Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket redigeringsprogram för foto ska man ha?


Johan em

Rekommendera Poster

Det beror på.

 

Ska du professionellt redigera hundratals bilder per dag? Köp Photoshop och en dator med massor med RAM.

 

För hobbyverksamhet kan du köpa Photoshop Elements. Betydligt billigare än "riktiga" Photoshop, och det fattas inga viktiga funktioner för en amatör/entusiast.

 

Gimp tycker jag bara är krångligt.

 

Kolla också på GraphicConverter. Kan (mycket) mer än bara konvertera.

http://www.lemkesoft.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår ju inget om vilket behov du har? Jag är själv relativ nybörjare men vill ändå rekommendera följande:

 

iPhoto kommer man långt med, vill man ha mer avancerat och vill köpa nåt program så välj Aperture. Det finns massor av redigeringsmöjligheter i dessa.

 

Båda dessa program fungerar så lättsamt med OS X 10.8.2 (och säkert i de tidigare Os X versionerna också, iaf i föregångaren Lion) och det är enkelt när man exv vill lägga in foto i nån presentation eller annat dokument, eller när man vill bifoga foton med nåt eller lägga upp ett foto exv i Facebook eller på nån webbsida. Se bilden nedanför hur dessa program med automatik kommer upp när man vill bifoga Bild.

 

Jag testade Lightroom under en månad, programmet erbjuder en gratistestmånad, men då behövde jag alltid bläddra fram fotona manuellt och krångligare i Lightroommappens alla undermappar och filer. Krångligt! Dessutom är det dyrare än Aperture. däremot är Lightroom på svenska vilket ju kan vara en fördel.

 

Photoshop är ett dyrt program och huruvida det är bra eller ej, det vet jag inte. Har aldrig provat det, men kan tänka mig att det blir samma krångligheter när man ska använda fotona i andra program.

 

Gimp använde jag för något år sedan, enbart för syftet att jag ville redigera fram vissa områden och ta bort andra ur ett foto för att på så sätt få fram silhuetter som jag behövde. Det var jättekrångligt, men gick ju. Det är, tycker jag, inte ett redigeringsprogram för vanlig fotoredigering. Visserligen är det ju gratis, så visst kan man ladda ner det för nåt enstaka syfte.

 

post-67957-070565000 1357076859_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Pixelmator som fungerar alldeles ypperligt för mina behov.

 

Beror som sagt på hur du vill använda det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GraphicConverter från lemkesoft.com är en modern klassiker som få Macanvändare klarade sej utan i seklets början. Själv började jag med version 2.8.nånting, tror jag, ca 1995. Har sedan dess inte hoppat över många versionsuppgraderingar. Betraktar fortfarande GC som ett riktigt måste, trots att det nu finns mängder med andra program, riktigt kompetenta eller mindre bra - spelar ingen roll - GraphicConverter intar alltid hedersplatsen på alla våra Macar. GC importerar över 200; exporterar över 80 format. Inget annat kommersiellt program på marknaden kommer i närheten.

Ett grundligt test rekommenderas. Gratis testversioner finns, men priset för skarp version är inte alls högt, särskilt med tanke på vad man får för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra en hel del redigering i Förhandsvisning, som redan finns installerad med Mac OS X. Din fråga innehåller ingen bakgrundsinformation som gör att man kan ge ett vettigt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Aperture och Pixelmator för mina redigeringsbehov tycker dessa räcker gott för en amatörfotograf som jag. iPhoto fungerar också men tycker Aperture fungerar bättre men kräver mer inlärning för att användas på ett bra sätt. Pixelmator finns på Mac App Store om du vill titta närmare på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acorn är ett utmärkt bildredigeringsprogram för nybörjare, och ändå väldigt kraftfullt.

https://itunes.apple.com/se/app/acorn-image-editor-for-humans/id402280036?mt=12

 

Pixelmator är något mer funktionsrikt än Acorn, men också krångligare att använda. Riktar sig främst till mer professionella användare, och de som har tidigare vana av Photoshop.

https://itunes.apple.com/se/app/pixelmator/id407963104?mt=12

 

Dessa två program är bildmanipulerare, du kan frilägga områden i bilden, skriva text, rita på bilden, förvränga och ändra allt möjligt.

 

Sedan så finns det en kategori av program som är mer inriktade på att få foton att se så bra ut som möjligt, alltså exponering, färgbalans och skärpa etc, och som är särskilt bra vid framkallning av bilder i s k råformat. Apples Aperture är ett utmärkt och prisbilligt program för detta som även innehåller en kraftfull katalogiseringsfunktion.

https://itunes.apple.com/se/app/aperture/id408981426?mt=12

 

Aperture kan användas ihop med en extern redigerare som Pixelmator exmpelvis. Det är så mitt arbetsflöde är. Jag har alla mina bilder i Aperture, och redigerar i Pixelmator från Aperture vid behov.

 

Aperture är enkelt uttryckt en mer avancerad version av iPhoto, en "iPhoto professional" om du så vill. :)

Iphoto har du redan i datorn, börja med att titta på den och se om den räcker för dina behov eller inte. Även iPhoto kan användas ihop med extern redigerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det enklare redigering, dvs lite toner/balans, röda ögon mm så finns det funktioner både i Förhandsvisning och iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder:

iPhoto

Photoshop elements

Camera bag

och

Pages/Keynote !

 

allt beroende på vad jag vill göra

 

när jag köper ny dator ska jag nog skaffa Aperture

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder iPhoto endast och det räcker för mina behov. Det är ett ganska kraftfullt och väl fungerande program. Lite styvmoderligt behandlat av "förståsigpåarna"... Jag har haft PS men saknar det sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Beror som de andra skrivit på vad ditt behov är. Jag själv kör ganska enkel bildredigering i iPhoto men har även Aperture installerat för de tillfällen då iPhoto inte har räckt.

Men ska du syssla med bildredigering mycket och behöver ett riktigt bra program så kör på Aperture

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
ellen_finast

Framgår ju inget om vilket behov du har? Jag är själv relativ nybörjare men vill ändå rekommendera följande:

 

iPhoto kommer man långt med, vill man ha mer avancerat och vill köpa nåt program så välj Aperture. Det finns massor av redigeringsmöjligheter i dessa.

 

Båda dessa program fungerar så lättsamt med OS X 10.8.2 (och säkert i de tidigare Os X versionerna också, iaf i föregångaren Lion) och det är enkelt när man exv vill lägga in foto i nån presentation eller annat dokument, eller när man vill bifoga foton med nåt eller lägga upp ett foto exv i Facebook eller på nån webbsida. Se bilden nedanför hur dessa program med automatik kommer upp när man vill bifoga Bild.

 

Jag testade Lightroom under en månad, programmet erbjuder en gratistestmånad, men då behövde jag alltid bläddra fram fotona manuellt och krångligare i Lightroommappens alla undermappar och filer. Krångligt! Dessutom är det dyrare än Aperture. däremot är Lightroom på svenska vilket ju kan vara en fördel.

 

Photoshop är ett dyrt program och huruvida det är bra eller ej, det vet jag inte. Har aldrig provat det, men kan tänka mig att det blir samma krångligheter när man ska använda fotona i andra program.

 

Gimp använde jag för något år sedan, enbart för syftet att jag ville redigera fram vissa områden och ta bort andra ur ett foto för att på så sätt få fram silhuetter som jag behövde. Det var jättekrångligt, men gick ju. Det är, tycker jag, inte ett redigeringsprogram för vanlig fotoredigering. Visserligen är det ju gratis, så visst kan man ladda ner det för nåt enstaka syfte.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-01-01 kl. 22.39.30.png

vilket redigeringsprogram är det på bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket redigeringsprogram är det på bilden?

 

 

Ser ut som Keynote.

JA, det är det. Bara för att exemplifiera hur lätt det är att bifoga bilder när man använder Apples egna program.

 

Men det har runnit en del vatten under broarna sedan jag skrev inlägget, för jag gick över till Lightroom under sena våren. Man tappar den förnämliga bifogaBilder-möjligheten då, man får bifoga på det vanliga sättet istället genom att leta upp mappen med bilden.

Det var av andra orsaker jag bytte från Ap till LR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...