Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att skicka mail


Intel_bigmac

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om någon kan hjälpa och klura ut varför det inte går att skicka mail med programmet mail i OS X?

Har funkar perfekt innan, men det "la av" i början av december.

Spelar ingen roll om jag försöker skicka via mitt iCloud konto eller telia. (Har tre konton i mail)

När jag klickat på "Skicka" så är mailet försvunnet, finns inte ens i "Utkast" eller "Skickat"! (Helt borta alltså!)

Testar jag från min iPad så funkar det att skicka problemfritt.

Har testat att logga ut från iCloud i systeminställningar, tagit bort kontot från mail och uppdaterat till 10.7.5 och givetvis

startat om ett antal gånger. Är grymt trött på detta nu... :(

Har även testat att skicka från iCloud på internet och det funkar fint det med.

 

Plz help! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om dessa tipsen ger dig nåt..

Använd Googleöversätt om engelskan är för jobbig

 

 

https://forum.macworld.se/topic/154255-ett-saett-att-tackla-problem-med-e-post-och-internet/

 

sedan har Apple dessa råden

 

http://support.apple.com/kb/TS3276?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat med anslutningsgranskaren med och den visar gröna lampor.

Det skumma är att skriver jag ett meddelande och trycker skicka (oberoende på vilket konto jag använder) så är det puts väck, finns varken i skickat eller i utkast...

Man ska ju inte behöva köra mail via webbläsaren det är ju inte alltid man kommer åt den. :( (Om man tex sitter på flyg etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i dina inställningar för Brevlådefunktione

 

post-113-041153500 1355157720_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar på tex mitt iCloudkonto så står det: (i-kryssat)

- Spara utkast på servern

- Skickar spara skickade brev på servern

 

Tycker det är skumt eftersom det verkar vara rätt ifyllt där. (Har inte ändrat något heller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har något hänt med ditt Mailprogram, alltså själva filerna på hårddisken. Testa att ominstallera systemet. Om du går in på återställningspartitionen (cmd + R vid uppstart) så kommer alternativet ominstallation finnas där. Detta raderar inte ditt användarkonto utan det är kvar, men du får ny systemmapp. Kolla även hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall nog ändå slänga in en SSD och uppgradera till ML så man kanske slår två flugor i en smäll när man gör det då!

Tack för svaret och jag återkommer så fort jag fått ordning på det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En uppdatering och lösningen:

 

Hade mailprogrammet öppet en längre tid än vanligt (ca 10 minuter) och då poppade en dialogruta upp där mail klagade på utgående server...hmmm...

Jag har ju inte ändrat något där plus att jag även kontrollerat utgående server innan.

Denna gången så editerade jag listan (med utgående server) och tog bort alla utgående servrar som inte används och sen la jag in iCloud igen precis som det var innan. Då

hoppade alla mina testmail osv upp som jag försökt skicka under en längre tid och den skickade mail igen.

Så nu funkar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...