Hoppa till innehåll

Foto

Alternativ till iTunes?

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

#1 garretblake

garretblake
  • Medlem
  • 54 inlägg
  • Mac(ar): iMac 5,1

Postad 13 December 2012 klockan 19:47

Jag har använt mig av iTunes så länge jag har ägt en modern Mac.
Gjorde en uppdatering till 11:an inte så länge sedan.

Men....vad ända in i Häcklefjäll!!!!

Jag har letat lite runt om på nätet och hittat lite info och presenrationer. Även lite recentioner också.

iTunes 11 har faktiskt enligt mig försämrats, så till vida, att jag kan inte lösa mina problem.
Jag har till exempel sorterat upp mina spelistor kompositörvis.
Ibland finns det skivor som innehåller fler en bara en kompositör.
Då blir det ytterligare en kategori som man måste ta i beaktande.
Inbland faller den ner i kategorin övrigt eller samling.
Jag har ialla fall inte lyckats med att lägga alla skivor i bokstavsordning numera, även om inte alla skivor innehåller EN ENDA kompositör.
Det blir som sagt flera kategorier.
Det här känns helt värdelöst då jag har lagt ner mycket tid på att katalogisera och spara ner mina CD skivor i iTunes.
Jag känner att jag inte har koll på nått!!!

De första frågor som jag skulle vilja fråga är;

• Finns det några bra alternativa program som man kan använda sig av för att ladda ner sin gedigna skivsamling?
• Är det någon där ute som är lite som en iTunes expert som skulle kunna lära mig en hel del om det här programmet, så kanske jag kan lugna ner nerverna?!?
• Är det någon som kan svara på min fråga angående varför inte skivans omslags bild visas i rutan när jag har kopierat/dragit bilden från nätet ner till rutan, sparat om bilden till olika format etc etc etc.
Bör tilläggas att jag har mitt iTunes bibliotek på en extern HD.

Please, Please. Hjälp mig så att jag kan få lite ordning på det här skröffset..... :laserbok: :laserbok: :laserbok: :laserbok: :wacko: :wacko: :wacko: :angry: :angry:

Redigerat av garretblake, 13 December 2012 klockan 19:50.

• 0

#2 jroef

jroef
  • Medlem
  • 94 inlägg
  • Mac(ar): MBP 13"

Postad 13 December 2012 klockan 21:59

Jag använder mej av kompositör också, jag kör allt med smarta spellistor, där har man full frihet att ställa in exakt och den uppdateras automatiskt när man lagt in något nytt.

Lägga till bild i 11an tror jag bara går genom CMD+i och lägga i bildrutan där, den lilla i hörnet som fanns i 10an verkar vara borta.
Funkar med dom flesta bildformaten

Finns en del tips under "Hjälp" menyn.

Blev lite paff med updaten först men börjar hitta alla funktioner igen, dom är bara dolda :)
  • 0

#3 garretblake

garretblake
  • Medlem
  • 54 inlägg

Postad 13 December 2012 klockan 22:15

Tack Jroef!

Jag skall kolla upp det lite mer.
Kan man göra smarta spellistor i efterhand och att de kompositörer hamnar i rätt spellista efteråt?
Hoppas du förstod den konstiga meningen!!!

MVH
Tobbe
  • 0

#4 garretblake

garretblake
  • Medlem
  • 54 inlägg

Postad 13 December 2012 klockan 22:47

:superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad: :superirriterad:

Är det någon som kan ge mig en lektion om ur det fungerar med nerladdade bilder.

Jag brukar spara bilder och minska ner dem i förhandsvisningen.
Minska ner upplösningen så att bilden inte väger så mycket. Brukar alltid ta för vana att spara den i JPG.
Vissa bilde går bra vissa inte . Det är jättefrustrerande :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Hur sjutton skall jag göra. :( :( :( :( :( :(
  • 0

#5 johnalder

johnalder
  • Medlem
  • 12955 inlägg
  • Plats: Fjärdhundra
  • Mac(ar): MacBook Pro 13'' Retina, Mac Mini, iPhone 5

Postad 14 December 2012 klockan 08:58

Tack Jroef!

Jag skall kolla upp det lite mer.
Kan man göra smarta spellistor i efterhand och att de kompositörer hamnar i rätt spellista efteråt?
Hoppas du förstod den konstiga meningen!!!

MVH
Tobbe

Smarta spellistor suger in all befintlig musik och kommande, bara informationen i låtarna stämmer överens med dina kriterier.
  • 0

#6 Aureus

Aureus
  • Medlem
  • 85 inlägg
  • Mac(ar): UMBP

Postad 14 December 2012 klockan 15:13

Personligen tycker jag nya itunes är mycket bättre då man man nu köa låtar på ett mycekt smidigare sätt. Håller man in alt och dubbelklickar på en låt så kommer den att köas och spelas som nästa låt.

Album som har flera kompositörer/artister måste man lägga till en albumartist/kompositör tagg (Album Artist för mig eftersom jag föredrar att ha allt på engelska) i ID3 taggen för att det inte ska blir flera album av samma cd. Jag är lite osäker om jag har uppfattat dig rätt men jag hoppas detta löser iaf ett av dina problem. (Se bild)

Om du gillar att ha listor efter kompositör så behöver du inte ha smarta spellistor för det. Det finns nämligen en flik högst upp i mitten på itunes som heter "Artists" (antar artister på svenska itunes) där har du alla artister och albumartister sorterade i bokstavsordning.

Sen med albumbilder så måste man tänka på att de får inte vara för stora. Normalt brukar de vara 600*600 man kan ha större men det kan slöa ner itunes om man har en väldigt stor musikbibliotek. Visas inte bilden ordentligt så kan det vara lite olika orsaker men vanligaste lösningen brukar vara att man öppnar bilden i en bildredigerare och gör sparar en ny kopia av bilden. Preview som följer med OS X funkar utmärkt annars kan man använda sig utav photoshop eller pixelmator.

Bilden under får man fram genom att markera en eller flera låtar och trycka ner ⌘+i.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Aureus, 14 December 2012 klockan 15:14.

• 0

#7 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 7221 inlägg
  • Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 14 December 2012 klockan 15:23

Om du gillar att ha listor efter kompositör så behöver du inte ha smarta spellistor för det. Det finns nämligen en flik högst upp i mitten på itunes som heter "Artists" (antar artister på svenska itunes) där har du alla artister och albumartister sorterade i bokstavsordning.

Men artist och kompositör är inte samma sak.. Artister framför ofta andras verk. Om man exempelvis sorterar klassisk musik så förstår jag att man gärna vill ha sorterat efter typ Mozart, Beethoven och så vidare i bokstavsordning - men de är inte artisterna. Deras verk framförs av någon eller några, exempelvis Royal Symphonic Orchestra of... någon.. då är "royal symphonic" artisten som kan framföra flera kompositörs verk...

Smarta spellistor tror jag är lösningen!

Redigerat av Raphael, 14 December 2012 klockan 15:24.

• 0
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com

#8 Aureus

Aureus
  • Medlem
  • 85 inlägg

Postad 14 December 2012 klockan 17:01

Men artist och kompositör är inte samma sak.. Artister framför ofta andras verk. Om man exempelvis sorterar klassisk musik så förstår jag att man gärna vill ha sorterat efter typ Mozart, Beethoven och så vidare i bokstavsordning - men de är inte artisterna. Deras verk framförs av någon eller några, exempelvis Royal Symphonic Orchestra of... någon.. då är "royal symphonic" artisten som kan framföra flera kompositörs verk...

Smarta spellistor tror jag är lösningen!

Sant! Ja då är nog smarta spellistor det lättaste lösningen.

Redigerat av Aureus, 14 December 2012 klockan 17:02.

• 0

#9 Aureus

Aureus
  • Medlem
  • 85 inlägg

Postad 14 December 2012 klockan 17:39

Ibland finns det skivor som innehåller fler en bara en kompositör.
Då blir det ytterligare en kategori som man måste ta i beaktande.
Inbland faller den ner i kategorin övrigt eller samling.
Jag har ialla fall inte lyckats med att lägga alla skivor i bokstavsordning numera, även om inte alla skivor innehåller EN ENDA kompositör.
Det blir som sagt flera kategorier.
Det här känns helt värdelöst då jag har lagt ner mycket tid på att katalogisera och spara ner mina CD skivor i iTunes.
Jag känner att jag inte har koll på nått!!!

Itunes eller rättare sagt ID3v2 taggen har alltid varigt bristfällig i detta då den tar allt info i fältet och räknar det som ett enda "tag". Dessutom så följer inte itunes alla ID3v2 specifikationer som man har satt men det går vi inte in på nu.

Det jag brukar göra är att lägga till extra info om låten i kommentarsfältet med ett # före varje tex artist namn, samma sak om den faller in i flera musikstilar osv. Då kan man lägga till regeln i den smarta spellistan att den ska kolla igenom kommentarsfältet efter ett #artistnamn/kompositör att lägga till. Lite som hashtaggen i twitter, inte optimalt men bättre än ingenting.

Redigerat av Aureus, 14 December 2012 klockan 17:52.

• 0

#10 Alix

Alix
  • Medlem
  • 22069 inlägg
  • Mac(ar): Macmini2,1

Postad 14 December 2012 klockan 17:48

Vad gäller artist & kompositör vill jag bara påpeka att artisten är enormt betydelsefull när det gäller uttolkandet av en kompositör, särskilt inom klassisk musik. Samma verk kan vara allt från gudomligt till skrattretande på grund av detta. Exempelvis Ogdon jämfört med Bækkelund* vad gäller Griegs pianokonsert. Fast alla tycker ju inte lika, en del kanske tycker tvärtom (vad gäller Ogdon och Bækkelund, alltså), men då är ju artisten likafullt betydelsefull...

*Edit: Jag tog bort Bækkelund från iTunes så att jag inte ska riskera höra den.

Redigerat av Alix, 14 December 2012 klockan 17:49.

• 0

#11 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 7221 inlägg
  • Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 14 December 2012 klockan 21:42

Det stämmer att artisten är enormt betydelsefull vid uttolkandet av en kompositörs verk.. Men om man listar kompositörer i bokstavsordning får man ju med alla artister också. Exempelvis man klickar på "Mozart" och så får man fram alla som har spelat in Mozart. Jag tycker absolut att det vore en fördel för iTunes att ha en snabbknapp för sortering av kompositörer. Nu verkar iTunes mer inriktad på s k "modern populärmusik".
Men tills dess får vi hålla till godo med smarta spellistor. :)
  • 0
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Allt om iPhone