Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ATV 3 - Brusigt ljud vid film men ej med musik


knatchen

Rekommendera Poster

Tja!

Har tidigare försökt hitta svar på min fråga men inte lyckats så jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Är ny mac användare sedan 2 månader tillbaka och gillar allt med det och kommer aldrig gå tillbaka till PCTummeupp.gif

 

Problemet är att när jag använder AirPlay och streamar en film så blir ljudet katastrofalt dåligt, i låg samtalston är det som vanligt men vid t.ex. krigsscener sprakar/brusar ljudet som om det

vore en dålig cam release. Direkt tänker jag att det helt enkelt är TVns inbyggda högtalare som inte klarar av ljudet men när jag spelar musik(Spotify) hörs inget av ovannämnda fel.

Visst, det är ju knappt något bas men kan ändå ha hög volym utan några problem.

Har prövat att koppla in mina gamla datorhögtalare direkt i TVn men får samma problem vid streamning av film.

 

Info:

ATV 3 kopplat till TV med HDMI.

Har inget ljudsystem till TVn.

Använder mig av AirPlay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ljudet via en dator? I sånna fall ska du sätta volymen på högsta på datan när du kör den via airplay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant kan man gissa att bandbredden på nätverket inte räcker för ljud OCH bild.

 

Kör du trådat eller trådlöst nätverk? Trådat är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder AirPlay från min MacBook Pro och jag använder över trådlöst.

Har ljudet på max på datorn också.

 

Ska pröva att koppla in den i modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen skillnad när jag kopplade in datorn med sladd i modemet.

Musiken är som sagt inget problem, inte ens när jag kör via airplay.. det e bara filmer som blir helt förstörda..

Behöver verkligen hjälp med det här problemet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, skumt skulle jag säga. Spelar det roll från vilket program du kör filmer via AirPlay? Det låter ju som ett problem med volyminställningen. Du har inte råkat dra ned volymen ut från AppleTV? Låter den lika högt som när du har samma volym på TV:n körd på en annan ingång (dvd eller så)? Har din TV stöd för det ljudformat du försöker köra? Har du provat olika ljudinställningar i AppleTV? Har faktiskt inte kört AirPlay video från datorn utan bara från iPad men då funkar det fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har precis samma problem. När jag kör skärmdubblering till apple tv och spelar film i vlc eller annat program från mac minin blir ljudet burusigt och dåligt, spec om man har på hög volym.

Har du fått löst problemet?

Någon som har någon lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar du upp filmer med vlc? se då till att ljudet i vlc inte går över 100% i så fall,för annars kan det låta väldigt illa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
sgt_slaughter

Lånar tråden, har ungefär samma problem. Men jag har min atv3 uppkopplad till mitt hemmabio och det låter sjukt dåligt. Kör med HDMI för bild och optisk för ljudet, oavsett om man kör streamd film från iTunes eller via Netflix så brusar det i högtalarna eftersom man måste ha väldigt hög volym för att höra ngn slags dialog. Jag får inte på ngt sätt samma resultat när jag spelar upp film/Netflix via ps3, då låter det hur bra som helst.

 

Kan det vara att min atv är trasig eller bara är så dåligt när det gäller ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat ljudet?

Till förstärkare?

Till TVn?

Har du valt rätt ingång? (Både var du stoppar in kabeln och vilken ingång du valt på fjärrkontrollen/frontpanelen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sgt_slaughter

Hur har du kopplat ljudet?

Till förstärkare?

Till TVn?

Har du valt rätt ingång? (Både var du stoppar in kabeln och vilken ingång du valt på fjärrkontrollen/frontpanelen.)

 

Har kopplat atv via HDM samt optiskt till de rätt ingångarna i förstärkaren, har kopplat mitt ps3 på samma sätt till förstärkaren. Men det är bara atv som strular, när det kommer till ljudet. Det är inte fel på förstärkaren då jag testat byta plats på den optiska ingången (har 3st). Har även testat med annan kabel då jag trodde det var fel på kabeln men icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då verkar du har gjort din hemläxa och det verkar vara ATV som det är fel på.

 

Visserligen artikel för ATV2, men kolla så du har valt rätt audio i ATV:

http://support.apple.com/kb/TS3789

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...