Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel filformat när jag sparar i CS6 Photoshop


lassetbl

Rekommendera Poster

Efter jag installerat CS6 Photoshop märkte jag att det blir omkastade filformat när jag ska "Spara som…/Save As" . För att spara i .jpg måste jag istället välja "Multi-Picture Format", en del blir rätt med de flesta fel. Har gjort uppdatering till 13.0.1 x64. Kastade prefsfilen utan resultat.

post-71049-096396500 1354883823_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spara bilder som ska ha webbformat genom "save for webb". där har du mer kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter jag installerat CS6 Photoshop märkte jag att det blir omkastade filformat när jag ska "Spara som…/Save As" . För att spara i .jpg måste jag istället välja "Multi-Picture Format", en del blir rätt med de flesta fel. Har gjort uppdatering till 13.0.1 x64. Kastade prefsfilen utan resultat.

 

Du kan inte ha Adobe RGB som färgprofil i en .jpg-fi (såg att du hade den iklickad)l. jpg är i sRGB-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SteveK för ditt inlägg, jag får dock ingen ordning på detta trots “nästan alla” inställningar man kan göra i Color Settings etc. Har bockat ur diverse rutor utan att det hjälpte heller. Jämförde alla inställningar med mitt förra CS5.5 Photoshop (som jag har kvar) och ställde in precis på samma sätt i CS6 men det går inte ändå.

 

Photoshop blir psd - helt OK.

BMP blir bmp - helt OK.

 

Men, jpg blir eps, Multi-Picture blir jpg, PNG blir PCX och TIFF blir pxr ??

 

Alltså, några stämmer andra inte, det finns ingen konsekvens i detta tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha Adobe RGB som färgprofil i en .jpg-fi (såg att du hade den iklickad)l. jpg är i sRGB-format.

 

Det där är ett helt felaktigt påstående.

 

JPEG filer kan ha vilken färgrymd som helst, Gråskala, RGB eller CMYK och till dessa en relevant ICC-profil.

 

 

 

Har du provat att öppna filen i Preview och se vad som händer där. Kan vara att din fil är korrupt eller har andra fel.

 

Du skriver att JPG blir EPS, menar du att du kan spara din JPG som EPS?.

 

Spara som ger ju dig möjlighet att välja format, det verkar lite rörigt det här...

 

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att öppna filen i Preview och se vad som händer där. Kan vara att din fil är korrupt eller har andra fel.”<br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px; ">

Tack för svar, hänger inte med riktigt när du säger Preview? Kan du specificera lite närmare vad du menar?

Du skriver att JPG blir EPS, menar du att du kan spara din JPG som EPS?.”

Sparar jag filen som .jpg blir det just .eps(?). Rätt virrigt med andra ord…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spara bilder som ska ha webbformat genom "save for webb". där har du mer kontroll.

 

Hej, jag ska i detta fall inte spara för webben utan som en färdig vanlig bild, då dyker detta problem upp. Hittills har jag inte kommit på någon lösning, tyvärr…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ska i detta fall inte spara för webben utan som en färdig vanlig bild, då dyker detta problem upp. Hittills har jag inte kommit på någon lösning, tyvärr…

 

det spelar ingen roll om du ska använda bilden på webben eller inte, det handlar om vilket format du sparar bilden i. jpeg, gif och png anses som webbformat.

 

alltså är det smidigare att spara ut dessa format via spara för webb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. ang »spara för webb« - i tidigare cs versioner så fungerade det inte att få med en icc-profil (ex sRGB)i en png på detta vis (tvunget att köra »spara som«).. är detta numera löst ? .. lite trist att få matta färger närhelst man behöver en png med transparens ..

 

 

 

.. har ingen aning tyvärr om vad detta (trådens initiala) problem kan vara ..

 

.. vet inte om man kan använda exif viewer ?? för att kolla om den exporterade eps:en egentligen är en jpg fil ?? ..

 

.. Preview = Förhandsgranskning ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du väljer att spara som JPEG och det blir EPS istället så är det något som är generalfel!

 

Kan det vara så att filen bara fått fel filändelse? Det brukar inte Photoshop gilla.

 

Vad händer om du döper om filen helt och hållet utan att ange någon filändelse?

 

 

Angående Spara för Web, bilder för webben behöver i regel inte infoga några ICC-profiler då alla webläsare antar att allt för webben är i sRGB, så konvertera till sRGB innan du sparar din PNG den för web så borde det räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Spara för Web, bilder för webben behöver i regel inte infoga några ICC-profiler då alla webläsare antar att allt för webben är i sRGB, så konvertera till sRGB innan du sparar din PNG den för web så borde det räcka.

 

 

det finns en checkbox i spara för web dialogen för att konvertera till sRGB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns en checkbox i spara för web dialogen för att konvertera till sRGB.

 

Jovisst men då ser du inte vad som händer med bilden. Den konverteras på vägen ut. Om det är bilder som du vill ha hög kvalitet på så kan det vara bättre att göra konverteringen först, du behöver ju inte spara originalet efter det, bara spara som web och stäng utan att spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...