Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VPN i kombination med NAS?


Herman76

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är en hyfsat ny Mac-användare som behöver lite hjälp med det här med nätverk.

Jag har en Mac Mini samt en NAS som står för lagringen i hemmet. Nu till frågan:

Jag använder Mullvaden för att vara anonym på nätet. Hemma har jag en Time Capsule och nätverkskabel mellan datorn, routern och NASen som är en Qnap. Om jag kopplar upp mig via Mullvaden, laddar ner något och lägger det på NASen, går mitt IP-nummer då att spåra? Eller kan jag vara lugn?

Och hur fungerar det om Mac Minin är ansluten via VPN men att jag surfar på min mobiltelefon över det trådlösa nätverket, kan jag då bli "upptäckt"?

 

Jag känner mig väldigt osäker på detta område och uppskattar all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"mullvad" hanterar ju din kommunikation utåt på nätet, vad du hittar på innanför det (via dator eller VPN på telefonen) kvittar, den trafiken syns inte utåt. Dessutom så har du ju ditt nätverk interna adresser på nätverket och ut mot internet och genom din leverantör en extern IP.

 

Så fortsätt du spara på din NAS, det syns aldrig utåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Jag är inte så hemma på det här med nätverk och VPN. Då vet jag att det bara är att gasa på. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...