Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini crashar


Minkowski

Rekommendera Poster

Det händer ofta att jag ser cirkeln med regnbågsfärger och den håller på i mer än 10 minuter; i så fall säcker jag min dator och startar om

Jag använder Mountain Lion och Memmory 2 Gb 1067 Mhz DDR3, Processor 2.4 GHz Intel Core 2 Duo

Har andra med Mac Mini samam problem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2gb RAM-minne är i minsta laget. Minnen är billiga nu så skaffa t ex 8gb.

 

 

(Cirkeln med regnbågsfärger, kallas även för "badbollen") :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2GB RAM är i snålaste laget för att datorn ska fungera optimalt men i detta fallet är det något mer som orsakar de snurrande badbollarna.

Börja med att starta skivverktyget och kontrollera dina skivor. Hittas fel får du starta om datorn i återställningspartionen och köra "reparera skiva" med skiverktyget igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag tar med mig Mac Mini till butiken och installerar 8 Gb. Blir det bra då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag tar med mig Mac Mini till butiken och installerar 8 Gb. Blir det bra då ?

 

Nja, kanske. Det kan vara något mer än bara för lite RAM-minne.

Testa att kontrollera din hårddisk med skivverktyget.

Kör Apple Hardware Test

http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

En ominstallation av OS X kan avhjälpa felet om det är mjukvarurelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag tar med mig Mac Mini till butiken och installerar 8 Gb. Blir det bra då ?

 

 

 

Vi kan hjälpa dej byta Ram härifrån till ett 4dels Pris en Mac Store skulle ta

 

Jag kan länka till marknadens billigast minnen till din mod

 

Sen bytet gör du på 5min Kan länka film om du vill

 

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Let's see.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite minne kan göra datorn seg, men orsakar inte att du ser badbollen i 10 minuter... Det är någon annan störning i systemet. Det kan vara något i filsystemet som inte är optimalt, det kan vara en drivrutin, det kan vara ett tredjepartstillägg, det kan vara ett program du nyligen installerat som stökar till det och orsakar konflikt i systemet, det kan vara någon hårdvara ansluten till datorn som stör datorn...

 

Börja med att köra säker start (shift-nertryckt när du startar datorn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss skrev "vi kan hjälpa dig" Vem är "vi" ?

Hur kommer det sig att priserna varierar med 100%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss skrev "vi kan hjälpa dig" Vem är "vi" ?

Hur kommer det sig att priserna varierar med 100%?

 

vi du skriver väll i ett Mac Forum ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo , jag vet att jag skriver till Mac Forum men det är ju enskilda individer som skriver, eller hur.

Tänk om alla talade i "vi" form ! det låter komiskt. Prova !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo , jag vet att jag skriver till Mac Forum men det är ju enskilda individer som skriver, eller hur.

Tänk om alla talade i "vi" form ! det låter komiskt. Prova !

 

Är pengar inga problem, ta din dator till en Service Provider som kan byta ditt RAM-minne samt felsöka och åtgärda dina problem. Men det kommer kosta betydligt mycket mer än att själv felsöka din dator och byta RAM-minne själv.

VI har ju gett dig massor av tipps att testa samt instruktioner hur du byter RAM-minne själv samt tippsat dig om var du hittar minnet billigast.

 

Har du testat något av alla de tipps du fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo , jag vet att jag skriver till Mac Forum men det är ju enskilda individer som skriver, eller hur.

Tänk om alla talade i "vi" form ! det låter komiskt. Prova !

 

Det är ju många som rycker in och bidrar med råd, så då är väl inte ordet "vi" fel.

Det är ju inte säkert att att varje gång jag går in med råd, att jag sedan hänger kvar och följer upp hur det går, istället går några andra in och fortsätter stödja.

Beror ju på var och ens tid och intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo , jag vet att jag skriver till Mac Forum men det är ju enskilda individer som skriver, eller hur.

Tänk om alla talade i "vi" form ! det låter komiskt. Prova !

Här på forumet är vi ett antal som hjälper andra, det är "vi". Alla andra behöver hjälp, det är "ni". Fattar du?

 

Edit: Och vi hjälper till gratis. Tacksamhet är vår belöning. Jag antar att där ingår respekt och ödmjukhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på forumet är vi ett antal som hjälper andra, det är "vi". Alla andra behöver hjälp, det är "ni". Fattar du?

 

Edit: Och vi hjälper till gratis. Tacksamhet är vår belöning. Jag antar att där ingår respekt och ödmjukhet.

 

 

 

kramis.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel orsak till att datorn blir deg är att det finns för lite utrymme kvar på hårddisken. om man har mindre än 10 GB ledigt ber man om strul. Mellan 10-20 är man i riskzonen till krångel. Ha minst 20 GB ledigt, gärna mer för att ha "svängrum" så OS X kan jobba och du med.Tummeupp.gif

...

OM man har lite utrymme på hårddisken OCH för lite RAM-minne blir det ännu värre. När RAM-minnet inte räcker lånar datorn utrymme på hårddisken för att rädda situationen. Dels är hårddisken mycket långsammare än RAM-minne, dels sprids informationen ut om hårddisken är nästan full så det tar extra lång tid att lägga ut det på disken och lång tid att samla ihop. Det är som att ha knökfullt på arbetsbänken i köket och skafferiet är fullproppat. Försök att vara effektiv.....dumstrut.gif

...

2 GB RAM är för lite. En Mac mini lånar dessutom ut en del av det minnet till grafikkretsen så man har ca 1,75 GB RAM kvar till datorn varav OS X snor kanske 0,75 så du har 1 GB kvar att dela ut till program. En modern webbläsare kan sluka 1 GB RAM alldeles på egen hand. Nä.... minst 4 GB bör du ha. Men som någon skrev så är 8 nästan lika billigt och då har man så man klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här på forumet är vi ett antal som hjälper andra, det är "vi". Alla andra behöver hjälp, det är "ni". Fattar du?

 

Edit: Och vi hjälper till gratis. Tacksamhet är vår belöning. Jag antar att där ingår respekt och ödmjukhet.

 

Hur blir man "vi"?

 

Vi hittade ingen sådan funktion vid kontoteckning, inloggning, bland forumreglerna etc.

Vi har några gånger lyckats hjälpa några av "dem" och vid något enstaka tillfälle själv fått hjälp, fast då var det inte någon av "oss" som hjälpte oss, utan det var någon av "dem".

 

Vi, i de fall vi agerat som "vi" (unauthorized) har ibland fått motta ord som gått att tolka som uttryck för tacksamhet -och visst känns det trevligt att få det- men det är inget vi vare sej kräver eller förväntar att få. Att ha fått hjälpa "dem" var belöning i sig, nog så. Vi är av uppfattningen att det räcker så.

 

Någon respekt i mätbara kvantiteter har vi inte heller förväntat oss att få intygelser på. Vi tror att "krävd" respekt i själva verket utesluter själva grunderna för att kunna få det, ty respekt är något man kan få, något man ej kan tillägna sej på annat sätt, eller avkräva. Ligger följaktligen i "deras" händer. Att kräva respekt, i gängse mening, kan även resultera i att få halsen avskuren (eller nånting dito) åtminstone är det många av "oss" som fått det. Fast mest i "real life", förstås. Inget man i vanliga fall vill aspirera på.

 

Ödmjukhet är ett eget kapitel, ett mycket svårt kapitel, eftersom ödmjukhetens utövande i praktiken mest går ut på… ja just, dess motsats. Vi föreslår att kalla det "högmod" (äkta). "Vi" kräver ödmjukhet av "dem" men vet knappast själva hur man skakar fram äkta, klädsam sådan. Det brukar alltså gärna bli en oäkta variant, hur "vi" än försöker vända och vrida "oss" och vi noterar vanligtvis nya misslyckanden varje gång vi försöker.

 

Ovanstående Alix´ inlägg, påhejat av några av "oss", får väl figurera som tillräckligt tydlig illustration av ovan framförda tankar och funderingar. Ni, vi menar "vi" har just omintetgjort det "vi" försökt påstå. (Fattar vi?)

"Ödmjukhet" -bara själva ordet- klingar och faktiskt är så förhatligt och meningslöst att vi föreslår dess permanenta radering ur svenska ordlistan.

 

"Vi", Alix & Co, föräras härmed utmärkelsen Årets Ödmjukaste Inlägg (ÅÖI). Men året har ju nyss bara börjat, så var inte så säker på att redan ha kammat hem hela spelet; "vi" är många som aspirerar på priset.

 

Så, igen: vad krävs, förutom respekt och ödmjukhet (förstås) gentemot "er"?

Hur blir man det eftertraktade "vi"? Eller ska man hellre avstå från att ens försöka, medveten om att endast sporadiskt klara att närma sig de höjder som krävs för "vi"-auktorisation? Somliga har helt enkelt inte "det". Bara att inse, och sluta deppa. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok grabbar.

Installerat 8 Gb 390 kr från Webbhallen i Malmö - jag har följt instruktionerna på YouTube från Boss signaturen.

Var det rätt pris ?

Jag tackar och bugar, grabbar, speciellt Bossen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grabbar.

Installerat 8 Gb 390 kr från Webbhallen i Malmö - jag har följt instruktionerna på YouTube från Boss signaturen.

Var det rätt pris ?

Jag tackar och bugar, grabbar, speciellt Bossen.

Kul! Då var det slut på krashandet nu då. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grabbar. ...

Förvisso överväger det nog, men för egen del hade jag adresserat forummedlemmarna på ett heltäckande sätt.

 

Hur som helst hoppas jag att du nu har fått ordning på din dator och är nöjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grabbar.

Installerat 8 Gb 390 kr från Webbhallen i Malmö - jag har följt instruktionerna på YouTube från Boss signaturen.

Var det rätt pris ?

Jag tackar och bugar, grabbar, speciellt Bossen.

 

 

 

Bra ! biggrin.gifyeahbaby.gif

 

Helt Okey Pris !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso överväger det nog, men för egen del hade jag adresserat forummedlemmarna på ett heltäckande sätt.

 

Hur som helst hoppas jag att du nu har fått ordning på din dator och är nöjd. :)

 

 

 

Just press vad vore FORUMET utan alla Duktiga Tjejer/ Kvinnor kramis.gif

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...