Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta från FW-backupdisk till ny iMac med enbart TB-port


Cikada

Rekommendera Poster

Funderar på om det går att använda flyttassistenten för att flytta min backup från en extern FW-disk till min nya iMac (när jag väl får den) som ju saknar FW-port. Inser att jag måste använda adaptern som Apple säljer, men kan man lita på att det kommer fungerar, har läst på nätet att någon hade problem att flytta från en gammal MB till en iMac med adaptern. Det gällde dock inte från HDD till iMac. Någon som har erfarenhet eller kunskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Deltacos adapter FW-64 http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(DP-2HDMI)/index.aspx

som har fungerat utan problem vid kopiering mellan interna och externa diskar, Time Machine-backup, SuperDuper-kloning, Flyttassistenten, installation mellan två Macar (MBP->Air); ja allt som adaptern går att ha till. Köpte den på MediaMarkt i somras för 44 kr. Ful men prisvärd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Deltacos adapter FW-64 http://www.deltaco.s...temid/(DP-2HDMI)/index.aspx

som har fungerat utan problem vid kopiering mellan interna och externa diskar, Time Machine-backup, SuperDuper-kloning, Flyttassistenten, installation mellan två Macar (MBP->Air); ja allt som adaptern går att ha till. Köpte den på MediaMarkt i somras för 44 kr. Ful men prisvärd ;)

 

Vad jag kan se på Deltacos site så är FW-64 ingen adapter FW till Thunderbolt. Mitt problem är att den nya iMacen bara har TB-porter medan min backupdisk enbart har FW och att jag är osäker på om Apples adapter FW till Thunderbolt fungerar tillsammans med flyttningsassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev visst lite fel, sorry. Thunderbolten satt i andra änden, i(hop med) Mini DisplayPorten, FW-64 adaptern kopplar ihop FW400 (6-pin) med FW800 (9-pin), men det hade du visst ingen nytta av iaf. Om den Apples adapter du undrar över klarar Flyttassistentens normala funktioner har jag ingen erfatrenhet av, men skulle satsa 99/100 att den gör (och varför skulle den inte göra det?). Har du sett några varningar, notiser om begränsningar, eller annat info från Apple? Skulle inte vara likt Apple att utveckla program som inte fungerar med portar och adaptrar de levererar, avsedda för ändamålet. Det "normala" är att sätta igång med programstart, ihopkoppling av enheterna, så brukar instruktionerna dyka upp under gång, allteftersom. En snabbsökning på "malfunction" verkade inte ge några direkt konkreta träffar. Varför undrar du egentligen, har du läst om några problem, eller vill du veta att det kommer att gå bra (inte direkt likvärdigt med funka), innan du sätter igång? Ta i trä! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs tror jag att det kommer att funka men det som ingav mig en smula tvivel var den här artikeln:

http://www.macworld.com/article/2016066/migration-assistant-thunderbolt-firewire-adapter-huh.html

 

Nu handlar den artikeln om en migration från en en MBP till en MBA dvs inte från en HDD till en ny dator men den pekar på ett problem som man dock kan undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, visst händer det ibland att man får läsa om andras problem med saker som man själv aldrig ens har reflekterat kan gå fel (kan man säga så, på svenska alltså). Blir alltid påverkat av engelska dataexpert-texter, fast jag inte har begripit mer än, i bästa fall, hälften. Okey, det finns en viss osäkerhet. Det "normala" för min del är att bortse från den. Så försökte jag spana in om Target Mode förväntas funka med kombinationen FW-ThB(adapter). Det ska det göra, men som vanligt fanns de som stött på problem. Svårigheten vid Target Disk Mode (T-mode) verkar vanligen bestå av rätt/fel val av den maskin som ska vara "Target".

Jag skulle tro att risken för din del inte är speciellt stor. Men vem vågar sej på sannolikhetskalkyler efter Harrisburg?

Berätta gärna efter "förlossningen", hur det har gått ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...