skylla på forumet eller någon för mitt val av färg. Däremot kommer jag väl få konstatera, beroende på vilken färg jag väljer, huruvida de olika påståenden stämmer. För mig har färgen ingen större betydelse, både svart och vit är fin, så det är väl klart jag vill välja den som är håller sig snygg längre. Jag kommer nämligen att ha min iPhone 5 i varje fall 2 år framöver. Just därför frågar jag folk vilken färg som är "bättre" för att lättare kunna ta mitt beslut. För färg måste jag välja oavsett.

 

Ja gillar inte heller alla dessa eloxerade MTB- och bergsklättrarfärgskalorna, vilket -om färghysterin i framtiden skulle slå igenom- kommer valet att bli enklare: man bara väljer bort dessa, helt enkelt. Kvar blir "endast" svart och vitt. Hur lätt som helst ;) (lätt ironi, eller kanske en sorts humor, även här)

Men… Lycka till i ditt val!

 

Jag tycker Apple ska fortsätta med svart och vit, vill någon ha en hippie iPhone finns det ju massor av skal som kan förändra utseendet på mer än ett sätt. Svart och vit lär med största sannolikhet sälja betydligt mer än hippiefärger. Det gäller inte bara iPhone utan elektronikprylar i allmänhet. Det finns en orsak till att svart och vit dominera som färgval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svart sedan släppet, inte en repa någonstans. Använder QooQoon, men INTE till sidorna då det var väldigt pilligt och blev rätt fult (körde QooQoon till 4s också). Vill jag skydda min iPhone använder jag min läderpouch från Ikonic Edge, www.ikonicedge.com . Inga som helst bekymmer. Samma repfria svarta har frugan också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit både i 3butiken, Phone House och Telenor. Endast Telenor hade svart och vit i butik och båda var påslagna. Tredje gången gillt alltså, höll först på att ge upp att hitta en butik som hade en påslagen vit eller ännu bättre, både vit och svart påslagen.

 

Huruvida repor syns tydligare på svart kunde jag ju inte ta reda på i butik (eller hur lätt färgen kan skavas bort) men däremot så fingrade jag och det stämmer - fingeravtryck syns mycket tydligare på svart än på vit! Det är ju samma material så jag förstod ju att mina fingeravtryck måste finnas på den vita också, men jag fick alltså studera och vara så närma att min näsa nästan nuddade luren för att se fingeravtryck. På den svarta stod jag på normalt avstånd och såg det, klart och tydligt.

 

Vad det gäller utseendet så får jag hålla med om att den vita såg bättre ut i verkligheten än på bild. Jag gillar hur loggan på baksidan speglar sig till skillnad från loggan på baksidan på den svarta. iPhone 4 och 4S fanns även i butik och där speglar sig loggan på baksidan även på den svarta, men alltså inte på iPhone 5.

 

Det blir vit alltså. Den svarta är utan tvekan en svart skönhet också men det känns som den vita har för många fördelar och jag föredrog även baksidan på den vita. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svart sedan släppet, inte en repa någonstans. Använder QooQoon, men INTE till sidorna då det var väldigt pilligt och blev rätt fult (körde QooQoon till 4s också). Vill jag skydda min iPhone använder jag min läderpouch från Ikonic Edge, www.ikonicedge.com . Inga som helst bekymmer. Samma repfria svarta har frugan också. :)

 

Hehe, nu har jag bestämt mig för vit men det låter ju bra att du inte har fått repor än. Då kanske jag inte riskerar att få det på mina vita heller om jag sköter den pedantiskt. Får se om jag kör på plastfilm eller något annat skydd. Bumper är uteslutet i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumper använder jag aldrig heller. Men jag vidhåller att svart är snyggare än vitt. ;) Och repfritt om man behandlar den som man ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...