Hoppa till innehåll

Foto

Kan inte importera köpt m4b till iTunes

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

#1 Mathisen

Mathisen
  • Medlem
  • 36 inlägg
  • Appleprylar: Allehanda Macar, iPad 2, iPhone 5

Postad 29 december 2012 klockan 19:49

Jag har nyss köpt och laddat ner en ljudbok från USA. Jag kunde välja format och valde då "iTunes, iPad, iPhone". Den nedladdade filen är i m4b-format. Jag kan spela den via QuickTime men får inte in den i iTunes. Oavsett om jag drag-and-droppar eller försöker importera via "Lägg till i bibliotek" i iTunes Arkiv-meny funkar det inte. Någon som vet hur jag ska göra?
  • 0

#2 ronny

ronny
  • Medlem
  • 57 071 inlägg
  • Plats: Stockholm (Östermalm)
  • Appleprylar: Just nu Mac Pro 3,7 GHz Mawericks

Postad 29 december 2012 klockan 20:37

Här står det nog säkert

Vad är m4b format
  • 0

Är stolt medlem i 56789-klubben
flera av forumets frågar kan du besvara

själv genom att använda mac hjälpen

du finner den längst upp till höger om fönster

#3 Mathisen

Mathisen
  • Medlem
  • 36 inlägg

Postad 29 december 2012 klockan 21:38

Tyvärr, din länk gav ingen info som kan hjälpa mig. Det står bara vad m4b är, och det visste jag redan.
  • 0

#4 Koplimi

Koplimi
  • Medlem
  • 3 934 inlägg
  • Plats: Linköping
  • Appleprylar: Macbook Pro 13"

Postad 30 december 2012 klockan 00:23

Vad händer när du ...?

... försöker importera via "Lägg till i bibliotek" i iTunes Arkiv-meny funkar det inte.

Vägrar den acceptera filen?
Accepterar den filen, men sen finns den inte i iTunes?

Ja exakt vad är det som händer?

• 0

#5 Alix

Alix
  • Medlem
  • 36 791 inlägg
  • Plats: 🚲
  • Appleprylar: Mac mini i7 Late 2012/Mavericks, Mac mini C2D Mid 2007/Snow Leopard.

Postad 30 december 2012 klockan 00:42

Köper man inte .m4b via Itunes Store? Hamnar de inte i Itunes då?
  • 0

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." /W. Churchill

"Those who couldn't turn off their feelings, internalise them, brought them home with them, dreamt about them and went mad because of them" /Dr Jay Winter om PTSD-offer i första världskriget

#6 Justitia

Justitia
  • Medlem
  • 10 212 inlägg
  • Plats: Södra Spanien
  • Appleprylar: PB G4, iMac, iPhone 3Gs och 4s

Postad 30 december 2012 klockan 00:48

Flyttar tråden till avdelningen Program/Ljud & musik. /moderator
  • 0
"The Macintosh may only have 10% of the market, but it is clearly the top 10%." / Douglas Adams

#7 Mathisen

Mathisen
  • Medlem
  • 36 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 01:06

Detta har hänt: Jag har laddat ner en fil från annan seriös butik än iTunes Store. Filen hamnade i "hämtade filer", jag flyttade sedan ut den på skrivbordet. Därefter har jag alltså försökt att lägga in den i iTunes. (Eftersom jag gjort detta många gånger med andra filer vet jag att det kan ske på flera sätt, enklast genom att bara dubbelklicka på filen men också genom att dra den till biblioteket eller importera via iTunes meny.) När jag gör detta händer ingenting. Filen stannar kvar på skrivbordet och dupliceras inte in i iTunes (som filer brukar). Den syns inte i iTunesbiblioteket och går inte att hitta via programmets sökfunktion heller. iTunes vägrar helt enkelt att acceptera filjäveln. (Eftersom den går att spela via QuickTime vet jag att filen inte är skadad.) Jag har mailat butikens support men de har förstås stängt över jul- och nyårshelgen.
  • 0

#8 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 4 084 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White MacBook Unibody MacBook Pro Ipod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPad 2 Mac Mini iPad Mini Retina

Postad 30 december 2012 klockan 10:31

Vilken butik är det?
  • 0

#9 ronny

ronny
  • Medlem
  • 57 071 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 11:50

Som du ser på bilden nedan så finns det 3 st nivåer
det översta är att Macen godkänner program från enbart
Mac App Store
den i mitten är från Mac App Store och godkända utvecklare
och det 3:e är allt

kan det vara så att du har det översta alternativet kryssat i gatekeeper?

Postad bild
  • 0

#10 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 4 084 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White MacBook Unibody MacBook Pro Ipod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPad 2 Mac Mini iPad Mini Retina

Postad 30 december 2012 klockan 11:59

Som du ser på bilden nedan så finns det 3 st nivåer
det översta är att Macen godkänner program från enbart
Mac App Store
den i mitten är från Mac App Store och godkända utvecklare
och det 3:e är allt

kan det vara så att du har det översta alternativet kryssat i gatekeeper?

Postad bild

Det har ingen inverkan på när man importerar musik,filmer,böcker in i iTunes.
  • 0

#11 Mathisen

Mathisen
  • Medlem
  • 36 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 12:22

Löste det genom att köpa annan ljudbok via iTunes. På så sätt kunde jag se hur iTunes lägger upp ljudböcker i filstrukturen, och stoppa in filen på rätt ställe manuellt. Nu funkar det. Mystiskt.
  • 1

#12 Alix

Alix
  • Medlem
  • 36 791 inlägg
  • Appleprylar: Mac mini i7 Late 2012/Mavericks, Mac mini C2D Mid 2007/Snow Leopard.

Postad 30 december 2012 klockan 14:32

Löste det genom att köpa annan ljudbok via iTunes. På så sätt kunde jag se hur iTunes lägger upp ljudböcker i filstrukturen, och stoppa in filen på rätt ställe manuellt. Nu funkar det. Mystiskt.

Skriv gärna hur det går till så kan någon annan med samma problem få reda på hur man ska göra.
  • 0

"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." /W. Churchill

"Those who couldn't turn off their feelings, internalise them, brought them home with them, dreamt about them and went mad because of them" /Dr Jay Winter om PTSD-offer i första världskriget

#13 Mathisen

Mathisen
  • Medlem
  • 36 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 17:51

Skriv gärna hur det går till så kan någon annan med samma problem få reda på hur man ska göra.

OK. Det visade sig att ljudböcker följer samma filstruktur som musik. (Vilket däremot inte vanliga e-böcker gör, trots att de hanteras av iTunes.) Om du vill lägga dit en ljudbok manuellt kan du alltså göra så här: Gå in under HD->Användare->/Ditt eget konto ("huset")/->Musik->iTunes->iTunes Music. I den mappen kan du skapa en mapp som du ger artistens/författarens namn. Där i skapar du en mapp med bokens titel. I den lägger du bokens ljudfil/ljudfiler. (Formatet på min fil är m4b, jag vet inte vad som händer om den är i annat format, antagligen sorteras den då automatiskt på annat sätt i iTunes menyer och måste taggas om för att hamna på "rätt" ställe.) Är inte säker på om man sedan måste starta om för att allt ska trilla på plats, men jag gjorde det. Sedan funkade det som sagt.
  • 0

#14 Alix

Alix
  • Medlem
  • 36 791 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 20:21

:ThumbsUp:
  • 0

#15 ronny

ronny
  • Medlem
  • 57 071 inlägg

Postad 30 december 2012 klockan 23:50

här är den bästa guiden jag hittat hur manimporterar audiobooks utan strul

Redigerat av ronny, 30 december 2012 klockan 23:53.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar