Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad för studier(anteckna, läsa mm)


stoner

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en iPad för att ha till studierna. Pluggar till civilingenjör på universitetet. Därför tänkte jag att det vore bra att anteckna på en ipad(i så fall kanske jag borde skaffa ett tangentbord till?) samt hantera pdf-filer som vi får mycket av ifrån skolan med föreläsningsmaterial mm. Skulle även vilja ha den kurslitteratur som finns tillgänglig i pdf/webbformat att läsa på ipaden. Känns som en ipad vore ett bra alternativ att ha allt samlat på ett ställe. Idag äger jag en Macbook Pro 13(som känns för stor att släpa till och från skolan när man ser macbook air 11 tex..) samt även en iphone. Är det någon som har erfarenheter av att använda en ipad för studier och hur det fungerar att läsa och anteckna på den då? Vilken ipad bör jag satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pluggar inte nu, men använder min padda vid allehanda möten. Jag tycker att det funkar utmärkt att anteckna. Föredrar att använda den som den är med det inbyggda tangentbordet, men har även penna och anteckningsprogram som stöder den och det funkar bra det med. Det finns skydd (från Logitech tror jag) som även är fysiskt tangentbord. Har inte provat, men har kollegor som använder det och det ser ut att funka bra om man föredrar det. Har en iPad 1, skulle gärna ha en 4:a (iPad retina), läsupplevelsen är fantastisk (provat andras). Men har inga problem att läsa på min 1:a, så 2:an funkar säkert bra den med. Alltså, rekommenderar 2:an som budgetalternativ och 4:an för bästa läsupplevelse.

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska man enbart läsa kortare dokument så funkar iPad jättebra, det finns bra appar som man kan sortera dokumenten i, typ mappar och det funkar jättebra att läsa och bläddra.

 

Däremot tycker jag att iPad är överskattat när man ska skriva, det är klart att det går att skriva kortare grejer men ska man skriva längre texter så är det inte kul.

 

Långa dokument, exv en PDF-fil på många sidor är inte heller lätt att hantera, om man ska vara uppriktig. Det är så mkt lättare att läsa från en liten smidig laptop så man har möjlighet att sortera den stora PDF:en med bokmärken och liknande. Då går det ju snabbt att ta sig till exv sid 34 i en rapport, till skillnad i ipaden där man måste svepa fram sida för sida. Visst, i t ex appen Good Reader så är sidorna angivna och klickbara men det är inte lätt att komma rätt i den ytterst lilla listen som visar sidorna.

 

Jag har både ipad och en 13 tums MBA att använda för de handlingar jag behöver ta med, när jag vet med mig att det är enbart ett kort dokument jag behöver läsa i så tar jag ipaden. Alltid annars väljer jag MBA;an. Den är liten och smidig, väger inte mkt. Lätt att skriva i och lätt att läsa tunga dokument. iPaden har alltmer hamnat på mitt köksbord och som jag läser mail o liknande i när jag äter frukost.

 

Om jag vore student i dag så skulle jag självklart välja en MBA, den är visserligen dyr men otroligt lättsam o användbar att ha å göra med. Som student behöver man förmodligen också ofta ha med sig exv rapporten man håller på med o liknande. I MBA;an har man ju alla programmen om man vill, exv Pages, Numbers eller Keynote eller de mer PC kompatibla officepaketen. Jag skulle då kunna gå in i mina sparade mappar och öppna valfri fil och jopbba med något även när jag sitter på tåget eller är på rörlig fot.

 

Behöver jag endast surfa. läsa något eller titta i något och kanske skriva något kort mail eller kort anteckning, då funkar ipaden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MBA;an har man ju alla programmen om man vill, exv Pages, Numbers eller Keynote eller de mer PC kompatibla officepaketen. Jag skulle då kunna gå in i mina sparade mappar och öppna valfri fil och jopbba med något även när jag sitter på tåget eller är på rörlig fot.

 

Å andra sidan finns Pages, Numbers och Keynote m fl Office paket till iPad... Pages, Numbers och Keynote m fl synkar via iCloud-molnet och har man dessa program i sin Mac så kan man (med Mountain Lion) enkelt arbeta på iCloud med dem, så du har samma dokument tillgängligt i iPad som du har i Macen. Iaf om man har en internet-koppling... Till iPad finns en uppsjö av roliga och bra anteckningsprogram, jag vill särskilt nämna Circus Ponies Notebook, som också finns i en Mac-version. Det är som ett digitalt kollegieblock och lämpar sig väl för studier. Ett intressant program för skribenter är Daedalus Touch, från The Soul Men i Tyskland. Men visst det virtuella tangentbordet fungerar så där... det är skönare med riktiga tangenter att trycka på, och det går att köpa små, tunna och lätta tangentbord till sin iPad. Som även nämnts ovan finns det flera tillverkare som erbjuder tangentbord ihop med fodral i en enhet. Då får man en lätt och praktisk enhet för skrivande.

 

Samtidigt som en Mac absolut har mängder av fördelar också som man inte får med en iPad. Bästa är nog ha både och, en Mac hemma och en iPad när man är ute på språng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Om jag vore student i dag så skulle jag självklart välja en MBA, den är visserligen dyr men otroligt lättsam o användbar att ha å göra med. Som student behöver man förmodligen också ofta ha med sig exv rapporten man håller på med o liknande. I MBA;an har man ju alla programmen om man vill, exv Pages, Numbers eller Keynote eller de mer PC kompatibla officepaketen. Jag skulle då kunna gå in i mina sparade mappar och öppna valfri fil och jopbba med något även när jag sitter på tåget eller är på rörlig fot.

 

 

Du som verkar veta... Hur fixar man sidhuvud och sidfot i Pages, skulle vilja ha in en bild i sidfoten men det verkar ju inte funka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som verkar veta... Hur fixar man sidhuvud och sidfot i Pages, skulle vilja ha in en bild i sidfoten men det verkar ju inte funka...

Placera markören på önskad plats

 

Infoga > Välj...

 

Klicka på bilden

 

ELLER

 

Markera önskad del av en bild

 

Kopiera eller klipp ut

 

Placera markören på önskad plats

 

Klistra in

 

 

 

Du kan också lägga in film i sidhuvud eller sidfot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi på våran skola har fått en iPad var och jag är riktigt nöjd med det. Jag använder min iPad i stort sett hela tiden när det gäller skolarbete och jag har köpt till ett tangentbord till min iPad som gjorde att det blev smidigare och snabbare när jag håller på. Jag köpte ett sånt här tangentbord --> LÄNK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en iPad3 på universitetet och är väldigt nöjd. Just möjligheten att samla allt kursmaterial på samma ställe är en enorm fördel (använder Goodreader). Där har jag mappar för varje kurs där jag kan få labb PM, föreläsnings PDFer, artiklar och lektionsmaterial samlat tillsammans och lätt göra anteckningar och markeringar. I vissa kurser sparar det mig enorma mängder papper. Är man en flitig användare av dropbox blir det även väldigt lätt att ha diverse material tillgängligt på ipaden. Jag är exempelvis engagerad i en förening på skolan och eftersom dropbox används för att samla föreningens dokumentat kan jag alltid få upp senaste deltagarlistan eller mötesprotokollet.

Vill man anteckna för hand är ex Note Plus ett bra program där de färdiga anteckningarna dessutom lätt exporteras till Goodreader för att samla dem där tillsammans med allt annat kursmaterial.

Värt att nämna är att jag även har en 11" MBA, men trots det är det framför allt ipaden som åker med till skolan, mest tack vare den bättre batteritiden. Bara när det ska skrivas längre texter eller arbetas i excel får datorn följa med.

Så tveka inte, ipaden är grym i skolan! Tror dock att det är den fullstora ipaden du vill ha och ska man läsa på den så är det en enorm fördel med retina skärmen som 3an och 4an kan erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här frågan handlar nog mest om tycke och smak, och vad det är man behöver göra. Behöver man kunna jobba i dokument och i filer så det trots allt fördel med smidig MBA. Den är så tunn och lätt, I princip inte större än en A4.

När det gäller batteritiden så påverkas ju den av vad man håller på med, om man undviker att vara uppkopplad hela tiden och ha webbsidor öppna och inte har massa processer på gång så räcker MBA:an i många timmar. Jag brukar inte behöva ladda den på hela dagen om jag använder den för att öppna filer och anteckna och jobba i den. Kopplar enbart upp den en kort stund för att maila eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Långa dokument, exv en PDF-fil på många sidor är inte heller lätt att hantera, om man ska vara uppriktig. Det är så mkt lättare att läsa från en liten smidig laptop så man har möjlighet att sortera den stora PDF:en med bokmärken och liknande. Då går det ju snabbt att ta sig till exv sid 34 i en rapport, till skillnad i ipaden där man måste svepa fram sida för sida. Visst, i t ex appen Good Reader så är sidorna angivna och klickbara men det är inte lätt att komma rätt i den ytterst lilla listen som visar sidorna.

 

 

Nja, det går ju att använda "Go to page" både i GoodReader och iBooks så det är inget problem med större PDF-er. Sen finns bokmärken till bägge apparna.

 

iBooks - använd förstorningsglaset och skriv sidnummer

GoodReader - Använd boksymbolen med ett #-tecken

 

Ett annat tips vid användning som arbetsredskap är att hoppa mellan öppna appar med flerfingerssvepet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan finns Pages, Numbers och Keynote m fl Office paket till iPad... Pages, Numbers och Keynote m fl synkar via iCloud-molnet och har man dessa program i sin Mac så kan man (med Mountain Lion) enkelt arbeta på iCloud med dem, så du har samma dokument tillgängligt i iPad som du har i Macen. Iaf om man har en internet-koppling... Till iPad finns en uppsjö av roliga och bra anteckningsprogram, jag vill särskilt nämna Circus Ponies Notebook, som också finns i en Mac-version. Det är som ett digitalt kollegieblock och lämpar sig väl för studier. Ett intressant program för skribenter är Daedalus Touch, från The Soul Men i Tyskland. Men visst det virtuella tangentbordet fungerar så där... det är skönare med riktiga tangenter att trycka på, och det går att köpa små, tunna och lätta tangentbord till sin iPad. Som även nämnts ovan finns det flera tillverkare som erbjuder tangentbord ihop med fodral i en enhet. Då får man en lätt och praktisk enhet för skrivande.

 

Samtidigt som en Mac absolut har mängder av fördelar också som man inte får med en iPad. Bästa är nog ha både och, en Mac hemma och en iPad när man är ute på språng.

Jag vill uppmärksamma en störande grej här. Jag har ofta haft små problem i iWork-synken mellan OS X 10.8.2 och iOS 6.0.1.

Det har ex handlat om att typsnitt inte har funkat, vilket har resulterat i att jag behövt välja att skapa en kopia på min iPhone för att inte förstöra dokumentet i OS X. Även formulär i Numbers/iOS har försvunnit när jag öppnat dokumenten i OS X. Vad jag märkt så har ingen data försvunnit. Jag har inte använt testat med de nya programversioner som kommit senaste veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...