Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Google mail in i Mac Mail-systemet ?


Explorer

Rekommendera Poster

Jag har skaffat ett Google mail - konto, som har den stora fördelen att där är 10 GB utrymme.

Hittills har jag en sen läääänge kvarliggande Tele2- adress. Som körs genom min nuvarande

leverantör Ownit. Det funkar bra. Men tele2- kontot rymmer bara 30 MB. Skapar jag en Ownit-adress

så är deras max 100 MB. Inte mycket det heller. Mac.com har utgått,

säger en Appple Care- support jag pratade med.

Nackdelen med Google-kontot är ju att jag måste gå ut på nätet och knappa in mig , där.

Vet något om man kan tricka in Google- mail in i Mac Mail ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem alls. I din gmail så finns guider hur du lägger upp deras mail i olika klienter, däribland Apple Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att mac.com har utgått, för många år sedan ersattes det av Mobile Me. Och sedan ett år tillbaks är även Mobile Me ersatt, nu av iCloud.

Icloud är ett synksystem av mejl, kontakter och kalender med Apples produkter och för full funktionalitet rekommenderas Mac OS X 10.6.8 Mountain Lion. Du kan även använda det med 10.7.x Lion, men då har du inte full tillgång till alla funktioner det är sämre integrerat i operativsystemet men visst fungerar det. Icloud är gratis.

 

Om du kör ett äldre Mac OS X så rekommenderar jag att du istället använder något av alternativen.

 

Gmail kan du ställa in som ett IMAP-konto i Apple Mail-programmet. Har du nyare Mac OS X så kan du t o m ange "Gmail" i inställningsassistenten och sen är det bara att knappa in dina uppgifter för kontot. Har du ett äldre Mac OS X är det mer manuell inställning som gäller, det finns som sagt information hos Gmail om vilka inställningar som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att mac.com har utgått, för många år sedan ersattes det av Mobile Me. Och sedan ett år tillbaks är även Mobile Me ersatt, nu av iCloud.

Icloud är ett synksystem av mejl, kontakter och kalender med Apples produkter och för full funktionalitet rekommenderas Mac OS X 10.6.8 Mountain Lion. Du kan även använda det med 10.7.x Lion, men då har du inte full tillgång till alla funktioner det är sämre integrerat i operativsystemet men visst fungerar det. Icloud är gratis.

 

Om du kör ett äldre Mac OS X så rekommenderar jag att du istället använder något av alternativen.

 

Gmail kan du ställa in som ett IMAP-konto i Apple Mail-programmet. Har du nyare Mac OS X så kan du t o m ange "Gmail" i inställningsassistenten och sen är det bara att knappa in dina uppgifter för kontot. Har du ett äldre Mac OS X är det mer manuell inställning som gäller, det finns som sagt information hos Gmail om vilka inställningar som gäller.

 

Ja, din historieskrivning om mac.com är precis så som Apple Care-supporten beskrev för mig.

 

Och han tyckte inte att jag skulle ge mig på iCloud utan rekommenderade Gmail. Som jag redan hade, vilande eftersom det var så långsökt att

behöva gå ut på Google varje gång jag skulle använda Mail. Bra, bra att jag alltså kan lotsa in Gmail i Apple Mail.

En märklig och oavsedd bieffekt av Gmail -kontot är att sen jag skapade det, så får jag vid varje öppning av Google den engelska versionen

och jag får , för svenska, gå ner till botten av sidan och manuellt välja språk/svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...