Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Mac Book Pro Mid 2010 vs Mac Mini 2012

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#1 emiil-h

emiil-h
  • Medlem
  • 10 inlägg
  • Appleprylar: Mac Book Pro

Postad 30 november 2012 klockan 07:31

Tjena!

Har en Mac Book Pro Mid 2010 som jag haft över 2 år och funderar lite på prestanda skillnaderna mellan denna och den senaste Mac Mini.
Om min Dator:
2,66 GHz Intel core i5 2 Duo
8 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Mac Mini:
Tänkte mig den med Intel core i7 och 8 GB Ram.

Hur mycket bättre/sämre prestanda är det i Mac Minin?

Tack på förhand!

//Emil

Redigerat av emiil-h, 30 november 2012 klockan 07:35.

• 0

#2 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg
  • Plats: L A USA / STHLM SWE
  • Appleprylar: 2st Mackbook Pro RETINA 2013 Nvidia Nya M-PRO Max Allt & I Phone 5S

Postad 30 november 2012 klockan 09:25

Tjena!

Har en Mac Book Pro Mid 2010 som jag haft över 2 år och funderar lite på prestanda skillnaderna mellan denna och den senaste Mac Mini.
Om min Dator:
2,66 GHz Intel core i5 2 Duo
8 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Mac Mini:
Tänkte mig den med Intel core i7 och 8 GB Ram.

Hur mycket bättre/sämre prestanda är det i Mac Minin?

Tack på förhand!

//Emil

STOR skillnad på prestanda på allt din dator står still bredvid dagens i7 mini ! ( minin klarar 16Gb Ram 1600mhz & i7 X 4 Krossar din 2010 i prestanda ) Hårdiskar allt är bättre !

• 3

Nöjd just som det är !

#3 emiil-h

emiil-h
  • Medlem
  • 10 inlägg

Postad 30 november 2012 klockan 15:51

STOR skillnad på prestanda på allt din dator står still bredvid dagens i7 mini ! ( minin klarar 16Gb Ram 1600mhz & i7 X 4 Krossar din 2010 i prestanda ) Hårdiskar allt är bättre !

NICE! Känns ju rätt ovärt att köpa till Ram-minne hos apple direkt så tänkte köpa ett separat.
Skulle detta fungera: http://www.netonnet....it/179825.7060/
  • 0

#4 Mippe

Mippe
  • Medlem
  • 115 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: Mac Mini Mid 2011 2,3 , IPhone 5 16Gb , IPad mini 16Gb, Macbook Pro Retina 2013 8\256

Postad 30 november 2012 klockan 16:11

Nja tror det är denna typ av minne

Länk

eller 2 av dessa från Netonet Länk

Redigerat av Mippe, 30 november 2012 klockan 16:17.

• 0

#5 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 374 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 30 november 2012 klockan 16:31

Till spel och vanlig användning klarar du dig med totalt 8 GB RAM. Ska du köra mycket Photoshop med avancerade filter, redigera film eller musik behöver du mer RAM. Att gå från 8 GB till 16 GB kommer inte att göra någon skillnad i prestanda. Det tar bara längre tid innan datorn knäar. Det som verkligen gör skillnad är en SSD-disk. Men då kommer man ju till det tråkiga att det blir litet utrymme för dyra pengar.
  • 0

'Hedra din fader och din moder'

#6 anonymacy

anonymacy
  • Medlem
  • 522 inlägg
  • Appleprylar: MBP 13" Late 2011. 2,4 GHz Core i5 8GB OCZ Vector 150 240 GB OSX + Intel330 Win 8.1 / iPhone 4S / TimeCapsule 1GB / Apple-TV mm.

Postad 30 november 2012 klockan 17:00

Jämföra med Mac Mini Mid '11 är väl fel? Mid '12 ska det väl vara?

Nåväl. Processormässigt kan ju i7 på 2,3 GHz boosta till ca 3,0-3,1 Ghz om jag inte missminner mig? Och det gäller 4 kärnor jmf med 2. Mao torde du få minst dubbla processorkraften? Och Geekbench på Mini'n ligger ju över 10.000 poäng. Sen är det väl så att du kan uppgradera minnet själv (?) vilket blir mycket billigare. Ta i7:an och Fusiondrive och nöj dig med 4GB minne så kan du uppgradera till 8 eller 16 GB RAM när hålet i plånboken läkt...

Om du tänkt dig spela spel kan du dock bli lite besviken då Mini'n "bara" har kör med den integrerade kretsen HD4000

Edit: Grafikdelen är åtminstone inte sämre, enl. den här tråden 40% snabbare...

Redigerat av anonymacy, 30 november 2012 klockan 17:07.

• 0

#7 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 374 inlägg

Postad 30 november 2012 klockan 17:14

Tjena moss.... tog den sista Minin i MacTracker och tittade inte så noga.... fast jag har den nyaste MT ( säger den i alla fall ) finns inte nyaste Minin med!?Postad bild
...
Nåja. Geekbench går ju att dyka in i coh ta några prover.

Mini i5 2,5 GHz runt 6 800
Mini i7 2,3 GHz runt 10 800
Mini i7 2,6 GHz runt 12 000

Det är lite skillnad...........Postad bild minin blåser om MBP duktigt.
...
Tog bort det vilseledande inlägget....Postad bild

Redigerat av Axelman, 30 november 2012 klockan 17:15.

• 2

#8 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg
  • Appleprylar: 2st Mackbook Pro RETINA 2013 Nvidia Nya M-PRO Max Allt & I Phone 5S

Postad 1 december 2012 klockan 13:22

Tjena moss.... tog den sista Minin i MacTracker och tittade inte så noga.... fast jag har den nyaste MT ( säger den i alla fall ) finns inte nyaste Minin med!?Postad bild
...
Nåja. Geekbench går ju att dyka in i coh ta några prover.

Mini i5 2,5 GHz runt 6 800
Mini i7 2,3 GHz runt 10 800

Det är lite skillnad...........Postad bild minin blåser om MBP duktigt.
...
Tog bort det vilseledande inlägget....Postad bild

Men visst är den lille Rackarn imponerande ( Mini i7 2,6 GHz runt 12 000 ) Med 2 SSD n i Raid 0 så blir poängen ennu HÖGRE !

DIF

• 6

Nöjd just som det är !

#9 anonymacy

anonymacy
  • Medlem
  • 522 inlägg
  • Appleprylar: MBP 13" Late 2011. 2,4 GHz Core i5 8GB OCZ Vector 150 240 GB OSX + Intel330 Win 8.1 / iPhone 4S / TimeCapsule 1GB / Apple-TV mm.

Postad 1 december 2012 klockan 16:15

Men visst är den lille Rackarn imponerande ( Mini i7 2,6 GHz runt 12 000 ) Med 2 SSD n i Raid 0 så blir poängen ennu HÖGRE !

DIF

Off-Topic. Visst blir poängen högre men kostar +7880:- (varav +2000 för serverversionen) samt reducerar lagringsutrymmet till mindre än en 1/4 vilket jag har svårt att se är motiverat i sammanhanget.

Redigerat av anonymacy, 1 december 2012 klockan 16:17.

• 0

#10 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 17:00

Off-Topic. Visst blir poängen högre men kostar +7880:- (varav +2000 för serverversionen) samt reducerar lagringsutrymmet till mindre än en 1/4 vilket jag har svårt att se är motiverat i sammanhanget.

Små pengar det finns dom av oss som kan lyfta ut mycket mer än 100 000sv / kr Månaden att sätta i 2st SSD n själv max 3-6000 kr löjligt !

Och jag svarade på Axelmans inlägg om dom höga poängen & hur man kan försöka göra dem ennu högre

Modererat onödig kommentar
Axelman

Redigerat av Axelman, 1 december 2012 klockan 17:57.

• 6

Nöjd just som det är !

#11 emiil-h

emiil-h
  • Medlem
  • 10 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 18:59

Hur ska man tolka GeekBench resultaten? Är det alltså hur snabb datorn är?
Fick runt 3700 på min så det är ju en väldig skillnad från nya Mac mini. Men tycker ju ändå att min fortfarande är rätt snabb.

Redigerat av emiil-h, 1 december 2012 klockan 19:00.

• 0

#12 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 374 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 19:06

Fick runt 3700 på min så det är ju en väldig skillnad från nya Mac mini. Men tycker ju ändå att min fortfarande är rätt snabb.

En äldre dator kan kännas pigg och alert utan att den är kraftfull. Det är ju två olika saker. Geekbench är ett genomsnitt av en rad olika tester för att kunna jämföra datorers processorprestanda, egentligen hela datorns prestanda minus grafik. En ny Mini kanske gör en bild i Photoshop på 10 sekunder medan det tar 30 med din. Det är i och försig flera faktorer som styr det men som enkel jämförelse. Min iMac i3 presterar runt 4300 och känns alert och jag har inget behov av uppgradering till en nyare. Men när dottern sätter igång och redigerar HD-film går det tungt.....

Redigerat av Axelman, 1 december 2012 klockan 19:18.

• 1

#13 anonymacy

anonymacy
  • Medlem
  • 522 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 19:16

Som sagt, processorn kommer prestera >100% vilket kommer märkas i det mesta men främst vid lite tyngre applikationer som foto eller videoredigering. Geekbench-resultaten är en sammanslagning av olika tester ffa minnesbandbredd och processorns kapacitet. Macworld har skrivit om datorn här. Eftersom du verkar lite tveksam undrar jag över vad du ska använda datorn till?

Små pengar det finns dom av oss som kan lyfta ut mycket mer än 100 000sv / kr Månaden att sätta i 2st SSD n själv max 3-6000 kr löjligt !

Okej okej, så kul för dig att du tjänar pengar :yeahbaby: Förklara gärna också nyttan och användningsområdena med SSD i RAID-0 så att trådstartaren förstår detta - annars är risken att denne bara blir mer förvirrad och då har forumet misslyckats.

Redigerat av Axelman, 1 december 2012 klockan 19:42.

• 0

#14 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 19:49

Som sagt, processorn kommer prestera >100% vilket kommer märkas i det mesta men främst vid lite tyngre applikationer som foto eller videoredigering. Geekbench-resultaten är en sammanslagning av olika tester ffa minnesbandbredd och processorns kapacitet. Macworld har skrivit om datorn här. Eftersom du verkar lite tveksam undrar jag över vad du ska använda datorn till?

Okej okej, så kul för dig att du tjänar pengar :yeahbaby: Förklara gärna också nyttan och användningsområdena med SSD i RAID-0 så att trådstartaren förstår detta - annars är risken att denne bara blir mer förvirrad och då har forumet misslyckats.

PS. Om du eller någon annan "tycker synd om mig"* så kan du (eller "de") gärna skicka ett PM och dela med sig av sina åsikter, det gäller även kommentaren om "wanabe"*. DS.

*kommentarer som nu redigerats bort

Lill Killen Postad bild Vi diskuterade inte användningsområden Utan HÖGA poäng i Geekbench så höga poäng vad som är en MAX Höjs med Raid 0 i Mini ( Jag har det så jag VET i 2011 Surv Mod ) Mitt svar var till Axelman ( Han förstod det ) Men du får vara med Också Postad bild

OkPostad bild
  • 6

Nöjd just som det är !

#15 emiil-h

emiil-h
  • Medlem
  • 10 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 20:45

Mestadels är det video redigering i After effects och Premiere Pro, men även lite photoshop. Tycker väl för övrigt att datorn flyter på väldigt bra men hade inte vart fel med lite mindre väntetid i after effects. Jag tänkte att jag ändå kanske kunde få en del för min MBP och då jag känner att jag inte behöver laptop(plus att jag har extra skärm) så tänkte jag att det kanske är värt att uppgradera prestanda till en väldigt prisvärd Mac mini.
  • 0

#16 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg

Postad 1 december 2012 klockan 21:39

Mestadels är det video redigering i After effects och Premiere Pro, men även lite photoshop. Tycker väl för övrigt att datorn flyter på väldigt bra men hade inte vart fel med lite mindre väntetid i after effects. Jag tänkte att jag ändå kanske kunde få en del för min MBP och då jag känner att jag inte behöver laptop(plus att jag har extra skärm) så tänkte jag att det kanske är värt att uppgradera prestanda till en väldigt prisvärd Mac mini.

Om du är intresserad av att Upp gradera till Topp Produkter Inom SSD & Minnen

Så är det som är TOP model av SSD erna ( Fungerar kanon just iRaid 0 ) 2st 128Gb - 256Gb tillsammans . Lagring kan man ju ha via Nas el USB 3 / Thunderbolt

http://www.proshop.s...paign=pricesite
Marvell Styrkrets Bättre fins inte !

Marknadens bästa Mac minnen Gjorda för Mac !

http://eshop.macsale...g/1600DDR3S16P/

Mer prestanda är inte teoretiskt möjligt att kunna fu ut ur Mini i7 2,6 GHz

Inte några Jätte pengar heller !

DIF

Ps Dom här produkterna är just TOPP OF THE LINE till dom saker du Gör med datorn - Mestadels är det video redigering i After effects och Premiere Pro, men även lite photoshop.
  • 6

Nöjd just som det är !

#17 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg

Postad 4 december 2012 klockan 09:15

Raid 0 på mini ( Kolla Film klippet )

• 5

Nöjd just som det är !

#18 DIF

DIF
  • Medlem
  • 2 364 inlägg

Postad 6 december 2012 klockan 10:37

Lite om Minin

http://www.99mac.se/...i-ger-hopp.html

• 5

Nöjd just som det är !

#19 emiil-h

emiil-h
  • Medlem
  • 10 inlägg

Postad 26 december 2012 klockan 00:34

Vad tror ni jag kan få för min Mac book Pro? Den är 2 år gammal i mycket fint skick och nypris var 15 000 kr.
  • 0

#20 anonymacy

anonymacy
  • Medlem
  • 522 inlägg

Postad 26 december 2012 klockan 00:56

Vad tror ni jag kan få för min Mac book Pro? Den är 2 år gammal i mycket fint skick och nypris var 15 000 kr.

Sök på Macbook Pro på Tradera, välj avancerat och "avslutade" istället för "pågående"... Tradera har för mig fungerat väldigt bra vid försäljning av MBP. Finns säkert andra lämpliga marknadsplatser... Knappt 50% av nypriset skulle jag gissa på att du kan få ut, drygt 50% med lite tur...
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar