Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara/Backup på appar i datorn?


Cullyn

Rekommendera Poster

Har en iPhone med en massa appar, dessa sparas ju också på datorn när jag synkar mot iTunes. Har också synk mot iCloud. Finns det någon mening med att spara dem på datorn, eller kan jag radera program från iTunes? Blir det några problem om jag gör det såhär i efterhand? Förklara gärna utförligt :) Tack! (Liten HD pga SSD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att alla appar du köpt från Apple Store hamnar där. Kolla hur stor plats de tar, tror att man kan ladda ner köpta appar igen, kanske någon annan vet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt apparna ifrån Itunes så har du ju alltid tillgång till dem igen via appen "iTunes/Uppdatera/köpt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, ok. Men ni tror apparna ligger kvar i luren även om jag tar bort synken i iTunes? iCloud borde väl minnas vilka appar jag haft installerade om något händer? Hur gör ni, bara iCloud-synk eller bådadera? Grejen är att dör phone eller iPad och jag har en kass satellituppk så är det alltid tryggt att ha en backup i datorn...Men 250 appar tar plats på min lilla disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte synkar genom iTunes så går det bra att spara en backup där nån gång ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om jag gör det utan att spara apparna där så tömmer den inte iPhonen näst på appar nästa gång? Vet att jag lyckades med det med musiken någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda omnidisksweeper för att se hur stor itunes är, skaffa mig en bild vad som är lönt att ta bort resp inte. http://www.omnigroup.com/products/omnidisksweeper/ Det är ju klart att det är bekvämt med icloud, jag föredrar att ha järnkoll. Om du nu har så stora problem med space lägg de stora filerna (eller det kanske går med itunes) på en extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om jag gör det utan att spara apparna där så tömmer den inte iPhonen näst på appar nästa gång? Vet att jag lyckades med det med musiken någon gång.

 

1. Stäng av synkning av appar i Itunes

2. Ta bort dem ur itunes

 

win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Stäng av synkning av appar i Itunes

2. Ta bort dem ur itunes

 

win.

 

Fungerade faktiskt inte. Raderade alla appar ur iTunes (efter att avmarkerat rutan "synkronisera nya program automatiskt", något annat alternativ fanns inte), Skulle därefter testa synka telefonen utan att på verka apparna, men datorn frågade då om jag inte ville föra över programmen - annars skulle de raderas från min iPhone. Så för tillfället för jag över 274 appar från telefonen till datorn. Fail :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att även backupa apparna på datorn är ganska stor. Det händer nämligen ibland att appar försvinner från App Store, exempelvis på grund av att tillverkarna väljer att plocka bort dem. Vid varje återställning som jag har gjort har ett antal appar försvunnit, nu senast var det exempelvis Webhallen och ett annat program som jag hade köpt.

Så mitt tips är att backupa både via Icloud och genom att låta itunes tanka ner alla appar som man tankar hem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade faktiskt inte. Raderade alla appar ur iTunes (efter att avmarkerat rutan "synkronisera nya program automatiskt", något annat alternativ fanns inte), Skulle därefter testa synka telefonen utan att på verka apparna, men datorn frågade då om jag inte ville föra över programmen - annars skulle de raderas från min iPhone. Så för tillfället för jag över 274 appar från telefonen till datorn. Fail :)

 

 

Vet inte varför det inte funkar. De har kanske ändrat det i senare versioner av itunes då.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Vart tar backupen på ipaden man gör vägen, finns det en mapp någonstans så man kan se den????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Finder: Anv kortkommandot: ⇧⌘G

Klistra in i raden:

~/Library/Application Support/MobileSync/Backup

...o sen "ok".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...