Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro Retina 15 " - Lagg?!?!?


Tobias910826

Rekommendera Poster

Hejsan. Det är såhär att jag har precis införskaffat mig en Macbook Pro 15 " med Retina skärm och följande specs: 2.6 GHZ processor, 16 GB RAM, 256 SSD. Och jag har kollat runt på lite olika sidor om själva Macen, och där har jag hittat att vissa upplever ett lagg. Och det är just det jag vill skriva om här. Jag upplever själv ett lagg när jag surfar in på vissa speciella sidor på internet. Speciellt när man "scrollar" så fryslaggar det till på vissa sidor, andra flyter på hur bra som helst. Finns här någon som har samma problem/kan ge mig tips och hjälpa mig? Känner bara en enorm ilska inom mig när man hostat upp 24055kr och sen blir det såhär. På vissa sidor står det att grafikkortet inte klarar av Retina skärmen, men jag menar då kan man ju inte marknadsföra heller? Känns ju som man köpt en Mac som är "halvfärdig". Annars utöver det så är jag fruktansvärt nöjd. Retina skärmen är ingenjörskonst som jag aldrig sett innan och jag kan köra EXTREMT tunga program på max utan det minsta lagg. Allting flyter på hur jävla bra som helst. Det är just när jag surfar och speciellt "scrollar" som det fryslaggar. Gärna Facebook i synnerhet, samtidigt som t.ex. Apple's egna hemsida fungerar klanderfritt. Någon som kan ge tips / hjälpa mig?

 

Tack för hjälpen. Blir väldigt tacksam för svar.

 

 

Med vänlig hälsning, Tobbe A.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Hejsan. Det är såhär att jag har precis införskaffat mig en Macbook Pro 15 " med Retina skärm och följande specs: 2.6 GHZ processor, 16 GB RAM, 256 SSD. Och jag har kollat runt på lite olika sidor om själva Macen, och där har jag hittat att vissa upplever ett lagg. Och det är just det jag vill skriva om här. Jag upplever själv ett lagg när jag surfar in på vissa speciella sidor på internet. Speciellt när man "scrollar" så fryslaggar det till på vissa sidor, andra flyter på hur bra som helst. Finns här någon som har samma problem/kan ge mig tips och hjälpa mig? Känner bara en enorm ilska inom mig när man hostat upp 24055kr och sen blir det såhär. På vissa sidor står det att grafikkortet inte klarar av Retina skärmen, men jag menar då kan man ju inte marknadsföra heller? Känns ju som man köpt en Mac som är "halvfärdig". Annars utöver det så är jag fruktansvärt nöjd. Retina skärmen är ingenjörskonst som jag aldrig sett innan och jag kan köra EXTREMT tunga program på max utan det minsta lagg. Allting flyter på hur jävla bra som helst. Det är just när jag surfar och speciellt "scrollar" som det fryslaggar. Gärna Facebook i synnerhet, samtidigt som t.ex. Apple's egna hemsida fungerar klanderfritt. Någon som kan ge tips / hjälpa mig?

 

Tack för hjälpen. Blir väldigt tacksam för svar.

 

 

Med vänlig hälsning, Tobbe A.

 

Du skriver inte vilken webbläsare du kör så jag antar att det är den medföljande, dvs skit-programmet Safari.

 

Testa med Chrome: http://www.google.com/mac/ och Firefox: https://download.mozilla.org/?product=firefox-16.0.2&os=osx&lang=sv-SE och återkom sedan och berätta om problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet...

 

 

Det är just när jag surfar och speciellt "scrollar" som det fryslaggar. Gärna Facebook i synnerhet, samtidigt som t.ex. Apple's egna hemsida fungerar klanderfritt.

Att det laggar kan bero på så många olika saker. Att det skulle vara datorn i sig är det minst troliga.

 

Beroende på vilka sidor det gäller, så kan mkt väl problemet ligga i att sidan är dåligt skriven och/eller vara väldigt tung på javascript eller Flashscript. Och just Facebook verkar ha en hel del olika script som körs hela tiden. ("Facebook lag").

 

Kan ju också vara så att det börjar få bli fullt i webläsarens "cache".

 

post-64246-079580100 1351378738_thumb.png

 

 

Att det laggar kan också bero på din uppkoppling, eller sidans server (tung trafik). Kör du trådlöst/WiFi, så är ju även ditt nätverk och nätverkets inställningar inblandat. Fler datorer på samma uppkoppling/nätverk?

 

Men som Reefer skrev - prova med olika webläsare och se om det gör ngn skillnad.

 

Uppdatera Flash och Java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken webbläsare du kör så jag antar att det är den medföljande, dvs skit-programmet Safari.

 

Testa med Chrome: http://www.google.com/mac/ och Firefox: https://download.moz...=osx&lang=sv-SE och återkom sedan och berätta om problemet kvarstår.

 

Jag har provat med både Safari och Chrome. Samma problem, gäller Firefox också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med både Safari och Chrome. Samma problem, gäller Firefox också.

 

Med stor sannolikhet har du samma typ av problem som beskrivs i den här tråden:

 

https://discussions.apple.com/thread/4148076?start=0&tstart=0

 

Så ja, det verkar vara något med hårdvaran som ställer till det. Det är såklart inte acceptabelt på en sån dyr dator men när Apple tänker fixa det är en bar fråga. Det är inte första gången som Apple tabbar sig när det gäller först generationens produktsläpp.

Vanligtvis ska man vänta och låta andra vara betatestare när Apple släpper nya grejor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet har du samma typ av problem som beskrivs i den här tråden:

 

https://discussions....tart=0&tstart=0

 

Så ja, det verkar vara något med hårdvaran som ställer till det. Det är såklart inte acceptabelt på en sån dyr dator men när Apple tänker fixa det är en bar fråga. Det är inte första gången som Apple tabbar sig när det gäller först generationens produktsläpp.

Vanligtvis ska man vänta och låta andra vara betatestare när Apple släpper nya grejor.

 

 

Jag finner inga ord....

 

Där finns ingen "fix" för detta som kommit till kännedom? Apple bör ju fixa detta inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Note: Jag provade med Mozilla Firefox nu precis. Och plötsligt så har det slutat att lagga och man märker en MARKANT skillnad i själva scrollningen. Dock är bild kvalitén i Mozilla Firefox värdelös om man jämför med Chrome, Safari. Bilden är inte alls likadan, texten är inte lika skarp osv. Har detta med dina internet klienter att göra? Jag förstår ingenting.. Tycker man borde lyfta detta högre. Har betalt 24055kr för en Macbook och så får man inte ut allt av produkten, skandalöst.

 

Denna videon är beskriver problemet skitbra: http://www.youtube.com/watch?v=KCMHfCAD8bI

 

EXAKT så är problemet.

Firefox är inte Retina ready, därför laggar det inte i Firefox.

Jag tar bort sidopanelen i Facebook och lagget blir reducerat direkt. Inte perfekt, men det fungerar.

 

 

Men efterallt.. Någon som har fler tips efter testet med olika webbläsare?

 

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat FirefoxNightly? De skall ju vara gjord speciellt för Retina.

 

Ja, och det flyter på hyffsat. Inte hundra, men ok. Sen är färgerna inte alls lika som i Safari, texten likaså. Men jag menar det skall väll funka i Safari? Det är bara på "speciella" sidor som det laggar, Facebook är ett prakt exempel. Riktigt jobbigt fryslagg. Har även nu provat att formatera min Mac utan resultat. Fler tips? Någon som har en Macbook Pro Retina utan lagg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan inte annat än hålla med. Har precis samma problem. Apple borde verkligen fixa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är bild kvalitén i Mozilla Firefox värdelös om man jämför med Chrome, Safari. Bilden är inte alls likadan, texten är inte lika skarp osv. Har detta med dina internet klienter att göra? Jag förstår ingenting..

Skillnaden mellan FF och Safari/Chrome det fallet är att FF använder "Gecko" som renderingsmotor (det som "ritar up" sidan), och de andra med "Webkit". Håller med dig att FF inte ger samma "krispiga" och fina bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan inte annat än hålla med. Har precis samma problem. Apple borde verkligen fixa detta.

 

Kan man inte lyfta denna frågan? Jag har ringt till AppleCare/Support och de har "aldrig" hört talas om det vilket är väldigt konstigt eftersom vad jag erfar så är det många som känner av problemet. Vad tror du att det rör sig om? Kan det vara så jävligt att grafikkortet inte klarar av Retina skärmen? Eller är det ett mjukvarufel? Vill bara få en lösning, för det är ju en fantastisk dator annars på alla sätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökte Apple butiken i Täby och påpekade detta för en tjej som jobba där. Vi jämförde standard MacBook Pro och Retina på Aftonbladets sida bl.a. — och hon höll med mig, även två till från personalen slöt upp och såg detta, en irriterande dålig skrollning. Hon sa att det väl troligen beror på den mer krävande renderingen av sidan.

”Reefer” ovan, beskrev det väl (tyvärr) bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökte Apple butiken i Täby och påpekade detta för en tjej som jobba där. Vi jämförde standard MacBook Pro och Retina på Aftonbladets sida bl.a. — och hon höll med mig, även två till från personalen slöt upp och såg detta, en irriterande dålig skrollning. Hon sa att det väl troligen beror på den mer krävande renderingen av sidan.

"Reefer" ovan, beskrev det väl (tyvärr) bra.

 

Vad är chansen på att man får pengarna tillbaka? Haha, helt ofattbart detta.. Jag ville verkligen satsa på en stabil Mac nu när jag skall börja studera inom en snar framtid, och sen händer detta här. Man betalar 24055kr för en Mac, sen laggar det i scrollningen i webbläsaren. Fantastiskt. Men man måste kunna lyfta detta problemet? Verkar vara en hel del som har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besökte Apple butiken i Täby och påpekade detta för en tjej som jobba där. Vi jämförde standard MacBook Pro och Retina på Aftonbladets sida bl.a. — och hon höll med mig, även två till från personalen slöt upp och såg detta, en irriterande dålig skrollning. Hon sa att det väl troligen beror på den mer krävande renderingen av sidan.

"Reefer" ovan, beskrev det väl (tyvärr) bra.

 

Vad är chansen på att man får pengarna tillbaka? Haha, helt ofattbart detta.. Jag ville verkligen satsa på en stabil Mac nu när jag skall börja studera inom en snar framtid, och sen händer detta här. Man betalar 24055kr för en Mac, sen laggar det i scrollningen i webbläsaren. Fantastiskt. Men man måste kunna lyfta detta problemet? Verkar vara en hel del som har det.

 

 

Note: Har även laddat ner gfxCardstatus och valt att bara köra på mitt nVidia grafikkort eftersom Retina macen har 2. Det hälper lite, men långt ifrån problemfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att skaffa en MBP Retina 15 eller 13 tums som ersättning för min nuvarande MBP från 2007 som håller på att falla sönder. Om nu den nuvarande Retinamodellen har så pass allvarliga barnsjukdomar så tror jag att jag väntar tills nästa version (efter nyår?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju tvinga över datorn att köra på det dedikerade grafikkortet så blir det bättre. Men jag håller med dig. Det känns som en inte helt färdig produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att skaffa en MBP Retina 15 eller 13 tums som ersättning för min nuvarande MBP från 2007 som håller på att falla sönder. Om nu den nuvarande Retinamodellen har så pass allvarliga barnsjukdomar så tror jag att jag väntar tills nästa version (efter nyår?).

 

 

Jag hade väntat. Det som stör mig så fruktansvärt är att Apple Support verkar inte veta om problemet. Och sen vet man inte om det är ett mjukvarufel eller ett hårdvarufel så det känns som att ingenting är bekräftat. Är det hårdvaruproblem kommer jag gå i taket, jag betalar inte 24055kr för en dator sen levererar inte komponenterna. Blir så otroligt förbannad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också problem med min retina när jag spelade spel. Jag körde en nollställning av SMC så funka det bra för mig.Värt att prova

  • Shut down the computer.
  • Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
  • On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
  • Release all the keys and the power button at the same time.
  • Press the power button to turn on the computer.
    Note: The LED on the MagSafe power adapter may change states or temporarily turn off when you reset the SMC.
  • Jag gick från 100 fps till 320 fps på ett testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väntat. Det som stör mig så fruktansvärt är att Apple Support verkar inte veta om problemet.

 

Det där är skitsnack från Apples sida.

Jag har ringt flera gånger till dom om detta problem.

Jag har den "billiga" varianten av MacBook Pro Retina med 16GB ram.

När man surfar runt på Facebook med Safari så laggar det som fan, Firefox Nightly funkar mycket bättre där.

 

Det är inte bara lagg i facebook, även när man drar fyra fingrar ner (Mission Control) så laggar det väldigt ofta.

Högtalarna sprakar (när man lyssnar på något från Youtube) när man surfar runt på internet.

Jag har installerat om min dator, vissa saker har blivit bättre, men spraket, lagget och att den visar alltid fel bakrundsbild på skrivbordet när man loggar in, den visar den man hade innan den nuvarande.

 

Vad ska man göra? Be om en ny dator och hoppas på att få en som funkar bättre?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är skitsnack från Apples sida.

Jag har ringt flera gånger till dom om detta problem.

Jag har den "billiga" varianten av MacBook Pro Retina med 16GB ram.

När man surfar runt på Facebook med Safari så laggar det som fan, Firefox Nightly funkar mycket bättre där.

 

Det är inte bara lagg i facebook, även när man drar fyra fingrar ner (Mission Control) så laggar det väldigt ofta.

Högtalarna sprakar (när man lyssnar på något från Youtube) när man surfar runt på internet.

Jag har installerat om min dator, vissa saker har blivit bättre, men spraket, lagget och att den visar alltid fel bakrundsbild på skrivbordet när man loggar in, den visar den man hade innan den nuvarande.

 

Vad ska man göra? Be om en ny dator och hoppas på att få en som funkar bättre?

 

 

 

Det upplever inte jag. Inget sprak alls i högtalare och Mission Control fungerar bra. Men som sagt ett galet lagg på vissa sidor, det är så sjukt tråkigt när man betalt så mycket pengar för en dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det upplever inte jag. Inget sprak alls i högtalare och Mission Control fungerar bra. Men som sagt ett galet lagg på vissa sidor, det är så sjukt tråkigt när man betalt så mycket pengar för en dator..

 

Seriöst, inget lagg alls med Mission Control?

Är du helt säker på det?

Misson Control har laggat enda sen dom införde Lion.

Detta lagg problem fanns inte med Snow Leopard på min gamla MacBook Pro 13 tums från 2009.

Installerade Lion och då började datorn krångla.

Nu kanske vissa tänker och tycker att en MacBook Pro 13 tums från 2009 inte kan köras klanderfritt på Lion/Mountatin Lion.

Men en dator från 2012 som kostar över 20000 kr borde kunna flytta på bättre än vad den gör tycker man ju.

Vilken upplösning kör du på? Prova Mission Control på de högre upplösningarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är skitsnack från Apples sida.

Jag har ringt flera gånger till dom om detta problem.

Jag har den "billiga" varianten av MacBook Pro Retina med 16GB ram.

När man surfar runt på Facebook med Safari så laggar det som fan, Firefox Nightly funkar mycket bättre där.

 

Det är inte bara lagg i facebook, även när man drar fyra fingrar ner (Mission Control) så laggar det väldigt ofta.

Högtalarna sprakar (när man lyssnar på något från Youtube) när man surfar runt på internet.

Jag har installerat om min dator, vissa saker har blivit bättre, men spraket, lagget och att den visar alltid fel bakrundsbild på skrivbordet när man loggar in, den visar den man hade innan den nuvarande.

 

Vad ska man göra? Be om en ny dator och hoppas på att få en som funkar bättre?

 

 

 

 

Detta är verkligen sinnessjukt. Jag laddade ner gfxcardstatus och körde bara på nVIDIA kortet och då släppte allt lagg och allt fungerade otroligt bra.. i 5minuter. Det är en så fruktansvärt fantastisk dator på alla sätt, displayen och allt är underbar att jobba med. Man blir gråtfärdig.

 

Tror inte att det finns en chans att du får pengarna tillbaka eller en ny dator. Inte en chans tyvärr..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att Apple och supporten känner till det. Men eftersom Apple inte har "erkänt problemet" så kan de inte heller säga att det existerar. Så enkelt är det och inget konstigt alls.

 

Vad som har hänt är att ni har alla kört första generationens hårdvara av "ny teknik" och det finns alltid fel/buggar. En del kan säkert rättas till med uppdateringar i mjukvara, andra ligger i hårdvaran och det löser sig säkert i generation två eller tre av MBPr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att Apple och supporten känner till det. Men eftersom Apple inte har "erkänt problemet" så kan de inte heller säga att det existerar. Så enkelt är det och inget konstigt alls.

 

Vad som har hänt är att ni har alla kört första generationens hårdvara av "ny teknik" och det finns alltid fel/buggar. En del kan säkert rättas till med uppdateringar i mjukvara, andra ligger i hårdvaran och det löser sig säkert i generation två eller tre av MBPr.

 

Första och sista gången jag köper en Apple produkt. Aldrig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...