Ramlösa på MacBooken
Postad 17 December 2012 klockan 22:32
Här sitter jag nu med en dator som alltså inte längre startar överhuvudtaget. Har jag kortslutit den eller finns det någon räddning?
Postad 17 December 2012 klockan 23:04
Postad 17 December 2012 klockan 23:14
Postad 17 December 2012 klockan 23:43
1355781861[/url]' post='1594033']
Den har nog dött nu, ja. Du hade chansen att torka den (på insidan alltså) efter incidenten med Ramlösan, men du gjorde annat i stället. Så kan det gå. Hoppas du har någon form av allriskförsäkring.
Mja, hade chansen och hade chansen. Satt i skolan 45 min hemifrån och skulle precis springa på föreläsning i två timmar. Tråkigt hur som. Vad kan det kosta att rädda hårddisken? Går det ens?
Postad 17 December 2012 klockan 23:50
Har du ingen backup heller? Det var tråkigt. Har du tur så har hårddisken klarat sig, du får plocka ut den och sätta i en annan dator, eller ett externt kabinett, och testa. Guider hittar du här (klicka fram till rätt modell).Mja, hade chansen och hade chansen. Satt i skolan 45 min hemifrån och skulle precis springa på föreläsning i två timmar. Tråkigt hur som. Vad kan det kosta att rädda hårddisken? Går det ens?
---
Androm till varnagel:
1. Inga vätskor nära bärbara datorer.
2. Om regel 1 inte följs, och olyckan är framme, naturligtvis är den det, så ska man omedelbart stänga av datorn, och om möjligt avlägsna batteriet. Sedan ska den rengöras och torkas grundligt invändigt innan den sätts på igen.
3. Även om man följer regel 1 slaviskt ska man ändå givetvis ta backup. Datorer och hårddiskar kan gå sönder i alla fall.
---
Edit: Visst hade du chansen. Du prioriterade annat, bara. Det kanske var nödvändigt, vad vet jag, men datorn dog på grund av det.
Redigerat av Alix, 17 December 2012 klockan 23:52.
Postad 18 December 2012 klockan 20:23
1355784651[/url]' post='1594059']
Har du ingen backup heller? Det var tråkigt. Har du tur så har hårddisken klarat sig, du får plocka ut den och sätta i en annan dator, eller ett externt kabinett, och testa. Guider hittar du här (klicka fram till rätt modell).
---
Androm till varnagel:
1. Inga vätskor nära bärbara datorer.
2. Om regel 1 inte följs, och olyckan är framme, naturligtvis är den det, så ska man omedelbart stänga av datorn, och om möjligt avlägsna batteriet. Sedan ska den rengöras och torkas grundligt invändigt innan den sätts på igen.
3. Även om man följer regel 1 slaviskt ska man ändå givetvis ta backup. Datorer och hårddiskar kan gå sönder i alla fall.
---
Edit: Visst hade du chansen. Du prioriterade annat, bara. Det kanske var nödvändigt, vad vet jag, men datorn dog på grund av det.
Jätteschysst att du försöker hjälpa till, det tackar verkligen jag för. Bespara mig dock din översittarattityd, den gör nog ingen vidare glad. Skulle jag, i skolan, leta fram en minimal skruvmejsel på fem minuter för att öppna upp datorn och torka den grundligt eller menar du att jag skulle springa hem med datorn uppochned? Med den logiken hade jag även chansen att vinna 10 miljoner på lotto.
Postad 18 December 2012 klockan 20:42
Du är härmed uppsatt på min blockeringslista.Jätteschysst att du försöker hjälpa till, det tackar verkligen jag för. Bespara mig dock din översittarattityd, den gör nog ingen vidare glad. Skulle jag, i skolan, leta fram en minimal skruvmejsel på fem minuter för att öppna upp datorn och torka den grundligt eller menar du att jag skulle springa hem med datorn uppochned? Med den logiken hade jag även chansen att vinna 10 miljoner på lotto.
Postad 18 December 2012 klockan 21:27
Hoppas du har en bra hemförsäkring med allrisktillägg, då får du i regel hyfsat bra ersättning - glöm inte att poängtera att Macbook har bra andrahandsvärde när du har kontakt med ev. försäkringsbolag... Själv fick jag 7000:- (minus självrisk) för min MBP '09 förra hösten. Nypriset 12500:- innebär att man drygt 55%'s värde för en 2 år och 3 månader gammal dator.
Postad 18 December 2012 klockan 22:44
Andra jag känner kunde inte hålla sej mer än några timmar och då kortslöt och dog den,
men hårddisken är nog ingen fara, bara att låta torka och skruva in i annan burk/extern låda.
Backup bör dock alla ha, hårddiskar lägger av till slut, kan ta 1år eller 10, det tar 5min att sätta upp time machine och då slipper du extra huvudvärk!
Låt din burk stå nån vecka nu, med lite tur startar den igen!
Postad 19 December 2012 klockan 01:04
Lämnade in datorn på reperation, de fick byta topcase för 300€ (inkl reperation och undersökning), tog en vecka.
Datorn fungerar idag som den ska fortfarande efter 2-3 månader.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Nya ämnen
-
Idag, 16:16
Internetdelning tappar hastighet efter en stund -
Idag, 14:41
Apple ringde från Californien? -
Idag, 14:40
Webbserver? -
Idag, 13:10
Repa i skärmen -