Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad för studier(anteckna, läsa mm)


stoner

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa en iPad för att ha till studierna. Pluggar till civilingenjör på universitetet. Därför tänkte jag att det vore bra att anteckna på en ipad(i så fall kanske jag borde skaffa ett tangentbord till?) samt hantera pdf-filer som vi får mycket av ifrån skolan med föreläsningsmaterial mm. Skulle även vilja ha den kurslitteratur som finns tillgänglig i pdf/webbformat att läsa på ipaden. Känns som en ipad vore ett bra alternativ att ha allt samlat på ett ställe. Idag äger jag en Macbook Pro 13(som känns för stor att släpa till och från skolan när man ser macbook air 11 tex..) samt även en iphone. Är det någon som har erfarenheter av att använda en ipad för studier och hur det fungerar att läsa och anteckna på den då? Vilken ipad bör jag satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pluggar inte nu, men använder min padda vid allehanda möten. Jag tycker att det funkar utmärkt att anteckna. Föredrar att använda den som den är med det inbyggda tangentbordet, men har även penna och anteckningsprogram som stöder den och det funkar bra det med. Det finns skydd (från Logitech tror jag) som även är fysiskt tangentbord. Har inte provat, men har kollegor som använder det och det ser ut att funka bra om man föredrar det. Har en iPad 1, skulle gärna ha en 4:a (iPad retina), läsupplevelsen är fantastisk (provat andras). Men har inga problem att läsa på min 1:a, så 2:an funkar säkert bra den med. Alltså, rekommenderar 2:an som budgetalternativ och 4:an för bästa läsupplevelse.

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska man enbart läsa kortare dokument så funkar iPad jättebra, det finns bra appar som man kan sortera dokumenten i, typ mappar och det funkar jättebra att läsa och bläddra.