Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hi8 video till Mac


kajsa

Rekommendera Poster

Jag har en massa Hi8-band som jag vill föra över till Mac, men den Hi8-kamera jag filmade med är trasig. Jag kan nu få tag i följande kamera: Samsung Hi8 VP-W80 PAL. kan den direkt användas för import till mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan den inte.

 

Försök hitta en kamera av typen "Digital-8". Den har en Firewire-port som du kan koppla till Macens FW-port och importera den vägen.

 

Eller så kopplar du Samsung-kameran till en digital videoomvandlare. OBS att de billigare omvandlarna för USB bara tar halva upplösningen. Du ska ha 720x576 rektangulära pixlar (eller 768x576 kvadratiska datorpixlar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För vad det är värt. Hi8 och även "Compact C" kameror är analoga media från sent 80-tal frammåt.

 

Förra veckan så överförde jag ett antal analoga HI8 -band till dvd (Jobbar på ett arkiv). För att överföra sådana videoband så behöver du en fungerande kamera för att spela upp bandet.(batteriet är oftast dött men med lite tur kan du få igång kameran med batterielimatorn.)

 

Sen nån anordning för att ta mot videosignalen. Jag använder här en Philips DVD-brännare avsedd att kopplas till en tv. Den brända dvd-skivan i mpg2-format kan man sen importera i en dator och redigera- if needed. Överföring på detta sätt kan kanske ses som mindre optimal ur kvalitetssynpunkt men HD_TV var inte direkt uppfunnen på den tiden....:fundersam:

 

Det historiska/personliga värdet är oftast dessto större.

 

Tellys vänliga förslag att försöka spela analoga HI8 band på modernare DV-kameror med firewire/usb kontakt tror jag inte ett skvatt på.

 

Kasetterna ser snarlika ut men där slutar likheten. 2 olika tidsepoker och analog/digitalt sparande på band. Några "crossover" kameror som klarar båda formaten har jag aldrig hört talas om.

 

Har du Kajsa frågor så messa mig privat så ska jag försöka svara.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen nån anordning för att ta mot videosignalen. Jag använder här en Philips DVD-brännare avsedd att kopplas till en tv. Den brända dvd-skivan i mpg2-format kan man sen importera i en dator och redigera- if needed. Överföring på detta sätt kan kanske ses som mindre optimal ur kvalitetssynpunkt men HD_TV var inte direkt uppfunnen på den tiden....:fundersam:

Håller med om att kvaliteten inte blir optimal. Bättre att försöka få DV-format direkt, utan omväg via MPEG-2.

Tellys vänliga förslag att försöka spela analoga HI8 band på modernare DV-kameror med firewire/usb kontakt tror jag inte ett skvatt på.

 

Kasetterna ser snarlika ut men där slutar likheten. 2 olika tidsepoker och analog/digitalt sparande på band. Några "crossover" kameror som klarar båda formaten har jag aldrig hört talas om.

"Digital8 equipment cannot record in analog Video8/Hi8 format, but some equipment offers playback compatibility with 8 mm analog recordings. Even so, there are limitations, audio playback is limited to the Video8/Hi8 analog FM soundtrack and there is no inherent timestamping to edit with. Most Digital8 camcorders with analog playback also can simultaneously digitize the analog footage, sending the converted signal through the camcorder's FireWire interface to a computer with video capturing HW and SW. Such a conversion will have similar Video8/Hi8 audio and video quality to the original, but being digitized can be edited and used as video files or converted to DVDs."

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital8

 

Fel av mig alltså: jag hade för mig att ALLA Digital-8 var bakåtkompatibla för analog uppspelning. Bäst att kolla vad just den tilltänkta kameran klarar av.

 

Annars kan man försöka få tag på en DV-omvandlare med analog ingång. Canopus gör flera olika modeller.

Här är en presentation:

 

Har du Kajsa frågor så messa mig privat så ska jag försöka svara.

Genom att posta här i tråden kan vem som helst hjälpa till. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en massa Hi8-band som jag vill föra över till Mac, men den Hi8-kamera jag filmade med är trasig. Jag kan nu få tag i följande kamera: Samsung Hi8 VP-W80 PAL. kan den direkt användas för import till mac?

 

Så här har jag konverterat alla mina Hi8-inspelningar:

 

1. Koppla Hi-8-kamerans analoga utgång (>>>s-video<<<) till analoga ingången på min DV-kamera.

2. Ställ in DV-kameran på Firewire-pass through (heter så på denna kamera, kärt barn har många namn. inte alla kameror klarar av det).

3. Koppla DV-kameran med FW till datorn.

4. Kör valfritt program på datorn för att fånga DV-film.

 

Alternativt om det ej går med "pass through" så kan du spela in på nytt DV-band och sedan kopiera DV-bandet till datorn.

 

Resultatet tycker jag blir riktigt bra. Definitivt bättre än "nostalgi-kvalitet". Hi8 har i och för sig bara 400 linjers upplösning men om det var inspelat med en bra Hi8-kamera så ska det stå sig hyffsat mot en medelmåttig DV-kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...