Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket redigeringsprogram för foto ska man ha?


Johan em

Rekommendera Poster

Det beror på.

 

Ska du professionellt redigera hundratals bilder per dag? Köp Photoshop och en dator med massor med RAM.

 

För hobbyverksamhet kan du köpa Photoshop Elements. Betydligt billigare än "riktiga" Photoshop, och det fattas inga viktiga funktioner för en amatör/entusiast.

 

Gimp tycker jag bara är krångligt.

 

Kolla också på GraphicConverter. Kan (mycket) mer än bara konvertera.

http://www.lemkesoft.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår ju inget om vilket behov du har? Jag är själv relativ nybörjare men vill ändå rekommendera följande:

 

iPhoto kommer man långt med, vill man ha mer avancerat och vill köpa nåt program så välj Aperture. Det finns massor av redigeringsmöjligheter i dessa.

 

Båda dessa program fungerar så lättsamt med OS X 10.8.2 (och säkert i de tidigare Os X versionerna också, iaf i föregångaren Lion) och det är enkelt när man exv vill lägga in foto i nån presentation eller annat dokument, eller när man vill bifoga foton med nåt eller lägga upp ett foto exv i Facebook eller på nån webbsida. Se bilden nedanför hur dessa program med automatik kommer upp när man vill bifoga Bild.

 

Jag testade Lightroom under en månad, programmet erbjuder en gratistestmånad, men då behövde jag alltid bläddra fram fotona manuellt och krångligare i Lightroommappens alla undermappar och filer. Krångligt! Dessutom är det dyrare än Aperture. däremot är Lightroom på svenska vilket ju kan vara en fördel.

 

Photoshop är ett dyrt program och huruvida det är bra eller ej, det vet jag inte. Har aldrig provat det, men kan tänka mig att det blir samma krångligheter när man ska använda fotona i andra program.