Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej flytta iconer, kan ej använda "klistra in" m.fl.fel


Gunnar_F

Rekommendera Poster

Efter fyra felfria år har nu min iMac 24", tidig 2008 med 10.5.8 fått stora problem:

 

1) det går inte att flytta ikonerna på skrivbordet eller att dra dokument mellan mappar (får använda Automator för att t.ex. flytta filer till papperskorgen). Men hela fönster går bra att flytta runt som vanligt

 

2) kan inte använda funktionen "klistra in" under Redigera (gäller alla program)

 

3) CD/DVD skivor spottas ut efter ca 10 sekunder

 

4) det går ej att skriva ut. Vid utskrift startar drivrutinen som vanligt men stängs efter några sekunder

 

Problemen började efter installation av Office for Mac 2011. Office-paketet (och allt annat jag använde) fungerade som det skulle, men när jag sedan skulle öppna VMWare fusion med XP några dagar senare så dök ovanstående problem upp.

 

Har nu plockat bort både Fusion och Office-paketet. Har kört "reparera skivbehörigheter" och "Kontrollera skiva". Fick medelandet "Startskivan nästan full". Hårddisken är fylld till 63%. Har också provat säkert läge. Problemen kvarstår.

 

Eftersom datorn spottar ut alla skivor så kan jag inte ominstallera eller göra något med skivorna som följde med datorn.

 

Tacksam för råd och tips.,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skapa en ny användare och se om även denna har samma problem.

 

 

Angående DVD-läsaren så är den troligen defekt och behöver bytas. Finns USB-läsare att köpa för några hundringar som fungerar fint.

 

 

Om jag var du hade köpt SnowLeopard för 150kr och sen fultankat hem en kopia från PirateBay eller dylikt och återskapat imagen på ett USB-minne och installerat från.

Alternativt be en kompis med mac göra en kopia av skivan till ett usb-minne

http://store.apple.com/se/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Provade med ny användare, men tyvärr ingen skillnad. Att DVD-läsaren är deffekt tror jag inte därför att jag brände ett par DVD-skivor utan problem bara dagen innan alla andra fel dök upp. Men säker är jag ju inte. Anledningen till att jag håller mig kvar i Leopard är att mitt Photoshop inte går under snöleoparden. Jag har kört snöleoparden på jobbet ett par år och tycker inte att det är prisvärt att byta upp mig hemma, då det även skulle inkluderar en nödvändig uppdatering av photoshop.

 

Får nog göra som du föreslår och installera via ett usb-minne. Eller går det kanske att använda en gammal iMac G4 som DVD-läsare via firewirekabel, trots att det är en G4 med Tiger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte med säker omstart. Körde "Kontrollera skiva" på hårddisken. Fick svaret "Enheten Macintosh HD verkar vara felfri".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...