Skapa kopia (på annan hårddisk) av ett dygns TimeMachine-fil
Postad 30 December 2012 klockan 00:56
För att även ha backup som täcker brand/stöld i villan så finns det också en separat hårddisk som familjen förvarar på annan plats.
På denna har jag tidigare, 1-2 ggr om året, sparat Skivavbild och då av hela det befintliga/stora "backuppaketet" som skapats av Time Machine.
När det backuppaketet nu växer sig än större så känner jag att det för oss är overkill att spara en avbild av hela detta. För oss hade det räckt (vad gäller brand/stöldsäkerhets-aspekten) att kunna spara en kopia av bara typ 1 dygns/datums TimeMachine-kopia. När jag nu försöker göra det så ser jag att det inte accepteras ("... skifteslägeskänslighet för säkerhetskopior") då jag uppenbarligen inte har rätt formatering för att göra just en sådan manöver/kopia, på den aktuella disken.
Min fråga blir sålunda - vilket format skall jag ha på disken, för att kunna göra en sådan kopia?
Postad 30 December 2012 klockan 03:44
När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna
Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.
Postad 30 December 2012 klockan 15:26
Du ska formattera disken i Mac OS extended, skrivskyddad, samt i GUID partitionstabell
OK, tack.
Fixat det nu - så långt.
Stöter då på ett annat meddelande:
"Säkerhetskopian kan inte kopieras eftersom volymen för säkerhetskopiering inte har ägarskap aktiverat."
Antar att detta kan ställas in (aktivera ägarskap) - var?
Tolkar det som att det är disken som jag vill kopiera Till (ej Time Capsule) som är den som ngn inställning skall ändras på. ?
Redigerat av TommyS, 30 December 2012 klockan 15:28.
Postad 30 December 2012 klockan 15:36
Postad 30 December 2012 klockan 19:37
Då kan du lägga till disken där och slippa klabba med avbilder.
//KJ
Postad 1 January 2013 klockan 18:00
Har du OsX 10.8 Mountain Lion så kan du välja flera hårddiskar som Time Machine diskar.
Då kan du lägga till disken där och slippa klabba med avbilder.
//KJ
Aha. Yes, jag har 10.8.2 Mountain Lion.
Kikar under inställningarna i Time Machine nu. Vill inte testa just nu men ser att det till synes går att göra som du tipsar om (att välja "Använd skiva" för min "Brand- och Stöldbackup").
För du menar att man kan lägga till och (högst temporärt, i mitt fall i a f) ha fler än 1 disk dit TM-kopia tas?
Eller menar du att man tillfälligt tar bort sin ordinarie (i mitt fall = Time Capsule) och i stället lägger till ny disk - för att sedan återställa, genom att göra det omvända?
Postad 1 January 2013 klockan 18:19
Raphael Mabo
http://mactuellt.blogspot.com
Postad 1 January 2013 klockan 20:35
Sedan kan du göra som Raphael skriver, det är en ganska vanlig och enkel metod för att åstadkomma en säkerhetskopia utanför hemmet.
Om du inte vill göra så och oroar dig för att din backup ska ta för mycket plats så kan du väl bara använda diskverktyget för att dela din backup disk i två delar där en är vigd åt TM. Har du t.ex. en 250 GB hårddisk som ska säkerhetskopieras så behöver du ju inte en större disk än 250 GB - egentligen inte ens det eftersom man ändå inte ska fylla en systemdisk till max.
Oavsett hur du gör så slipper du iallafall klabba med att skapa skivavbilder.
//KJ
Redigerat av Karl-Jan, 1 January 2013 klockan 20:38.
Postad 2 January 2013 klockan 13:17
I sammanhanget skulle man ju verkligen kunna tänka sig Komprimering (det är ju bara "in case of emergency" som det blir aktuellt att nyttja filerna - och i ett sådant läge har man ju tid att låta det vara lite omständligare att plocka fram dem). Kan man ställa in det någonstans (i Time Machine)?
Postad 2 January 2013 klockan 16:11
Sedan är det möjligt att det på något annat vis går komprimera filerna. Du kan till och med "lura" TM att göra backup till en skivavbild. Men ju mer man krånglar till det dess större är också risken att något går fel, eller att man missar en detalj som visar sig vara avgörande när man väl behöver sin backup. Jag tycker att du tänker på fel sätt när du säger att man kan låta det vara lite omständigare i det fall du verkligen behöver din extra backup. Jag skulle säga tvärt om. Är det någon gång du verkligen önskar att du inte krånglat till det eller lagt på ett till lager som kan gå fel så är det i fallet då allt hänger på att just den backupen är ok.
Jag vet inte hur stor hårddisk du har i datorn, men om man ser till priset på en extern hårddisk i intervallet 500-1000 GB så är det en väldigt billig försäkring. Offra en disk och den förhållandevis lilla kostnaden på din "brand&stöld" backup. Det är mitt råd.
//KJ
Postad 2 January 2013 klockan 16:41
Kryptering sköts av File Vault 2 i Mountain Lion och Lion. Tidigare File Vault hade vissa begränsningar och var kanske inte helt optimal alla gånger, men File Vault 2 i senaste Mac OS X är bra.
Raphael Mabo
http://mactuellt.blogspot.com
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Nya ämnen
-
Idag, 19:52
iMovie - Problem att importera .MPG-filer i HD-kvalité -
Idag, 19:30
Köper din trasiga Macbook/Air/Pro -
Idag, 19:02
Problem med "lägga till kontakter"! -