Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Angående Nya politiktrådens debattklimat


Alix

Rekommendera Poster

... Skilj på sak och person, och eftersom att överträdelser här är så pass vanliga i Politiktråden så kommer jag vara riktigt petig med detta. ... En mening som ens innehåller ord som "dig" eller "du" kommer jag kolla extra på. ...

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

Trivs du i det sällskapet?

... Jag sökte ursprunget till bilden och konstaterar att den används bland de värsta antisionisterna som tycker att även Israel är en styggelse.

Hör du till dem?

Är inte de två föregående inläggen exempel på just det Joel inte vill se i den här tråden? Jag har påpekat ett liknande inlägg tidigare, i samma tråd, men fick då till svar att det bara är frågor, i princip. Så är det inte, det är retoriska tjuvnyp. Något "riktigt petig" eller "kolla extra på" blev det i alla fall inte, vad jag vet. Men det kanske är okej nivå detta, då, att maskera personangrepp som "frågor"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
Joel Westerholm

Jepp, kollade på det nu. Jag har inte haft tid att följa tråden varje minut men det här är det jag pratade om.

 

I båda fallen anser jag ursprungsfrågan är ok i diskussionen, man måste kunna ifrågasätta en källa. Men "Hör du till dem?" och "Trivs du i det sällskapet?" har jag redigerat bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 :ThumbsUp:

 

Edit: I så fall vill jag påpeka det jag invände för egen del, se spoiler. Jag retade mig på det när det skrevs.

 

 

Lite märkligt då att EU, USA och Israel, stort sett hela västvärlden utom några vänsteraktivister alltså, terrorstämplat Hamas.

 

Anser du det vara felaktigt alltså? Varför?

Har jag skrivit det? Om jag hade gjort det hade jag behövt förklara mig, men det har jag inte. Jag har hänvisat till länkar och uttalanden, de talar för sig själva.

 

Och minns Joels uppmaning: Tänk på ordet "du".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att inte debattklimatet upprätthålls ordentligt, av några få!

 

Vore ju synd om tråden måste läggas ner, den är ju kul att följa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan modererande moderator vänligen redovisa modererad text och motivera för mindre av framtida snedsteg?

Det är ju inte så lätt att veta vad som ansågs vara ett brott mot forumreglerna utan förklaring, eller hur?

Detta gäller förstås alla trådar, inte bara den om politik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan modererande moderator vänligen redovisa modererad text och motivera för mindre av framtida snedsteg?

Det är ju inte så lätt att veta vad som ansågs vara ett brott mot forumreglerna utan förklaring, eller hur?

Detta gäller förstås alla trådar, inte bara den om politik.

Jag kan instämma. Några av mina inlägg har också tagits bort. Av vem? För det mesta helt anonymt, i smyg, utan "varning", motivering eller ens antydan till förklaring. Ibland har mina inlägg genererat rätt fula påhopp, vilket har kunnat resultera i att inte bara påhoppen togs bort, utan även mina inlägg. Av vem? Och varför? Ingen aning, för det mesta. Nån gång skrev jag en rubrik och en länk, varpå en av forumets storklottrare fyllde på med anspelningar, konspirationsteorier, invektiv, länkar, kartor, m m … så tråden togs bort (varför?) med rubb och stubb (rubrik och innehåll). Men artikel om tipset i tråden publicerades på MacWorlds framsida. Ingen notis, PM, motivering, ja ingenting alls den gången heller. Ingenting kränker mer en seriös forumit än den sortens maktfullkomliga "sopning".

 

Inte alltför sällan kan man få intryck av att det är snorungar med epidemiologiskt uppblåsta egon som passar på och försöker ytterligare öka inre trycket i desamma, få kickar eller kanske revenge för skoltiden. Ibland kan det vara nån pastor (föredetta?) som bannar och förmanar, utan ett uns över absoluta minimum av självinsikt. Men det är s g s alltid renons på vettiga motiveringar, eller ens motiveringar (utan "vettiga").

 

Modereringen är ett ytterst sorgligt kapitel på hela detta forum. Sämre har jag faktiskt inte sett på nätet under de dryga 17(?) år det (nätet) funnits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte igen ovanstående beskrivning.

försöker för det mesta att gå in och skriva vad jag gjort.

Visst kan man missa att göra det, är inte ofelbar.

 

De enda ggr jag inte gör det, är när anmälaren själv önskar att hans inlägg ska raderas helt eller delvis.

Det står var och en fritt att klaga om han eller hon känner sig trampad på tårna..Så många är vi inte som modererar.

 

Lägger förmodligen av till årsskiftet.

Det är ett frivilligt uppdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har rätt till sin uppfattning, men jag upplever inte MWF som speciellt dåligt modererat. Poca och de andra gör ett okej jobb. Snarare saknar jag aktivt engagemang från tidningens ansvariga. Som det är nu är det mest trista artikelbotar och brandkårsutryckningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Alla har rätt till sin uppfattning, men jag upplever inte MWF som speciellt dåligt modererat. Poca och de andra gör ett okej jobb. Snarare saknar jag aktivt engagemang från tidningens ansvariga. Som det är nu är det mest trista artikelbotar och brandkårsutryckningar.

 

Ja, jag skulle gärna vara mer aktiv egentligen men det är svårt att hitta tid. Jag är ju här dagligen och läser så mycket jag hinner men ofta finns det saker jag måste ta tag i som hamnar före att delta i diskussionerna, som spamanmälningar, anmälda inlägg eller annat bakom kulisserna. Men jag ska försöka få till bättring nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Kan modererande moderator vänligen redovisa modererad text och motivera för mindre av framtida snedsteg?

Det är ju inte så lätt att veta vad som ansågs vara ett brott mot forumreglerna utan förklaring, eller hur?

Detta gäller förstås alla trådar, inte bara den om politik.

 

I själva tråden menar du? Jag tycker det finns lägen när det är motiverat, men oftast blir det bättre med ett pm till berörd part istället för att fylla tråden med saker som egentligen är off topic. Det är så vi har resonerat hittills i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skulle gärna vara mer aktiv egentligen men det är svårt att hitta tid. Jag är ju här dagligen och läser så mycket jag hinner men ofta finns det saker jag måste ta tag i som hamnar före att delta i diskussionerna, som spamanmälningar, anmälda inlägg eller annat bakom kulisserna. Men jag ska försöka få till bättring nästa år.

Det låter bra! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte de två föregående inläggen exempel på just det Joel inte vill se i den här tråden? Jag har påpekat ett liknande inlägg tidigare, i samma tråd, men fick då till svar att det bara är frågor, i princip. Så är det inte, det är retoriska tjuvnyp. Något "riktigt petig" eller "kolla extra på" blev det i alla fall inte, vad jag vet. Men det kanske är okej nivå detta, då, att maskera personangrepp som "frågor"?

 

Eftersom det var jag som moddade så kan jag säga hur jag tänkte. Jag resonerar att när man ställer en fråga ska den vara "ärlig" typ "Vad tycker du?" som den frågan som refererades till. Det jag lärt och praktiserat angående kommuniskationsprinciper är att presentera min åsikt och sedan be om feedback, dvs din åsikt och kritik eller gillande av vad jag presenterat. Men det är väldigt lång väg till frågor som typ:

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

Trivs du i det sällskapet?

Det är ju bara en förtäckt förolämpning där man formulerar sitt påhopp som en fråga. Det är ju lika illa som att kalla någon idiot rakt på utan krusiduller.

...

Men att inte kunna ställa en fråga som "vad tycker du" eller "vad tror du" gör ju debatten ganska omöjlig. Naturligtvis kan man väl använda vad som helst för att sparka folk på ett polerat sätt i skrevet, men du som är journalist kan väl komma med någon form av gränsdragningsförslag. Eller vad tycker du?whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var jag som moddade så kan jag säga hur jag tänkte. Jag resonerar att när man ställer en fråga ska den vara "ärlig" typ "Vad tycker du?" som den frågan som refererades till. Det jag lärt och praktiserat angående kommuniskationsprinciper är att presentera min åsikt och sedan be om feedback, dvs din åsikt och kritik eller gillande av vad jag presenterat. Men det är väldigt lång väg till frågor som typ:

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

Trivs du i det sällskapet?

Det är ju bara en förtäckt förolämpning där man formulerar sitt påhopp som en fråga. Det är ju lika illa som att kalla någon idiot rakt på utan krusiduller.

...

Men att inte kunna ställa en fråga som "vad tycker du" eller "vad tror du" gör ju debatten ganska omöjlig. Naturligtvis kan man väl använda vad som helst för att sparka folk på ett polerat sätt i skrevet, men du som är journalist kan väl komma med någon form av gränsdragningsförslag. Eller vad tycker du?whistling.gif

Mikaellq tog plötsligt upp frågan om att Hamas är terrorstämplat som replik på detta inlägg, och frågade: "Anser du det vara felaktigt alltså? Varför?" Det är inga "vad tycker du" eller "vad tror du" i det, enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag frågar igen - Varför länkar du till till sidor som försvarar massmord på norska barn?

Trivs du i det sällskapet?

Det är ju bara en förtäckt förolämpning där man formulerar sitt påhopp som en fråga. Det är ju lika illa som att kalla någon idiot rakt på utan krusiduller.

...

Nu förolämpar du mig! Mitt inlägg - som du citerar - är en relevant fråga, inte ett påhopp. Sedan kan man ju allvarligt fundera över hur någon är funtad som postar länkar där upphovsmannen/kvinnan försvarar massmorden på Utøya. För övrigt är vi rätt många som blivit kallade "idiot rakt på utan krusiduller" av personen jag riktade min fråga till - utan att han blivit modererad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bröt mot den forumregeln i ditt föregående inlägg i så fall.

Jag visade med tydlig motivering varför du har helt fel (jag vet att du inte förstår bättre) och även om moderatorer ser mellan fingrarna med antisemitiska inlägg här så kommer jag aldrig att tolerera det.

Du får väl motanmäla mig då. Personligen tror jag att du gör så här för att få Nya politiktråden stängd, eftersom du inte vill se kritik mot Israel. Jag hoppas inte att det lyckas. I avvaktan på besked avstår jag från vidare debatt med dig i Nya politiktråden. Sålunda postar jag här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snip /Joel

Även detta inlägg har jag anmält som brott mot forumregel nummer 3. Du drar alla muslimer över en kam igen! Helt ogenerat! Det är motbjudande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även detta inlägg har jag anmält som brott mot forumregel nummer 3. Du drar alla muslimer över en kam igen! Helt ogenerat! Det är motbjudande.

 

Håller med.

Tänker dock inte moderera i tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Även detta inlägg har jag anmält som brott mot forumregel nummer 3. Du drar alla muslimer över en kam igen! Helt ogenerat! Det är motbjudande.

 

Ja, jag har tagit tag i det. Plockar bort innehållet i inlägger du citerade av den enkla anledningen att jag inte vill ha den typen av innehåll på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har tagit tag i det. Plockar bort innehållet i inlägger du citerade av den enkla anledningen att jag inte vill ha den typen av innehåll på forumet.

Bra! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har tagit tag i det. Plockar bort innehållet i inlägger du citerade av den enkla anledningen att jag inte vill ha den typen av innehåll på forumet.

Utmärkt! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grreat :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där var diskussionerna om Israel, Palestina, brott och våldtäkter över. Det räcker med det nu, vidare till andra ämnen.

En viss medlem gör ständiga grova övertramp, nu senast hänvisningar till en nazistsajt, och det städas bara undan, och man inväntar nästa. Själv får man, som följer reglerna och den nya trådens "anda", sitta med dumstruten på. Och se sina egna beriktigande inlägg raderas, annars skulle ju övertrampen märkas av! Det är oacceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

En viss medlem gör ständiga grova övertramp, nu senast hänvisningar till en nazistsajt, och det städas bara undan, och man inväntar nästa. Själv får man, som följer reglerna och den nya trådens "anda", sitta med dumstruten på. Och se sina egna beriktigande inlägg raderas, annars skulle ju övertrampen märkas av! Det är oacceptabelt.

 

Oklart om något av dina inlägg tagits bort, kan inte minnas att jag gjort det. Men vad är det du förväntar dig ska hända, som inte bara är att "städa bort"? Jag tar bort inlägg som inte ska finnas på forumet, och för diskussionen med personen i fråga. Modereringen sker inte ögonblickligen då vi inte sitter och följer varje tråd i realtid. Det är ett problem, men vi kan i praktiken inte göra på något annat sätt.

 

Diskussionen i fråga kommer inte leda till någonting, därför är jag trött på den och det få räcka nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som osyblige gjorde två inlägg som hörde ihop, då det första hade citerats.

 

Tog dock inte bort anmälan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...