Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mycket långsam MBP


HamphusKjellman

Rekommendera Poster

HamphusKjellman

Jag har en Macbook Pro 13" mitten 2010 som på senare tid har blivit otroligt långsam. Att starta upp den tar 1-2 minuter och utöver att den är väldigt långsam att använda händer det även då och då att den hänger sig och visar badboll.

 

Sedan släppet kör jag Mountaion Lion och efter det har jag gjort en omformatering i hopp om att det skulle piggat upp datorn, men icke.

 

Jag funderar på att uppdatera lite hårdvara om det skulle hjälpa, men vad skulle det i så fall vara? Då jag bara använder datorn till vardagliga saker så som surf och filmtittande känns det inte vidare attraktivt att köpa en ny dator, däremot är jag beredd att lägga lite pengar på en uppdatering om det skulle göra den fräschare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du kan byta är mer RAM och skaffa ny hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som det kan vara fel på din hårddisk.

Man borde kunna anta att filsystemet är friskt eftersom du nämner att den nyligen är omformaterad men kör en koll i skivverktyget ändå.

En SSD-disk och 8GB minne skulle göra din dator gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att mha Skivverktyg att reparera skivbehörigheter (kan behövas fler gånger) och reparera skiva.

Minne blir inte långsammare med tiden. Hårddisk kan däremot bli det av flera anledningar. Några av dem åtgärdas med ovan åtgärder.

Gjorde du en omformatering och inte bara ominstallation av OSX? Stor skillnad. Är det full fart efter omformateringen innan du återläst beckupen? Isåfall har du något i din backup som spökar. Prova att återläsa valda delar och testa vartefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur mycket RAM du har nu och hur mycket av det som används. Detta gör du genom att starta Aktivitetskontroll och klicka på Systemminne. Titta speciellt på hur stor Sidor ut är. Är det stor indikerar det på att datorn har för lite RAM minne. Observera att siffrorna nollställs vid omstart av datorn så kolla gärna detta efter att datorn har använts ett tag.

 

Mer RAM hjälper inte uppstartstiden. För att för bättra den krävs en ny snabb hårddisk.

 

Du kommer säkerligen märka stor skillnad på datorns snabbhet om du uppdaterar den med mer RAM, tex 8 GB (ca 400kr) och en ny hårddisk av typen SSD, tex 128GB (ca 900 kr) eller 256GB (ca 1600 kr) beroende på hur mycket utrymme du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HamphusKjellman

Prova att mha Skivverktyg att reparera skivbehörigheter (kan behövas fler gånger) och reparera skiva.

Minne blir inte långsammare med tiden. Hårddisk kan däremot bli det av flera anledningar. Några av dem åtgärdas med ovan åtgärder.

Gjorde du en omformatering och inte bara ominstallation av OSX? Stor skillnad. Är det full fart efter omformateringen innan du återläst beckupen? Isåfall har du något i din backup som spökar. Prova att återläsa valda delar och testa vartefter.

 

Jag gjorde en omformatering i samband med ominstallationen av OSX. Och jag använde mig inte utav någon backup utan började så att säga om från början. Så det ligger således inte i innehållet. Men jag testar nu att göra en reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HamphusKjellman

Börja med att kolla hur mycket RAM du har nu och hur mycket av det som används. Detta gör du genom att starta Aktivitetskontroll och klicka på Systemminne. Titta speciellt på hur stor Sidor ut är. Är det stor indikerar det på att datorn har för lite RAM minne. Observera att siffrorna nollställs vid omstart av datorn så kolla gärna detta efter att datorn har använts ett tag.

 

Mer RAM hjälper inte uppstartstiden. För att för bättra den krävs en ny snabb hårddisk.

 

Du kommer säkerligen märka stor skillnad på datorns snabbhet om du uppdaterar den med mer RAM, tex 8 GB (ca 400kr) och en ny hårddisk av typen SSD, tex 128GB (ca 900 kr) eller 256GB (ca 1600 kr) beroende på hur mycket utrymme du behöver.

 

Har du något tips på vart man bör kolla efter minnena och diskarna? På Apple Store är priserna skyhöga och jag misstänker att man kan få tag på billigare som är närapå lika bra. I så fall är det en 256 GB som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på disken? För lite plats ger seg dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HamphusKjellman

Hur mycket ledigt utrymme har du på disken? För lite plats ger seg dator.

 

Använder strax under 50 % så det är nog inte problemet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HamphusKjellman

Från CdOn

SSD hårddisk:

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

Minnen, ta 2.

http://cdon.se/hemel...066mhz-14930000

 

Rabattkod 5%

SWEC1212

Finns säkert billigare och bättre komponenter om man letar runt lite.

 

Tack så mycket! Jag ska helt klart överväga ett köp av ovanstående, förmodligen sker det efter julstressen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du märkt en klar skillnad i prestanda, så tror jag inte att mer minne hjälper dig. Om det inte är något fel i filstrukturen (som ex Onyx kan hjälpa dig med) så är det troligare att hårddisken börjar tacka för sig. Ta backup, om du inte redan gjort det!

 

En ny SSD kommer göra din dator snabbare än vad den var innan strulet, men det kostar ju lite mer än en vanlig disk. Så kan du nöja dig med samma prestanda så räcker det med vanlig disk.

 

Mer minne - kan göra din dator snabbare än vad den var innan, det beror på om du då brukade slå i taket för minnesanvändningen. Gjorde du inte det, så kommer inte mer minne att ge så mycket nytta.

 

Så resonerar jag iar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny SSD kommer göra din dator snabbare än vad den var innan strulet, men det kostar ju lite mer än en vanlig disk.

Det var väl årets underdrift?    "Lite" mer

 

Du får en 500GB vanlig disk för under 400 spänn på Prisjakt.

 

En 500GB SSD kostar ju flera tusen.

 

Eller vänd på steken:

För 400 spänn får du en 16GB Kingston SSD eller en 32GB Sandisk SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HamphusKjellman

Det var väl årets underdrift? "Lite" mer

 

Du får en 500GB vanlig disk för under 400 spänn på Prisjakt.

 

En 500GB SSD kostar ju flera tusen.

 

Eller vänd på steken:

För 400 spänn får du en 16GB Kingston SSD eller en 32GB Sandisk SSD.

 

Men en SSD-disk skulle göra värd skillnad i jämförelse med en vanlig? Jag har spanat in den här http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_series_basic_250gb_ssd_r%3a530%2fw%3a240_2.5%22_sata-3-21548543

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en SSD-disk skulle göra värd skillnad i jämförelse med en vanlig? Jag har spanat in den här http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_series_basic_250gb_ssd_r%3a530%2fw%3a240_2.5%22_sata-3-21548543

Min chef har en MBP med SSD som jag meckar med ibland. Jag tycker inte den är särskilt mycket snabbare än min egen med "vanlig" disk. Jag tycker inte att det är värt priset. Andra tycker annorlunda.

Eller så vågar de inte erkänna att de kastat ut så mycket pengar på något som inte blev så mycket bättre. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD märks främst vid uppstart av datorn, samt om du har lite för lite internminne, när hårddisken får hoppa in och jobba som arbetsminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
pierreaxelsson@gmail.com

Lånar tråden:

 

Har även en Macbook Pro 15" från mitten 2010.

 

 

Är det lönt att köpa en SSD med SATA 3 ? Som jag förstår det har dessa macar endast SATA 2?

 

Kommer det bara bli uppstarten som blir snabbare? Kommer det inte märkas vid arbetande, upppackning av filer osv?

 

Har ni gjort jobbet själva? Vad tror ni det skulle gå på om man lämnade in den för att utföra hårddiskbytet?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta hårddisk fixar du enkelt själv. Du behöver en stjärnmejsel och en T6-mejsel (torx 6)

Du ser direkt efter att du skruvat av bottenplattan att hårddisken är mycket lättåtkomlig.

Ta en TimeMachine-backup innan hårddiskbytet så är det snabbt och enkelt att återskapa denna till nya SSD disken och komma igång och jobba igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Från CdOn

SSD hårddisk:

http://cdon.se/hemel...ign=prisjakt_se

 

Minnen, ta 2.

http://cdon.se/hemel...066mhz-14930000

 

Rabattkod 5%

SWEC1212

Finns säkert billigare och bättre komponenter om man letar runt lite.

 

Lönt att köpa Sata 3 SSD till en Macbook Pro som bara har Sata 2 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...