Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få tillbaka iMessage, iPhoto och Mail efter clean install?


Gatubarn

Rekommendera Poster

Det var lite över ett år sedan jag gjorde mig av PC:n och skaffade min första mac (iMac) och jag tänkte nu få tummen ur och för första gången köra en formatering och ominstallation på den – en så kallad \"clean install\". Jag har aldrig gjort det på Mac tidigare, men har hittat instruktionerna om hur jag får in Mountain Lion på en bootable USB och allt det där.

 

Jag har kört/kör med Time Machine, och med hjälp av det tänkte jag återskapa alla mina filer och dokument sedan när installationen är klar och datorn är helt ren. Jag har även rakt av dragit över hela min användarmapp på 380 GB till en annan extern HD för säkerhets skull, eftersom det är första gången jag gör det här på Mac och verkligen vill undvika risken att göra mina senaste tio år i livet helt meningslösa.

 

MEN, hur som helst. Filerna i ens användarmapp är enkla att få tillbaka precis som de var, men jag är lite konfunderad över ett par andra saker.

 

iMessage/Meddelanden – alla konversationer där i. Var hittar jag dem och vilka mappar och filer är det jag ska kopiera och sedan klistra in/ersätta efter ominstallation för att inte förlora dem?

 

iPhoto – alla redigeringar och inställningar på alla bilder i biblioteket? Bilderna (de som är importerade och inte pekar på en bild utanför biblioteket d.v.s.) ligger ju sparade i själva biblioteket som ligger i \"Bilder\", men alla bilders redigeringar och inställningar, som manuellt angivna platser o.s.v. – delningsinfon – var ligger dessa sparade? Jag vill ju få tillbaka mitt bibliotek precis som det är nu sedan. Räcker det med att bara öppna biblioteket så kommer allt vara precis som det ska, eller måste jag kopiera några programfiler och mappar för att även info och redigeringar ska följa med?

 

Mail – Finns det något sätt att slippa behöva exportera alla brevlådor och sedan när datorn är ominstallerad ställa in mitt konto på nytt och importera alla brevlådor? Jag skulle gärna vilja bara kunna spara i princip hela Mail som det är nu och sedan få tillbaka det genom att bara ersätta programmets mapp eller liknande. Finns det något sätt

 

Mycket tacksam för hjälp. Skulle gärna vilja ta itu med detta så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är inte som Windows. En ominstallation är helt onödig för sådär 99,99% av användarna.

 

Om du inte undantagit en massa i Time Machine så finns allting där. Du får tillbaka din Mac i samma skick som den var senaste gången TM körde.

 

Om du ändå måste ominstallera så kolla på TM i Apples supportsidor. Där står precis hur du gör.

 

Tips: Du kan klona precis hela hårddisken till en annan hårddisk med rättigheter och allt med programmet SuperDuper och/eller Carbon Copy Cloner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du formaterar hårddisken och gör en nyinstallation av systemet och hämtar in din TimeMachine, så är det precis samma sak som att göra en nyinstallation av systemet utan att formatera hårddisken... Därför brukar de flesta nöja sig med att endast göra en nyinstallation av systemet då det går mycket fortare. :)

 

All information om ditt iPhoto bibliotek och dina bilder i iPhoto ligger i filen iPhoto library.

Om du har en IMAP-mail så har du allt på IMAP-servern och när du skapar ditt konto igen så får du tillbaks allt som det var innan. Det är endast lokala Mail-mappar som inte följer med om du gör så.

 

Imessage har jag ingen aning om var de sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är inte som Windows. En ominstallation är helt onödig för sådär 99,99% av användarna.

 

Om du inte undantagit en massa i Time Machine så finns allting där. Du får tillbaka din Mac i samma skick som den var senaste gången TM körde.

 

Om du ändå måste ominstallera så kolla på TM i Apples supportsidor. Där står precis hur du gör.

 

Tips: Du kan klona precis hela hårddisken till en annan hårddisk med rättigheter och allt med programmet SuperDuper och/eller Carbon Copy Cloner.

 

Då tillhör jag dom 0.01% av personerna som behövde göra en ren installation :)

Men jag hade samma installation ända sen 2008 när jag köpte min första MacBook och har bara uppdaterat och uppgraderat med nyare OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du formaterar hårddisken och gör en nyinstallation av systemet och hämtar in din TimeMachine, så är det precis samma sak som att göra en nyinstallation av systemet utan att formatera hårddisken... Därför brukar de flesta nöja sig med att endast göra en nyinstallation av systemet då det går mycket fortare. :)

 

All information om ditt iPhoto bibliotek och dina bilder i iPhoto ligger i filen iPhoto library.

Om du har en IMAP-mail så har du allt på IMAP-servern och när du skapar ditt konto igen så får du tillbaks allt som det var innan. Det är endast lokala Mail-mappar som inte följer med om du gör så.

 

Imessage har jag ingen aning om var de sparas.

 

 

 

 

Aa, nej jag menade att jag bara ska använda TM till att återställa mina filer i t.ex. hemmappen och så. Återställer jag hela datorn så blir ju formateringen helt onödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är inte som Windows. En ominstallation är helt onödig för sådär 99,99% av användarna.

 

Om du inte undantagit en massa i Time Machine så finns allting där. Du får tillbaka din Mac i samma skick som den var senaste gången TM körde.

 

Om du ändå måste ominstallera så kolla på TM i Apples supportsidor. Där står precis hur du gör.

 

Tips: Du kan klona precis hela hårddisken till en annan hårddisk med rättigheter och allt med programmet SuperDuper och/eller Carbon Copy Cloner.

 

 

 

 

Jag tänkte alltså inte återställa hela datorn med TM, utan endast använda det sedan efter clean installen till att få tillbaka utvalda filer. Bilder, musik, video och dokument är ju enkelt att hitta och återställa, men det andra som jag drog upp, just de specifika sakerna, det är bara dem jag känner mig osäker på hur jag får tillbaka sedan med min TM-backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa, nej jag menade att jag bara ska använda TM till att återställa mina filer i t.ex. hemmappen och så. Återställer jag hela datorn så blir ju formateringen helt onödig.

Då har du inte läst på hur man använder TM för att återställa sina dokument på en ren installation. :laserbok:   :)

 

 

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte läst på hur man använder TM för att återställa sina dokument på en ren installation. :laserbok::)

 

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

 

 

Jag trodde jag hade gjort det. Jag trodde att jag efter min rena installation bara kunde öppna t.ex. "Bilder", gå in i Time Machine och återställa allt i den mappen med hjälp av den sista säkerhetskopieringen som gjordes innan den rena installationen. Är det inte så jag ska/borde/kan göra? Jag vill ju som sagt inte återställa HELA datorn med Time Machine, för då kommer ju alla de filer och skräp som jag med hjälp av en ren installation ville bli av med att komma tillbaka. Håller på och klickar runt och letar på supportsidorna nu, men om du har en direktlänk tillvad jag behöver läsa så dela gärna med dig av den. :)

 

 

EDIT: Såg länken nu, hehe, LÄSER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1352462031[/url]' post='1585320']

Då tillhör jag dom 0.01% av personerna som behövde göra en ren installation :)

Men jag hade samma installation ända sen 2008 när jag köpte min första MacBook och har bara uppdaterat och uppgraderat med nyare OS.

Haha då är vi två i alla fall! Jag blev ombedd av supporten att installera om iOS. I går skaffa jag en extern disk fixade en backup med time-machine.Men som sagt blir alla mail kvar vi har ju flera olika mail konton?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha då är vi två i alla fall! Jag blev ombedd av supporten att installera om iOS.

 

iOS kan man behöva ominstallera, och man kan också behöva ominstallera Mac OS X, men man behöver normalt inte formatera om hårddisken för att ominstallera Mac OS X. Ominstallerar man Mac OS X så ersätts system-mappen med en ny systemmapp. Resten är kvar.

 

I går skaffa jag en extern disk fixade en backup med time-machine.Men som sagt blir alla mail kvar vi har ju flera olika mail konton?

 

Om du använder TimeMachine till att återställa ditt användarkonto så är det precis samma sak som att ominstallera Mac OS X utan att formatera datorn och du får med dig allt du har i datorn.

För att gå igenom detta ordentligt då:

 

Ominstallation av Mac OS X = ersätter system-mappen med en ny mapp. Resten är kvar. Du får ett nytt system, men resten är samma.

Ominstallation + formatering + återstälning med TimeMachine = precis samma sak som ovan eftersom TimeMachine kopierar det som finns utanför system-mappen, dvs ditt användarkonto. Så när du hämtar in ditt användarkonto så hämtar du in de filer, dokument och program som finns utanför systemmappen.

 

Så båda dessa åtgärder ger precis samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iOS kan man behöva ominstallera, och man kan också behöva ominstallera Mac OS X, men man behöver normalt inte formatera om hårddisken för att ominstallera Mac OS X. Ominstallerar man Mac OS X så ersätts system-mappen med en ny systemmapp. Resten är kvar.

 

 

 

Om du använder TimeMachine till att återställa ditt användarkonto så är det precis samma sak som att ominstallera Mac OS X utan att formatera datorn och du får med dig allt du har i datorn.

För att gå igenom detta ordentligt då:

 

Ominstallation av Mac OS X = ersätter system-mappen med en ny mapp. Resten är kvar. Du får ett nytt system, men resten är samma.

Ominstallation + formatering + återstälning med TimeMachine = precis samma sak som ovan eftersom TimeMachine kopierar det som finns utanför system-mappen, dvs ditt användarkonto. Så när du hämtar in ditt användarkonto så hämtar du in de filer, dokument och program som finns utanför systemmappen.

 

Så båda dessa åtgärder ger precis samma resultat.

 

Jag har testat alla varianter som du räknar upp och jag upplever datorn som snabbare när jag formaterade-installerade OS X och inte förde över TM

Men min TM har hängt med sen 2008 och har inte alltid använt AppCleaner när jag avinstallerat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men det är ju absolut en skillnad mellan att ominstallera systemet och formatera om datorn och hämta in från TimeMachine - jämfört med att göra samma sak utan att hämta in TimeMachine. Du kan ju ha filer i ditt användarkonto, exempelvis inställningsfiler som rör vissa program du har installerat eller program som körs vid uppstart och andra delar. Varje användarkonto har ju en biblioteks-mapp med filer kopplade till program. Och här kan det samlas filer som inte försvinner om du bara drar ett program till papperskorgen för att avinstallera. Ofta finns det avinstallations-instruktioner med program man installerar och det är viktigt att följa dem, men de flesta gör inte detta. Om det är exempelvis ett Microsoft-program man ska avinstallera så är det en hel del grejjer man behöver göra mer än bara dra till papperskorgen. :)

 

Men min poäng är, att om man återinstallerar från TimeMachine är formatering onödigt för man får ju samma system - alltså samma filer.

Det är bara en poäng att formatera om man struntar i att hämta in sitt användarkonto från TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men min poäng är, att om man återinstallerar från TimeMachine är formatering onödigt för man får ju samma system - alltså samma filer.

Det är bara en poäng att formatera om man struntar i att hämta in sitt användarkonto från TimeMachine.

 

Sant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som så att jag formaterade disken och installerade om Mountain Lion som en helt ny installation utan att återskapa något. Sedan laddade jag ned allt jag ville ha från App Store via "Tidigare köp". Jag kopplade in min TM-disk, öppnade min användarmapp och "gick in i Time Machine" för att återskapa alla mappar och filer jag ville ha där. Mail-brevlådorna hade jag exporterat innan, och alla bildredigeringar var som skönt var kvar i iPhoto när jag öppnade mitt återskapade iPhoto-bibliotek i det nyinstallerade iPhoto. Alla meddelanden i iMessage fanns i en mapp i "hidden library" såg jag innan formateringen, så jag behövde efteråt bara öppna upp den mappen, gå in i Time Machine och återskapa mappen där de låg i och så var de tillbaka igen.

 

Det är som Raphael säger. Meningen med att formatera är ju att bli av med allt och börja om på nytt. Och det blir ju mer och mer onödigt desto mer man återställer från sitt gamla system (som man, eftersom man valt att formatera, uppenbarligen inte var nöjd med) så därför tror jag att det bästa är att göra som jag gjorde: skippa att använda "flyttassistent" och allt sådant, och istället bara återskapa exakt de filer och mappar man vill ha, genom att efter installationen är helt klar "gå in i Time Machine". Man får se till att TM gör en säkerhetskopiering precis innan formateringen bara, och jag rekomenderar att även manuellt bara dra över alla sina saker man vill ha kvar till en annan disk för säkerhets skull. Så att OM något skulle strula med TM, så har man den disken att plocka ifrån.

 

Det blir lite pyssel med att konfiguera allt på nytt, men det får man ta. Anledningen till att man formaterar är ju från första början att man mer eller mindre inte är nöjd med datorns beteende, så då är det ju logiskt att man återskapar så lite som möjligt av det och börjar om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...