Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inspelning av svtplay med qt blir utan ljud


jan.s

Rekommendera Poster

Jag spelar av ett kort avsnitt ur ett program på svtplay med qt pro. Gör alltså en skärminspelning. Originalprogrammet är med ljud, inspelningen blir utan, vafför blir det på detta viset ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svarar mig själv, använd soundflower

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schyst, ska testa det oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade pirateplayer. Verkar bra om man vill ha ett helt program, jag vill bara spela in en snutt så jag labbar med qt ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade pirateplayer. Verkar bra om man vill ha ett helt program, jag vill bara spela in en snutt så jag labbar med qt ett tag.

Jo, det blir ju hela programmen, det klart. Bättre med QT Player. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :ThumbsUp:

 

Annars kan jag rekommendera Pirateplayer som laddar ned videoströmmarna från SVT Play och andra kanaler som videofiler.

Tack för den länken. Jag har tidigare använt rtmp.dump för SVT Play men det har inte fungerat de senaste gångerna. Det här var dessutom enklare och fungerar till fler kanaler. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den länken. Jag har tidigare använt rtmp.dump för SVT Play men det har inte fungerat de senaste gångerna. Det här var dessutom enklare och fungerar till fler kanaler. :yeahbaby:

Gött att höra. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar av ett kort avsnitt ur ett program på svtplay med qt pro. Gör alltså en skärminspelning. Originalprogrammet är med ljud, inspelningen blir utan, vafför blir det på detta viset ?

Därför att ingen skärminspelare jag känner till spelar in ljudet samtidigt. Vissa spelar in mikrofonen, men inte "dator"-ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :ThumbsUp:

 

Annars kan jag rekommendera Pirateplayer som laddar ned videoströmmarna från SVT Play och andra kanaler som videofiler.

Har du fått den senaste PiratePlayer att fungera? Det har inte jag.

 

http://pirateplay.se/player.html#bugs

(Och det är SVT och inte bara TV4 som krånglar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått den senaste PiratePlayer att fungera? Det har inte jag.

 

http://pirateplay.se/player.html#bugs

(Och det är SVT och inte bara TV4 som krånglar.)

Jag försökte med tv4 igår men det blev bara en tom flv-fil på skrivbordet. Har inte försökt ladda ned på sistone. Nu är ju senaste Pirateplayer inte kompilerad för Mac, utvecklaren skriver att han inte har tid med det. Sannolikt har det betydelse. Synd. Jag tror att jag testar det i Ubuntu i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte bra för mig med pirateplayer. Här är emmelertid en liten video från youtube som talar om hur man för ljud i qt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått den senaste PiratePlayer att fungera? Det har inte jag.

 

http://pirateplay.se/player.html#bugs

(Och det är SVT och inte bara TV4 som krånglar.)

Hittills har jag testat PiratePlayer på SVT, TV3, TV8, Discovery och Filmarkivet (en reklamfilm). Det gick bra men det går inte med TV4. Det står "Laddar ner" men inget händer. I SVT:s fil ombeds man lägga till .mp4 och den går att spela upp i VLC liksom övriga med filändelsen .flv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var för ett tag sedan nyfiken på hur svårt det kan vara att rippa manuellt från svt play. Kom fram till att det egentligen inte är så svårt. Fördelen med den här varianten är att man med lite extra manuellt arbete kan grovklippa i filmen utan att behöva koda om och därmed förlora kvalitet. Försöker mig på en något sånär förståbar guide för den med någon terminalförståelse och Safari:

 

1. Aktivera utvecklarmenyn i safaris inställningar

post-10749-027581100 1356204640_thumb.png

 

2. Avaktivera flash, också det i safaris instälningar

post-10749-007835500 1356204649_thumb.png

 

3. Börja spela videon. Högerklicka på den och välj "Inspect Element"

post-10749-074575700 1356204656_thumb.png

 

4. Klicka på länk motsvarande nedan visade och en fil kommer att laddas ner till datorn.

post-10749-008387100 1356204666_thumb.png

 

5. Öppna terminal, kopiera detta och klistra in det i terminalfönstret (följande kodstycken är inte vackra, men får jobbet gjort):

cd ~/Downloads;while read line; do curl -#O "$line"; done < master.m3u8

 

6. Klistra sedan in följande i terminalen:

while read line; do curl -#O "$line"; done < index_5_av.m3u8*;for a in segment[1-9]_*; do mv -v $a webrip000$a; done;for a in segment[1-9][0-9]_*; do mv -v $a webrip00$a; done;for a in segment[1-9][0-9][0-9]_*; do mv -v $a webrip0$a; done;cat webrip0* > webrip.ts

Här kan man ev få modifiera den rödmarkerade siffran, ska motsvara den högst numrerade filen index_X_av.m3u8 i Nedladdningar för högsta kvalitet.

 

7. Nu ska det vara en fil i Nedladdningar som heter webrip.ts, vilket motsvarar hela programet. Där kan man vara nöjd.

 

7,5. Om man nu vill klippa i programmet får man manuellt kolla in var biten börjar och slutar, och kasta de filer som inte är där emellan till papperskorgen. Filerna som innehåller videofiler är namngivna webrip0... och en fantastiskt krånglig filändelse som datorn inte asscocierar med något progeam. Använd istället drag 'n' drop till tex VLC för att kolla vart i programmet det hela är. Det verkar som att filerna är 10 sekunder var, för att få en ledtråd om vart man ska börja leta.

När överflödiga filer är borttagna, skriv i terminal den sista delen av föregående kommando:

cat webrip0* > webrip_cut.ts

 

8. Gör dig sen av med konstiga filer manuellt eller med kommandot

rm webrip0*;rm index_*;rm master.m3u8

 

Förhoppningsvis förstod någon någonting av röran och har nu en spelbar fil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mycket intressant ditt tips om nedladdning, men jag hänger inte riktigt med.

Du skriver som punkt 4:

4. Klicka på länk motsvarande nedan visade och en fil kommer att laddas ner till datorn.

Var i datorn laddas filen ner? Hur hittar jag den.

Kan du inte lite mera detaljerat beskriva hur du gör efter steg 4

med hur och vad som klistras in i terminalen. Jag har inte använt

terminalen tidigare, så jag hänger inte med

God fortsättning på julen

Tacksam för svar

Shuntis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Var i datorn laddas filen ner? Hur hittar jag den. ...

Som Tatari skriver:

 

"7. Nu ska det vara en fil i Nedladdningar som heter webrip.ts, vilket motsvarar hela programet. Där kan man vara nöjd."

 

Filmfilen ligger alltså i mappen Hämtade filer/Downloads, antar jag avses, och är en ts-fil, det vill säga en MPEG-programström. På macen kan man använda MPEG Streamclip för att öppna och konvertera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tatari!

Tack för inlägget.

 

 

Problemet är att jag kommer inte så långt som du beskriver. Jag kommer

bara till punkt 4. Beskriv gärna lite tydligare hur jag går vidare från punkt

4:a för att komma hela vägen till punkt 7. Använd gärna skärmdumpar för

beskrivning om möjligt, det är OK med text också så klart.

 

Det här är så spännande....

 

/Shuntis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alix!

 

Får du nedladdningen att funka?

Kan du beskriva lite utförligare hur man gör från punkt 4 och framåt.

Jag fattar inte hur man får fram länken från SVT-Play, och vad som skall

klistras in i terminalen

 

/Shuntis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmälan skickad: Detta är ett alldeles för bra inlägg för tråden och borde få en egen tråd! :ThumbsUp:

:blushing:

 

Som Tatari skriver:"7. Nu ska det vara en fil i Nedladdningar som heter webrip.ts, vilket motsvarar hela programet. Där kan man vara nöjd."Filmfilen ligger alltså i mappen Hämtade filer/Downloads, antar jag avses, och är en ts-fil, det vill säga en MPEG-programström. På macen kan man använda MPEG Streamclip för att öppna och konvertera den.

Du antar helt rätt. Egentligen är det mest korrekta "den mapp som är inställd att safari ska hämta filer till". Det är ju nämnda mapp som standard i safari och den det skall ligga i för att mitt fula script skall funka. Mer om det senare.

MPEG-transportströmmar behöver egentligen inte konverteras något vidare, går utmärkt att öppna med tex vlc eller quicktime som den är. Med det sagt muxar jag om mina filer med mkvtoolnix, men det är överkurs.

 

Hej Tatari!Tack för inlägget.Problemet är att jag kommer inte så långt som du beskriver. Jag kommerbara till punkt 4. Beskriv gärna lite tydligare hur jag går vidare från punkt4:a för att komma hela vägen till punkt 7. Använd gärna skärmdumpar förbeskrivning om möjligt, det är OK med text också så klart.Det här är så spännande..../Shuntis

Först och främst, använder du safari? Om inte, byt när du gör det här eller försök lista ut hur man gör med den webläsaren du använder.

 

När du har tryckt på "Inspect element" enligt punkt tre ska det här fönstret komma upp:

post-10749-022015500 1356474970_thumb.png

Du ser att det är blåmarkerat längst ner, det är det stycket som är intressant. Scrolla ner tills du ser hela området. För musen till området som är understruket på min. Det är alltså en helt vanlig länk, klicka på den.

post-10749-038739900 1356475208_thumb.png

Om du nu i äpplemenyn längst upp på skärmen trycker på Visa > Visa Nerladdningar, bör det då finnas en fil enligt följande:

post-10749-088211700 1356475378_thumb.png

Tryck på förstoringsglaset bredvid så kommer du hamna på motsvarande fil i finder, bör se ut som följande:

post-10749-012696900 1356475450_thumb.png

Där Tommy istället är ditt användarnamn på datorn, annars ska det vara den sökvägen. Är det inte det kommer inte efterföljande att fungera.

När då denna master.m3u8 ligger i nedladdningar är det bara att hugga in i terminalen. Starta terminalen (lättst är att använda spotlight), kopiera de kommandon jag skrivit ovan och klistra in i terminalen i tur och ordning. Det långa kommandot kommer ta en stund att utföra, ser ut som nedan under tiden:

post-10749-050070200 1356475766_thumb.png

När den slutat att arbeta är steg sju klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tatari!

 

Har varit ute på annat. Har läst det du skrivit och testat enligt dina fina anvisningar.

Nu funkar det nästan. Tyvärr hänger sig nedladdningen efter ett par rader så att det

blir ingen färdig film (se skärmbild av hur det ser ut när det stoppar)

 

 

Den röda siffran "index_5_" i texten man klistrar in i terminalen, är det i vilken upplösning

man vill ladda ner play-filmen i? Om man vill ha högsta upplösning vilken siffra gäller då?

 

Kanske sitter du uppe i natt och kan klura på detta

 

MVh

 

Shuntis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tatari!

 

Har varit ute på annat. Har läst det du skrivit och testat enligt dina fina anvisningar.

Nu funkar det nästan. Tyvärr hänger sig nedladdningen efter ett par rader så att det

blir ingen färdig film (se skärmbild av hur det ser ut när det stoppar)

 

 

Den röda siffran "index_5_" i texten man klistrar in i terminalen, är det i vilken upplösning

man vill ladda ner play-filmen i? Om man vill ha högsta upplösning vilken siffra gäller då?

 

Kanske sitter du uppe i natt och kan klura på detta

 

MVh

 

Shuntis

0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tatari!

 

Tack för fantastiska tips!

 

 

När jag följer dina fina anvisningar så kommer jag så långt att filer

börjar laddas ner, men sen stoppar det hela och det blir ingen

spelbar film.

 

Vad kan det vara för fel/problem?

 

/Shuntis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tatari!

 

Har varit ute på annat. Har läst det du skrivit och testat enligt dina fina anvisningar.

Nu funkar det nästan. Tyvärr hänger sig nedladdningen efter ett par rader så att det

blir ingen färdig film (se skärmbild av hur det ser ut när det stoppar)

 

 

Den röda siffran "index_5_" i texten man klistrar in i terminalen, är det i vilken upplösning

man vill ladda ner play-filmen i? Om man vill ha högsta upplösning vilken siffra gäller då?

 

Kanske sitter du uppe i natt och kan klura på detta

 

MVh

 

Shuntis

Nu fungerar inte din skärmdump, men jag kan gissa vad problemet är. I filen Master.m3u8 finns ett flertal länkar till samma klipp i olika upplösning. Det ser dock lite olika ut hur många alternativ som finns beroende på klipp. Jag har inte riktigt kommit fram till exakt hur det avgörs vilken upplösning som hamnar vart, vilket försvårar automatiserandet en hel del. Oftast verkar den nedersta länken vara mest högupplöst (vilken tenderar att vara 4e eller 5e), men jag har även funnit något klipp där den 0e länken är bäst. Enda sättet att vara riktigt säker är att öppna Master.m3u8 och manuellt titta hur det ser ut, ett exempel:

#EXTM3U

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=956000,RESOLUTION=704x396,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/'>http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_0_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=316000,RESOLUTION=320x180,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_1_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=416000,RESOLUTION=480x270,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_2_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=616000,RESOLUTION=576x324,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_3_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=1657000,RESOLUTION=1024x576,CODECS="avc1.66.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_4_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

#EXT-X-STREAM-INF:PROGRAM-ID=1,BANDWIDTH=2758000,RESOLUTION=1280x720,CODECS="avc1.77.30, mp4a.40.5"

http://svtplay7e-f.akamaihd.net/i/world/open/20121223/1338334-001A/KUNGENS_JULTAL-001A-891c349b288462bf_,900,320,420,620,1660,2760,.mp4.csmil/index_5_av.m3u8?null=&e=b2a7ace1bf661c32&id=

Här kan vi se att ström 5 har bäst kvalitet följt av 4 och 0. Finns säkert något smart sätt att identifiera bästa strömmen, men det har jag inte ork att programmera riktigt. Laddar inte ner sååå ofta från play.

 

Hursomhaver, problemet borde vara att det inte finns ström 5, och därför får resten av scriptet ingen indata. Byt ut den siffran mot en som återfinns i en av de filer som laddats ned (skulle gissa på att det blir en 4), och prova igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man skull ju förstås kunna använda Pirateplays app för steg 1-5, och sedan, lätt modifierat steg 6;

cd ~/Downloads;while read line; do curl -#O "$line"; done < index_*;for a in segment[1-9]_*; do mv -v $a webrip000$a; done;for a in segment[1-9][0-9]_*; do mv -v $a webrip00$a; done;for a in segment[1-9][0-9][0-9]_*; do mv -v $a webrip0$a; done;cat webrip0* > webrip.ts

Men det är ju inte lika roligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...