Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Problem att skicka mail


  • Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Intel_bigmac

Intel_bigmac
  • Medlem
  • 23 inlägg
  • Appleprylar: Imac och MBP15 Alu 2009

Postad 10 december 2012 klockan 14:38

Tänkte kolla om någon kan hjälpa och klura ut varför det inte går att skicka mail med programmet mail i OS X?
Har funkar perfekt innan, men det "la av" i början av december.
Spelar ingen roll om jag försöker skicka via mitt iCloud konto eller telia. (Har tre konton i mail)
När jag klickat på "Skicka" så är mailet försvunnet, finns inte ens i "Utkast" eller "Skickat"! (Helt borta alltså!)
Testar jag från min iPad så funkar det att skicka problemfritt.
Har testat att logga ut från iCloud i systeminställningar, tagit bort kontot från mail och uppdaterat till 10.7.5 och givetvis
startat om ett antal gånger. Är grymt trött på detta nu... :(
Har även testat att skicka från iCloud på internet och det funkar fint det med.

Plz help! ;)
  • 0

#2 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 828 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 10 december 2012 klockan 16:42

Se om dessa tipsen ger dig nåt..
Använd Googleöversätt om engelskan är för jobbig


http://forum.macworl...t-och-internet/

sedan har Apple dessa råden

http://support.apple...SE&locale=sv_SE

Redigerat av Pocahontas, 10 december 2012 klockan 16:50.

  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

 

 

 

                               


#3 Intel_bigmac

Intel_bigmac
  • Medlem
  • 23 inlägg
  • Appleprylar: Imac och MBP15 Alu 2009

Postad 10 december 2012 klockan 17:17

Har kollat med anslutningsgranskaren med och den visar gröna lampor.
Det skumma är att skriver jag ett meddelande och trycker skicka (oberoende på vilket konto jag använder) så är det puts väck, finns varken i skickat eller i utkast...
Man ska ju inte behöva köra mail via webbläsaren det är ju inte alltid man kommer åt den. :( (Om man tex sitter på flyg etc)
  • 0

#4 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 828 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 10 december 2012 klockan 17:42

Hur ser det ut i dina inställningar för Brevlådefunktione

Bifogad fil  Skärmavbild 2012-12-10 kl. 17.42.02.jpg   46,55K   2 Antal nerladdningar
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

 

 

 

                               


#5 Intel_bigmac

Intel_bigmac
  • Medlem
  • 23 inlägg
  • Appleprylar: Imac och MBP15 Alu 2009

Postad 10 december 2012 klockan 18:31

Om jag kollar på tex mitt iCloudkonto så står det: (i-kryssat)
- Spara utkast på servern
- Skickar spara skickade brev på servern

Tycker det är skumt eftersom det verkar vara rätt ifyllt där. (Har inte ändrat något heller)
  • 0

#6 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 454 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 10 december 2012 klockan 21:22

Troligen har något hänt med ditt Mailprogram, alltså själva filerna på hårddisken. Testa att ominstallera systemet. Om du går in på återställningspartitionen (cmd + R vid uppstart) så kommer alternativet ominstallation finnas där. Detta raderar inte ditt användarkonto utan det är kvar, men du får ny systemmapp. Kolla även hårddisken.
  • 0

#7 Intel_bigmac

Intel_bigmac
  • Medlem
  • 23 inlägg
  • Appleprylar: Imac och MBP15 Alu 2009

Postad 10 december 2012 klockan 23:36

Skall nog ändå slänga in en SSD och uppgradera till ML så man kanske slår två flugor i en smäll när man gör det då!
Tack för svaret och jag återkommer så fort jag fått ordning på det! :)
  • 0

#8 Intel_bigmac

Intel_bigmac
  • Medlem
  • 23 inlägg
  • Appleprylar: Imac och MBP15 Alu 2009

Postad 24 januari 2013 klockan 21:56

En uppdatering och lösningen:

Hade mailprogrammet öppet en längre tid än vanligt (ca 10 minuter) och då poppade en dialogruta upp där mail klagade på utgående server...hmmm...
Jag har ju inte ändrat något där plus att jag även kontrollerat utgående server innan.
Denna gången så editerade jag listan (med utgående server) och tog bort alla utgående servrar som inte används och sen la jag in iCloud igen precis som det var innan. Då
hoppade alla mina testmail osv upp som jag försökt skicka under en längre tid och den skickade mail igen.
Så nu funkar det!
  • 0




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar