Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro Retina 13" eller 15"?


LRE

Rekommendera Poster

Jag har ännu inte tagit mig till skott att inhandla en MacBook Pro Retina, men nu när både 13" och 15" finns så tänker jag slå till med en julklapp till mig själv. Dock antingen en 13" eller en 15". Problemet är att jag inte vet vilken skärmstorlek jag vill ha.

 

Det jag ska använda datorn till är:

* Internet (exempelvis: surf, mail, Facebook etc.).

* Till och börja med lättare bild-/filmredigering, ev. mer avancerat längre fram (exempelvis/kanske: Pixelmator, Adobe Photoshop etc.).

* Skriva en bok (och förhoppningsvis flera böcker).

* Något eller några designprogram (exempelvis/kanske: SketchBook Pro, InDesign, AutoCAD, Cinema 4D etc.).

 

Jag är osäker på hur mycket jag kommer att bära med mig datorn, men 13" har helt klart en stor fördel framför 15" vad gäller bärbarhet.

Det jag vet dock är att jag kommer använda datorn lite överallt hemma (inte enbart vid ett skrivbord alltså), men också med mig ut på stan och om jag åker iväg någonstans så vill jag kunna använda datorn utan att känna att det är jobbigt och/eller omständigt att använda datorn "på språng". Frågan är hur mycket/ofta jag kommer använda datorn/ha med mig datorn "på språng".

 

Då jag har 10% studentrabatt så hamnar priserna på 19 308 kr för 13" respektive 21 108 kr (eller 21 648 kr för 2,6 GHz processorn) för 15".

På 13" så väljer jag att uppgradera till i7 processorn. På 15" väljer jag antingen 2,3 eller 2,6 GHz versionen av processorn (troligtvis den sistnämna då prisskillnaden "endast" är 540 kr) och jag väljer också att uppgradera till 16 GB RAM. Båda har 256 GB flashhårddisk.

 

Så mina frågor är alltså:

* Vilken dator är mest trolig att passa mina behov?

* Skulle jag, prestandamässigt, klara mig på 13" (tänker främst på avsaknaden av separat grafikkort och endast 8 GB RAM)?

* Normalt sett tycker jag 13" datorer har för liten skärm, men jag kanske kommer uppleva Retinan annorlunda tackvare sin höga skärmupplösning?

* Är 15" Retinan otymplig att bära med sig?

* Jag tycker att det är en väldigt liten prisskillnad mellan 13" och 15" modellerna (för att vara exakt så är prisskillnaden 1800 kr om jag väljer 2,3 GHz versionen eller 2340 kr om jag väljer 2,6 GHz versionen) i förhållande till hur mycket mer prestanda 15" erbjuder. Vad är era tankar/rekommendationer om det?

 

Jag vill ha den Retinan som passar mig och mina behov bäst. Speciellt då det handlar om en hel del pengarna också.

Jag förväntar mig att datorn ska klara av att hålla i minst tre (3) år för mina behov.

 

Om ni har några ytterligare rekommendationer eller erfarenheter om/av 13" och/eller 15" MacBook Pro Retina så snälla dela med er av dem.

Observera att jag inte är intresserad av några andra modeller än MacBook Pro Retina.

Jag har också klämt och känt på båda modellerna utan att bli särskilt mycket klokare.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel HD4000 och 8gig ram gjorde att det inte blev ett 13" MBPr köp.

Så jag avvaktar tills det kommer en vettig nivå på 13". Kommer det inte så får man köpa sig en begagnad e-machine för 800:- när min nuvarande MBP kastar in handduken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 15 tummarn. Den är lättare än en vanlig 13 tums MacBook Pro

 

Men är 15" tillräckligt smidig att bära runt på då? Tänker på själva formfaktorn/måtten på datorn, och inte vikten, som kanske gör den för klumpig och jobbig att bära med sig.

 

Sen vore jag tacksam om det finns några fler där ute som kan bidra med dennes tankar och förslag på mina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl personlig preferens, jag tycker att den är lagom. Klart sitter man på en buss kan man önska sig en mindre. Men då skulle jag personligen ta en 11"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min Macbook Pro 15" med Retina skärm i någon månad nu och har bara positiva saker att säga om den. När det kommer till prestanda så är den ett monster. Jag har dock valt till 16GB RAM vilket jag också rekommenderar dig till att göra för att det går inte att byta ut i framtiden så det gäller att tänka långsiktigt här. jag har även valt att plocka in en 2.6 gHZ processor. När det kommer till portabilitet så är den faktiskt mer än helt okej för att vara en 15 tummare. Den är fantastiskt portabel till att vara 15", men dock ibland så kan man få känslan att bära runt på en tyngre dator. Men vad gör det när man har den fantastiska skärmen och fantastiska komponenter inuti? Jag är mer än nöjd. Jag tror att visst är MBP med Retina 13" en bra dator, men när det kommer till det tyngsta så kommer grafikkortet gå hårt åt och detsamma gäller RAM - minnet.

 

Så mina rekommendationer till dig är att tänka noga innan du väljer. Och ha verkligen med i dina beräkningar att du inte kommer att kunna byta ut komponenter på egen hand. Så välj bra komponenter om plånboken tillåter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bära med sig något är att bära för stort/tungt.

Så samtidigt som du funderar kan du ju testa att slänga ner något som motsvarar storlek eller vikt på något av alternativen i en vecka och se om det känns skönt att bära. En nackdel med det är ju att du får bara bördan, inte fördelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hejsan igen!

 

Så här en månad senare har jag ännu inte kunnat komma fram till något vettigt beslut.

 

Som jag ser det nu så är 13" för- resp. nackdelar följande:

+ smidigare formfaktor

- tveksam prestanda

- kanske för liten skärm

 

och 15" för- resp. nackdelar följande:

+ prestandan

+ jag vet att jag inte tycker skärmen är för liten

- den är inte för tung, men dess formfaktor (dess mått) kanske kan göra den för otymplig

 

Jag har ännu en gång varit och klämt och känt på dem båda, tittat runt i olika program som Pages, iPhoto, Safari etc., ändrat från "bäst för Retina-skärm" till de andra alternativen med mera - utan att jag blivit något som helst klokare...

 

13" smidiga formfaktor gör mig väldigt sugen på den, men samtidigt så är jag rädd för att jag inte kommer trivas med skärmstorleken.

Jag har därför också funderat på att köpa en Thunderbolt display, men då den idag saknar USB 3.0 så är det inget alternativ. I och för sig så lär väl en ny generation dyka upp under det här året, eller vad tror ni? Någon annan skärm med USB 3.0, snygg design (som ej heller är plastig!) och har samma upplösning som Thunderbolt displayen har jag ej kunnat hitta. Dessutom är jag inte jättesugen på en extern skärm.

 

15" är jag istället rädd för ska bli för stor att bära med sig. Kan man sitta med den enkelt i soffan, sängen, på ett café, i ett tåg etc.?

Jag vet och andra sidan inte hur mycket jag kommer använda den utanför hemmet så att säga, men ju smidigare datorn är ju oftare lär den väl bli använd "utanför hemmet" också... Jag tror också att 15" kanske har lite för mycket prestanda för vad jag faktiskt behöver. Inget jag kommer göra med datorn är väl på "professionell nivå", i alla fall i dagsläget.

 

Inte så stor skillnad, men jag uppdaterar listan med vad jag ska använda datorn till/vilka program jag ska använda ändå:

* Lättare film-/bildredigering, dock inte dagligen (kanske Pixelmator, Apeture etc.).

* Skriva bok.

* Någon form av designprogram och skissprogram, dock inte dagligen (kanske SketchUp, Blender, Sketchbook etc.).

* Vanlig internetanvändning.

 

Så vad är era tankar?

* Klarar jag mig prestandamässigt på 13" för det jag ska använda datorn till eller behövs 15" för att allt ska flyta på problemfritt både idag och om två-tre år?

* Är 15" för avancerad och olämplig för någon som studerar och alltså inte arbetar professionellt med datorn? (datorn kommer inte användas till skolarbete då skolan står för datorer).

* Hur mycket bättre kan nästa generation av 13" tänkas vara prestandamässigt? Och den lär väl ända vara konfigurerbar med 16 GB RAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Så här en månad senare har jag ännu inte kunnat komma fram till något vettigt beslut. ...

Och hur tror du att någon ska kunna hjälpa dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur tror du att någon ska kunna hjälpa dig?

 

Ursäkta?!

 

Jag vet inte vad du menar med ditt inlägg, men som jag tolkar det så är svaret enkelt - jag vill ha input, förslag och vad som kan vara bra att tänka på vid val av dator. Jag trodde det här var ett Mac-forum, och där ska man kunna få hjälp av andra personer om man har frågor angående Mac. Menar du att så inte är fallet?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta?!

 

Jag vet inte vad du menar med ditt inlägg, men som jag tolkar det så är svaret enkelt - jag vill ha input, förslag och vad som kan vara bra att tänka på vid val av dator. Jag trodde det här var ett Mac-forum, och där ska man kunna få hjälp av andra personer om man har frågor angående Mac. Menar du att så inte är fallet?!

Du har fått flera synpunkter i tråden, vad tyckte du att de gav dig? Efter en månad vet du i praktiken lika lite som innan? Hur tycker du prognosen ser ut att du skulle kunna avgöra saken med hjälp av någon annan?

 

Se så, du velar bara, sätt ned foten nu. Ta 15-tummarn. Eller 13-tummarn. Du blir nöjd. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått flera synpunkter i tråden, vad tyckte du att de gav dig? Efter en månad vet du i praktiken lika lite som innan? Hur tycker du prognosen ser ut att du skulle kunna avgöra saken med hjälp av någon annan?

 

Se så, du velar bara, sätt ned foten nu. Ta 15-tummarn. Eller 13-tummarn. Du blir nöjd. :)

 

 

 

Visst har jag fått synpunkter ja, men min tanke var att det nu efter en tid kanske finns fler som kan dela med sig av sina förslag, idéer mm eftersom jag fortfarande inte känner att jag ta ett beslut utifrån den informationen jag fått.

Ja, det stämmer väl att jag inte vet så mycket mer nu.

Prognosen ser ut.. ja, om jag får fler svar så är chansen större att jag får veta vad jag bör och inte bör väga in i valet av dator. Är det något som är konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag fått synpunkter ja, men min tanke var att det nu efter en tid kanske finns fler som kan dela med sig av sina förslag, idéer mm eftersom jag fortfarande inte känner att jag ta ett beslut utifrån den informationen jag fått.

Ja, det stämmer väl att jag inte vet så mycket mer nu.

Prognosen ser ut.. ja, om jag får fler svar så är chansen större att jag får veta vad jag bör och inte bör väga in i valet av dator. Är det något som är konstigt?

Nej, inget konstigt i sig, men det handlar ju om relativt nya datormodeller, så folk som har erfarenheter av dem är nog relativt få, och ett ytterligt fåtal av dem kan jämföra och därmed avge sin mening. Ibland kanske man ska inse att man själv är pionjär? Fast resonera teoretiskt kan vi ju alla göra, men det gör du ju så bra själv, synes det mig. Jag tror därför att du själv är bäste dräng. Se det positivt: om ett år eller så kan du bidra med dina erfarenheter, typ "jag valde en xx och fördelarna är siochså medan nackdelarna är siochså. Jag hade nog valt/inte valt samma modell om jag hade valt idag igen". Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inget konstigt i sig, men det handlar ju om relativt nya datormodeller, så folk som har erfarenheter av dem är nog relativt få, och ett ytterligt fåtal av dem kan jämföra och därmed avge sin mening. Ibland kanske man ska inse att man själv är pionjär? Fast resonera teoretiskt kan vi ju alla göra, men det gör du ju så bra själv, synes det mig. Jag tror därför att du själv är bäste dräng. Se det positivt: om ett år eller så kan du bidra med dina erfarenheter, typ "jag valde en xx och fördelarna är siochså medan nackdelarna är siochså. Jag hade nog valt/inte valt samma modell om jag hade valt idag igen". Lycka till! :)

 

Då är jag med och du kanske har rätt i det du säger, men jag tycker mig inte kunnat komma fram till ett beslut av det jag vet nu på egen hand, utan behöver lite mer tips, idéer och information för att kunna ta ett beslut.

Och så får jag be om ursäkt att jag var lite butter tidigare emot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är jag med och du kanske har rätt i det du säger, men jag tycker mig inte kunnat komma fram till ett beslut av det jag vet nu på egen hand, utan behöver lite mer tips, idéer och information för att kunna ta ett beslut.

Och så får jag be om ursäkt att jag var lite butter tidigare emot dig.

Ingen fara, jag inser att min fråga kunde uppfattas som provokativ. Så är det ju på internet. Jag hoppas att du kan få de tips du känner att du behöver, men för egen del tycker jag att du behärskar spörsmålen mycket bra på egen hand. Vad som blir bäst för just dig vet du nog bara själv, således. Svar från någon annan kanske kan ge dig psykologiskt stöd, i och för sig, och det kan ju vara bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 15-tummarn eller vänta tills nästa modell av retina Mac 13 tums kommer ut, förmodligen har Apple lagt in ett bättre grafik-kort då.

Det vanliga grafikkortet som medföljer till 13 och 15 är inte tillräckligt, det som räddar 15 tummarn är ju dess dedikerade grafikkort vilket 13 tummarn inte har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Min åsikt.

 

Kör på 15 tummarn. Det tyngsta skälet är grafikkortet.

 

Du kommer inte ångra dig. Jag har samma dator (2.6'an) fast utan retinaskärmen. Fantastisk prestanda.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma dator (2.6'an) fast utan retinaskärmen. Fantastisk prestanda.

 

Vet inte om det är prestanda eller bugg i Lion/Mountain Lion, men Mission Control laggar lite väl ofta om man jämför hur det var till Snow Leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

! :)

 

Världen lär ju inte gå under oavsett val :)

Spelar ingen roll när man slår till och köper teknik, det kommer hela tiden nya bättre grejer....

 

Oavsett hur du väljer så ska du känna dig nöjd efteråt, det funkar dåligt att hela tiden gå och känna efter i efterhand om man valde rätt. Följ ditt hjärtas röst och bestäm dig, sen släpper du våndan över huruvida du valde rätt eller fel - och njuter åt din fantastiska dator (för de är de ju var och en på sitt vis båda) yeahbaby.gif

 

 

när det gäller macar så är ju inte valen så svåra, det finns en modell för var och en.

Skulle vara betydligt mer nervös om jag skulle behöva köpa en PC, för då är det en djungel och en uppsjö, och det finns liksom ingen linje alls att hålla sig till - när man nu är en novis som jag på olika slags processorer och ram och minnen hit o dit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Varför tror du jag hoppade över retinaskärmen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det gäller macar så är ju inte valen så svåra, det finns en modell för var och en.

Skulle vara betydligt mer nervös om jag skulle behöva köpa en PC, för då är det en djungel och en uppsjö, och det finns liksom ingen linje alls att hålla sig till - när man nu är en novis som jag på olika slags processorer och ram och minnen hit o dit

 

Fast det där stämmer ju inte alls.

Om du vill ha en Mac dator för bara surf och mail koll så är ju MacBook Air det bästa alternativet eller hur på grund utav priset.

Vill man kunna spela så måste man punga ut några flera tusen till för en duglig spel dator i Mac världen.

Vill man köpa en PC för bara surf och mail så kan man köpa en dator för 5000 kr och den spöar MacBook Airen när det handlar om spel. Med PC-köpet så har du sparat 5000 kr med andra ord typ.

Köper du en retina Mac 13 tums så sparar man några tusen istället för 15 tums verisonen, killen verkar mest osäker på grund utav priset.

Det är ändå en dator som kostar minst 21000 kr (15 tummarn) det är inte direkt småsummor vi pratar om. Klart man ska vara säker och nöjd med sitt köp.

Och helt nöjd är jag inte med min 15 tummare, för 23,499 kr så tycker jag inte att det ska lagga i program som Safari, mail, Mission Control (även med två tre programfönster öppna på skrivbordet så kan det lagga) osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det där stämmer ju inte alls.

Om du vill ha en Mac dator för bara surf och mail koll så är ju MacBook Air det bästa alternativet eller hur på grund utav priset.

Vill man kunna spela så måste man punga ut några flera tusen till för en duglig spel dator i Mac världen.

Vill man köpa en PC för bara surf och mail så kan man köpa en dator för 5000 kr och den spöar MacBook Airen när det handlar om spel. Med PC-köpet så har du sparat 5000 kr med andra ord typ.

Köper du en retina Mac 13 tums så sparar man några tusen istället för 15 tums verisonen, killen verkar mest osäker på grund utav priset.

Det är ändå en dator som kostar minst 21000 kr (15 tummarn) det är inte direkt småsummor vi pratar om. Klart man ska vara säker och nöjd med sitt köp.

Och helt nöjd är jag inte med min 15 tummare, för 23,499 kr så tycker jag inte att det ska lagga i program som Safari, mail, Mission Control (även med två tre programfönster öppna på skrivbordet så kan det lagga) osv...

 

Jo, det är mycket pengar.

Men det jag menar är att utbudet av appledatorer inte är oöverstigligt stort. MBA med några få olika tumstorlekar för en typ av behov, MBP osv för den med större behov, iMac för osv osv. MEn slå upp vilken dagstidning som helst och det är helsidor med reklam från databutikerna med olika slags PC;n, och för mig och alla vi andra som inte förstår oss på de olika tekniska funktionerna blir det en djungel, prisbilderna är också en djungel osv osv.

 

Nu tänker jag ju inte köpa någon PC, gudskelov. Men innan jag switchade över så försökte jag förstå vilken av alla modeller och fabrikat som kunde passa mig - och det var en djungel!

 

När jag så bestämde mig för mac så blev det genast mycket lättare att komma rätt i val av modell.

 

Som ett svar på ditt påstående, för den här diskussionen hör ju inte alls hemma i den här tråden.

 

Ambitionen med mitt inlägg var något helt annat, för jag tror nämligen att man oftast bär svaren inom sig på hur man vill göra. Jag tror eg att LRE redan eg vet vilken av de två MBP han skulle vilja ha. Och det var den känslan jag ville stärka upp .... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp 15-tummarn eller vänta tills nästa modell av retina Mac 13 tums kommer ut, förmodligen har Apple lagt in ett bättre grafik-kort då.

Det vanliga grafikkortet som medföljer till 13 och 15 är inte tillräckligt, det som räddar 15 tummarn är ju dess dedikerade grafikkort vilket 13 tummarn inte har

Men även om jag väntar in nästa generations MBPr så är det väl inte så stor chans att 13" får ett dedikerat grafikkort, det har väl aldrig 13" MBP haft? Så varför skulle Apple få för sig att sätta i det nu?

Eller menar du att Intel 4600 (vilket det väl borde bli?) skulle ge så mycket bättre prestanda?

 

Varför tror du jag hoppade över retinaskärmen? ;)

?

 

Köper du en retina Mac 13 tums så sparar man några tusen istället för 15 tums verisonen, killen verkar mest osäker på grund utav priset.

Det är ändå en dator som kostar minst 21000 kr (15 tummarn) det är inte direkt småsummor vi pratar om. Klart man ska vara säker och nöjd med sitt köp.

Och helt nöjd är jag inte med min 15 tummare, för 23,499 kr så tycker jag inte att det ska lagga i program som Safari, mail, Mission Control (även med två tre programfönster öppna på skrivbordet så kan det lagga) osv...

Det här är något som inte gör saken lättare. Man läser ju en hel del om lagg, inbränningar och så. Det känns lite tveksamt att lägga så mycket pengar på något som verkar ha så mycket problem (mycket och mycket, men mer problem än genomsnittsmacen i alla fall). 15" som jag testat hos återförsäljaren fick inbränt Safari-fönster efter 10 minuter, medan 13" inte visade något alls. Och vad man kan läsa sig till på diverse forum, bl.a. här på MacWorld, så är det 15" som verkar ha mest problem. Men 15" är ju det bästa valet sett ur ett prestanda-för-pengarna-perspektiv, då 13" är så pass nära 15" i pris.

 

De saker jag känner mest vånda över är:

* Om jag kommer tycka 15" är för stor eller inte. Hur pass smidig är den egentligen? Viktmässigt är den ju nästa fjäderlätt, men formfaktorn gör den ju något "klumpig" ändå..

* Om jag kommer tycka 13" skärm blir för liten. Går det bra att leva med endast 13"-skärm? Är det tillräckligt arbetsvänligt?

* Och om jag skulle invänta nästa generation MBPr, hur pass bra prestanda skulle 13" kunna tänkas få? 16 GB RAM? Dedikerat grafikkort? Quad-core?

 

Nej, jag tycker det är svårt och jag vill att det ska bli rätt från början för 20 000 kr är en del pengar liksom.

 

Men jag måste ändå berömma er på forumet för att ni tar er tiden att försöka hjälpa en så velig gosse som mig :)Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag en MBA md 13 tums skärm, men skärmens storlek är ju densamma på MBP:s trettontummare :) :)

 

Jag tycker den är jättebehändig att jobba med i knät eller var jag nu befinner mig. Inga problem med överblicken på skärmen. jobbar jag med något dokument så lägger jag gärna upp det i helskärmsläge, då kan jag svepa mellan olika skrivbord vilket underlättar väsentligt.

 

Eftersom jag med tiden fått lite svårt att få "armarna att räcka till" så brukar jag ofta dubbelklicka med två fingrar så innehållet åker upp en storlek. Snabbt och lätt att växla storleken på så sätt.

 

Så är det bara skärmens storlek som grubbleriet handlar om så är det inga problem med en 13 tummare, tycker jag. (som tidigare hade 17 tums laptop)

P.s De tekniska finesserna och specifikationerna kan jag däremot inte uttala mig om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så älskar jag 15" formfaktorn och anser att den utan problem följer med i väskan till och från högskolan. Enda gången jag kan tycka att den är stor är man sitter i trånga miljöer som föreläsningssalar eller på regionbussen. Men där hade allt större än en 11" MBA ändå varit "för stort".

 

Min ex-fru fick en 11.6" MBA och jag måste säga att den är nog det närmaste den ultimata datorn att ha med sig, liten & smidig på alla sätt men utan att ha för liten skärm eller upplösning.

 

Men jag pluggar på högskolan och har tidigare tågpendlat varje dig med datorn och aldrig tyckt att det varit problematiskt. Visst, sitter man på en plats utan bord så sitter man ogärna med datorn uppe och "bordet" som finns på ryggstöden på pågatågen eller regionbussaran är inte gjorde för tyngre eller större saker än en tidning/bok ändå. Detsamma gäller på högskolan och sitter man så trångt som man gör i vissa åhörarsalar så är det papper och penna som gäller ändå om man ska föra anteckningar. Men datorn följer med mig varje dag till högskolan och mina praktikplatser jag har.

 

Har precis köpt en bättre begagnad dator och valet var självklart en 15" igen. Anser att formfaktorn är lagom stor, vettig upplösning på skärmen samt med prestanda som verkligen finns i reserv om jag vill göra något grafikintensivt med det dedikerade grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...