Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa kopia (på annan hårddisk) av ett dygns TimeMachine-fil


TommyS

Rekommendera Poster

Kör Time Machine (via Time Capsule) dagligen.

 

För att även ha backup som täcker brand/stöld i villan så finns det också en separat hårddisk som familjen förvarar på annan plats.

 

På denna har jag tidigare, 1-2 ggr om året, sparat Skivavbild och då av hela det befintliga/stora "backuppaketet" som skapats av Time Machine.

 

När det backuppaketet nu växer sig än större så känner jag att det för oss är overkill att spara en avbild av hela detta. För oss hade det räckt (vad gäller brand/stöldsäkerhets-aspekten) att kunna spara en kopia av bara typ 1 dygns/datums TimeMachine-kopia. När jag nu försöker göra det så ser jag att det inte accepteras ("... skifteslägeskänslighet för säkerhetskopior") då jag uppenbarligen inte har rätt formatering för att göra just en sådan manöver/kopia, på den aktuella disken.

 

Min fråga blir sålunda - vilket format skall jag ha på disken, för att kunna göra en sådan kopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska formattera disken i Mac OS extended, skrivskyddad, samt i GUID partitionstabell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska formattera disken i Mac OS extended, skrivskyddad, samt i GUID partitionstabell

 

OK, tack.

 

Fixat det nu - så långt.

 

Stöter då på ett annat meddelande:

 

"Säkerhetskopian kan inte kopieras eftersom volymen för säkerhetskopiering inte har ägarskap aktiverat."

 

Antar att detta kan ställas in (aktivera ägarskap) - var?

 

Tolkar det som att det är disken som jag vill kopiera Till (ej Time Capsule) som är den som ngn inställning skall ändras på. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att jag hittade det ("ägarskapet"). Har via Finder klickat ur "Bortse från ägarskap på den här volymen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har du OsX 10.8 Mountain Lion så kan du välja flera hårddiskar som Time Machine diskar.

 

Då kan du lägga till disken där och slippa klabba med avbilder.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du OsX 10.8 Mountain Lion så kan du välja flera hårddiskar som Time Machine diskar.

 

Då kan du lägga till disken där och slippa klabba med avbilder.

 

//KJ

 

Aha. Yes, jag har 10.8.2 Mountain Lion.

 

Kikar under inställningarna i Time Machine nu. Vill inte testa just nu men ser att det till synes går att göra som du tipsar om (att välja "Använd skiva" för min "Brand- och Stöldbackup").

 

För du menar att man kan lägga till och (högst temporärt, i mitt fall i a f) ha fler än 1 disk dit TM-kopia tas?

Eller menar du att man tillfälligt tar bort sin ordinarie (i mitt fall = Time Capsule) och i stället lägger till ny disk - för att sedan återställa, genom att göra det omvända?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du kan göra med TimeMachine är att köra två hårddiskar som du varvar med. Exempelvis att du kör en vecka i taget med varje hårddisk. En hårddisk för jämna veckor, och en annan för udda veckor. TimeMachine stödjer detta. Det tycker jag verkar enklare än det du försöker åstadkomma nu... Och den hårddisk du inte använder förvarar du givetvis på ett säkert ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är enkelt att lägga till fler diskar i Time Machine. Öppna TM och välj Lägg till/Ta bort backup disk. TM gör backup enligt schema eller kommando till den av diskarna som är ansluten för tillfället. Du behöver inte ta bort din vanliga TM disk eller göra något tillfälligt. När du tar med din "brand&stöld" disk hem ansluter du den och kör en TM backup. Klart - och sedan använder du din vanliga TM disk som vanligt fram tills nästa gång du tar med brand&stöld disken hem.

 

Sedan kan du göra som Raphael skriver, det är en ganska vanlig och enkel metod för att åstadkomma en säkerhetskopia utanför hemmet.

 

Om du inte vill göra så och oroar dig för att din backup ska ta för mycket plats så kan du väl bara använda diskverktyget för att dela din backup disk i två delar där en är vigd åt TM. Har du t.ex. en 250 GB hårddisk som ska säkerhetskopieras så behöver du ju inte en större disk än 250 GB - egentligen inte ens det eftersom man ändå inte ska fylla en systemdisk till max.

 

Oavsett hur du gör så slipper du iallafall klabba med att skapa skivavbilder.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med. :)

 

I sammanhanget skulle man ju verkligen kunna tänka sig Komprimering (det är ju bara "in case of emergency" som det blir aktuellt att nyttja filerna - och i ett sådant läge har man ju tid att låta det vara lite omständligare att plocka fram dem). Kan man ställa in det någonstans (i Time Machine)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

TM innehåller inte så många funktioner. Det du ser är i stort sett vad som finns.

 

Sedan är det möjligt att det på något annat vis går komprimera filerna. Du kan till och med "lura" TM att göra backup till en skivavbild. Men ju mer man krånglar till det dess större är också risken att något går fel, eller att man missar en detalj som visar sig vara avgörande när man väl behöver sin backup. Jag tycker att du tänker på fel sätt när du säger att man kan låta det vara lite omständigare i det fall du verkligen behöver din extra backup. Jag skulle säga tvärt om. Är det någon gång du verkligen önskar att du inte krånglat till det eller lagt på ett till lager som kan gå fel så är det i fallet då allt hänger på att just den backupen är ok.

 

Jag vet inte hur stor hårddisk du har i datorn, men om man ser till priset på en extern hårddisk i intervallet 500-1000 GB så är det en väldigt billig försäkring. Offra en disk och den förhållandevis lilla kostnaden på din "brand&stöld" backup. Det är mitt råd.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man att det ska vara omständligare att plocka fram filerna kan man göra kryptering snarare än komprimering. Komprimering stöds inte av TimeMachine.

Kryptering sköts av File Vault 2 i Mountain Lion och Lion. Tidigare File Vault hade vissa begränsningar och var kanske inte helt optimal alla gånger, men File Vault 2 i senaste Mac OS X är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...